A magyar gazdaságpolitikának a jövőben a hatékonyság és termelékenység javítására kell összpontosítania az eddigi extenzív megközelítés helyett.
A jegybank legfrissebb felmérése szerint hiába erős a bankok hitelezési képessége, illetve likviditása, továbbra sem szívesen vállalnak kockázatot, aminek főként a vállalatok látják kárát, a még mindig meglehetősen szűkös hitelkínálat miatt. A hitelezés visszaesésében persze az is közrejátszik, hogy mi magunk sem igényeljük igazán a bankok pénzét.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2003 óta rendszeresen készít hitelezési felmérést a hazai bankok körében, melyben egyrészt az előző negyedévre visszatekintő, másrészt a következő félévre prognosztizált hitelezési gyakorlatot elemzi. A legfrissebb, 2009 negyedik negyedévre vonatkozó, januárban végzett felmérése is a háztartási és vállalati szektor hitelezését, és az önkormányzatok bankok általi finanszírozását vizsgálta. A lakossági szegmensre vonatkozó részben ez alkalommal arra is választ kerestek, hogy a lakáscélú, illetve a fogyasztási hitelállomány átstrukturálási folyamata hogyan zajlik, és mi várható a jövőben.
A felmérés eredményei alapján nyugodtan mondhatjuk, hogy a bankok kissé fukarul bánnak pénzükkel, ugyanis hiába erős a hitelezési képességük, valamint megfelelő a likviditási és tőkehelyzetük, kockázatvállalási hajlandóságuk még mindig alacsony, ami bizony nem túl kecsegetető az ügyfelekre nézve.
Éles a verseny a jó ügyfelekért!
A lakás célú hitelek esetében a bankok döntő többsége, piaci részesedésének növelése és a kellően fizetőképes ügyfelek megszerzése érdekében enyhítette árjellegű tényezőit. Ez elsősorban a kamatfelárak, illetve a válság kitörése óta először a felszámolt díjak csökkentésében jelentkezett, ami várhatóan az idei első félévben is folytatódni fog.

Más a helyzet a fogyasztási hitelekkel, ahol összességében tovább szigorítottak a bankok a feltételeken, még ha a korábbinál kevesebb bank számolt is be ilyenről.
Milyen hitelt keresünk?
2009 első három negyedévében a bankok még szinte egyöntetűen erőteljes keresletcsökkenést jeleztek a fogyasztási hitelek esetében, míg a lakáscélú hiteleknél a forint alapúak iránti kereslet némileg már emelkedett, a devizahitelek kereslete pedig stagnált.
Az utolsó negyedévben bankok már nem érzékelték a háztartási hitelek iránti kereslet csökkenését, sőt, a forintalapú hitelek esetében az igények növekedésére számítanak idén, főként a megjelenő új termékek, az aktívabb piaci jelenlétük, valamint az általános kamatszint csökkenése miatt.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mi van a problémás hitelekkel?
A mostani felmérés során arra is kitértek, hogy a leromlott portfoliójú háztartási hitelekkel mit tesznek a bankok. A válaszok alapján a bankok állományuk közel 2-5 százalékát strukturálták át annak érdekében, hogy az ügyfelek fizetési képessége stabilizálódjon. Ezt elsősorban a futamidő meghosszabbításával, és a törlesztő terhek átmeneti (jellemzően 6-12 hónapos), jelentős enyhítésével igyekeztek elérni. Ezen ügyleteknél az előző év végéig 80-90 százalékos arányban sikerült az újbóli fizetési késedelembe esést elkerülni.
Ami a kilátásokat illeti, a bankok jelentős része bizakodónak tűnik, és a hitelezési hajlandóságuk növelését tervezik, legalábbis a jelzáloggal fedezett hitelek esetében. Sajnos azonban a hitelkínálat bővítése nem jelenti azt, hogy az elmúlt negyedévek nem ár jellegű szigorításait (pl. fedezeti követelmények, hitelminősítés) eltörölnék a bankok.

Ez a tendencia egyébként nem mond ellent a nemzetközi tapasztalatoknak sem: az eurozóna bankszektorában, valamint az USA-ban a fogyasztási és a lakáscélú hiteleknél is csökken ugyanis a szigorító bankok aránya, még ha utóbbi szegmensben kisebb mértékben is a hazánkban tapasztalhatónál.
A vállalatokkal a legszűkmarkúbbak a bankok!
A vállalati hitelpiacon szinte semmiféle enyhülést nem lehetett tapasztalni a korábbi felmérés óta, sőt, az üzleti célú ingatlanhitelezés terén még tovább csökkent a kihelyezni kívánt hitelmennyiség.
Bár az előző jelentés óta jóval kevesebben, de még így is majdnem minden harmadik bank szigorított a vállalati hitelezési feltételein, ami elsősorban iparág-specifikus problémákra vezethető vissza.
Ami a keresleti oldalt illeti, 2009-ben szép fokozatosan megcsappant a rövid lejáratú, forgóeszköz-finanszírozási hitelek iránti, korábban tapasztalt kereslet-növekedés, míg a beruházási hitelek esetében tovább csökkent az igény.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








