13 °C Budapest

Bakker: 5 milliós bírság

Pénzcentrum
2009. május 8. 11:17

A Bakker-Holland Hungary Virágküldő Kft. 2008. január 1. és 2008. augusztus 31. között kiküldött promóciós csomagjaiban az általa tartott nyereményjátékokról, illetve a fogyasztóknak kínált ajándékokról a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Emiatt a vállalkozásnak 5 millió forint bírságot kell fizetnie.

A GVH 2008 szeptemberében indított eljárást a Bakker-Holland Kft. ellen. A 2005-ben létrejött vállalkozás a holland Bakker Hillegom B.V. és a magyarországi székhelyű Quelle Bt. tulajdonában áll. Főtevékenysége a növények és egyéb kertészeti cikkek csomagküldő, illetőleg internetes kiskereskedelme. A csomagküldő kereskedelem során a kereskedő kizárólag a termék ismertetőjét juttatja el bármely formában a vásárlóhoz, vagy reklámban hívja fel a figyelmet a termékre, majd az ismertető vagy reklám alapján kiválasztott és megrendelt terméket szállítja a megjelölt címre.

Az 1990-es évek első felétől több csomagküldő kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás van jelen Magyarországon, amelyek katalógusokban, újságokban, televíziós csatornákon, illetőleg közvetlenül a fogyasztóknak szóló levelekben (direkt mail-ekben) reklámozzák magukat és az általuk értékesített termékeket. A vállalkozások gyakorta élnek a direkt marketing kínálta lehetőségekkel (A direkt marketing azoknak a közvetlen megkeresés módszerével végzett tájékoztató tevékenységeknek az összessége, amelyeknek célja termékek vagy szolgáltatások ajánlása, hirdetések továbbítása, a fogyasztók tájékoztatása, a vásárlás előmozdítása érdekében).

Növények, illetve egyéb kertészeti áruk és kiegészítők forgalmazásával számos vállalkozás foglalkozik, egy részük csomagküldéses kereskedelem keretében (Starkl Kert Kft., Sieberz Kft.), mások hagyományos módon. Ez utóbbi vállalkozások között vannak, amelyek ezen tevékenységre szakosodtak, ugyanakkor jelen vannak a kertészeti termékeket, növényeket szezonálisan vagy állandó jelleggel kínáló szakáruházak (Bauhaus, OBI, Praktiker, BricoStore), valamint a (szélesebb termékkört kínáló) kereskedelmi láncok (Tesco, Auchan, Cora) is.

A nagyobb piaci szereplők jellemzően katalógusokat, reklámújságokat juttatnak el a fogyasztókhoz, ugyanakkor a Bakker-Holland Kft. által folytatott intenzív direkt marketing tevékenység nem jellemző. A csomagküldő kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások gyakorta nyúlnak ahhoz az eszközhöz, hogy a fogyasztó vásárlási kedvét egy ajándék ígéretével, illetve egy nyeremény vagy egy nyereményt eredményező sorsoláson való részvétel ígéretével igyekeznek befolyásolni. Ez nem tilalmazott, ugyanakkor elvárás, hogy az ajándékról, a nyereményről, a nyereményjátékról adott tájékoztatás megfeleljen a valóságnak. A vásárlási szándék kiváltására irányuló információknak pedig (nyerési eséllyel kecsegtetésnek) egyértelműnek kell lenniük.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy a Bakker-Holland Kft. a játékok nyereményeinek megnyerésével kapcsolatban elhallgatta, hogy az adott nyereményjátékban nemcsak magyar fogyasztók vesznek részt. Márpedig ez a körülmény a GVH szerint nagyban befolyásolja a fogyasztók nyerési esélyeit. A vállalkozás figyelmen kívül hagyta azt a körülményt, hogy a promóciós csomagok postázása nem szükségszerűen ugyanazon időpontban történik, ami szintén jelentős bizonytalansági tényező a megrendelést leggyorsabban beküldő fogyasztóknak ígért ajándékok megnyerésének esélye kapcsán. Aki ugyanis később kapja meg az értesítést értelemszerűen kevesebb eséllyel indul a nyereményjátékon méghozzá úgy, hogy hátrányos helyzetéről nem is tud.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A Bakker-Holland Kft. ezen túlmenően olyan látszatot keltett, mintha az adott nyereményjátékban a fogyasztó csak akkor vehetne részt, ha megrendelését meghatározott időtartamon belül küldi meg. Csakhogy nem volt biztosítva, hogy minden fogyasztó ugyanazon a napon kapja meg a promóciós csomagot, ráadásul a Bakker Holland Kft. sem tudta pontosan, melyik fogyasztónál, mikortól számítódik a nyereményjátékban való részvételt biztosító időtartam. A vállalkozás mindezeken túlmenően az általa forgalmazott termékekkel forgalmazásával kapcsolatos nyereményjátékok vonatkozásában alaptalanul sugalmazta az adott fogyasztó egyfajta kiválasztottságának érzetét.

A GVH vizsgálata azonban feltárta, hogy minden küldeményben a sorsolással legmagasabb értéket tartalmazó kódot tartalmazta, kisebb nyereményt tartalmazó küldemények nem is kerültek kisorsolásra. A GVH kifogásolta továbbá, hogy a Bakker-Holland Kft. egyes esetekben a fogyasztóknak automatikusan járó ajándékokról a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott. "Csúcs", "szuper", "lélegzetelállító", "top" ajándékként kínált például egy olyan kisrádiót, amelynek a beszerzési ára 520-1300 forint körül alakult.

Mindezek miatt a GVH a fogyasztók megtévesztése miatt 5 millió forint bírságot szabott ki a Bakker-Holland Kft-re. A bírság összegének megállapításakor súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a társaság hosszú időn keresztül, intenzíven hirdetett megtévesztő módon, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat teljes tevékenységét áthatotta. A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a Bakker Holland Kft. jelezte, módosít kereskedelmi gyakorlatán.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 19. 14:59
Rogán Antal márciusban 17,6 százalékos áremelést engedélyezett a propagandaminisztérium fő beszállít...
ChikansPlanet  |  2024. április 19. 12:49
A tornádók minden évben hatalmas pusztításokat végeznek szerte a világon, a tudósok pedig aggódva fi...
Holdblog  |  2024. április 19. 12:25
Megint immáron nyolcadik alkalommal mi lettünk Az Év Alapkezelője. Mellette a HOLD Részvény, a Deep...
Kiszámoló  |  2024. április 19. 10:08
Tavaly már mindenki temette Kínát és az új Japánnak hívták. Japán a második világháború után hatalma...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm