Tucatnyi munkafázisban, s több éves előretartással készült, mégsem igazodik az utazási igényekhez a MÁV decemberben megjelenő menetrendje, amely még a hatályba lépéskor sem végleges - értesült a Népszabadság.
Egyelőre az új menetrendről csak annyit lehet tudni, hogy a tervezést már két évvel ezelőtt elkezdték, s a részleteket tucatnyi szakaszban dolgozták ki. Ennek ellenére Kálmán András, Dunaújváros polgármestere önkényesnek tartja a MÁV menetrendjének összeállítását, szerinte a vasútnál az utasok igényeinél fontosabbak a forgalmi szempontok.
A Dunaújvárosból Budapestre ingázóknak még mindig át kell szállniuk Pusztaszabolcson, azonban még ennél is nagyobb gond, hogy a Dunaújvárosba közlekedő Intercity-járatok jövőjéről még mindig nem mondták ki a végső szót.
A jövő évi járatrend ütemezését, a beruházási és járműgazdálkodási tervet elvileg a MÁV és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. szakemberei már 2007 elejére összeállították, azonban ezt a tervet a két társaság a nemzetközi menetrendi értekezletekre is elvitte, ahol véglegesítették, hogy 2009-ben milyen nemzetközi vonatok közlekedhetnek hazánkban, illetve milyen magyar szerelvények léphetik át a határt. Tavaly decemberben pedig a közlekedési tárca jóváhagyásával meg kellett születniük a jövő évi menetrend irányelveinek, s a hozzá kapcsolódó követelményeknek is.
A menetrendi egyeztetések lebonyolításával a Regionális Közlekedésszervezési Irodák (RKI) szakemberei még januárban ültek tárgyalóasztalhoz a két vasúti személyszállító vállalat, a Volán-társaságok, s az önkormányzatok képviselőivel. Az egyeztetéseken a 2007-ben felmerült igények közel ötödét a kistérségi fórumokon elutasították, harmadára pedig sikerült helyben megoldást találni. Minisztériumi, vagy kormányzati állásfoglalást pedig a felvetéseknek csupán 15 százaléka igényelt, miközben további vizsgálatra 40 százalékuknál volt szükség.
A szakértők szerint a kistérségi egyeztetések hatékonyabbak lehetnének, amennyiben az utasok igényeinek képviseletére hivatott önkormányzatok nem bliccelnék el a találkozókat. Az átlagos részvételi arány a 2008-as menetrend egyeztetésein például 60 százalékos volt. A legaktívabban az észak-alföldi régió önkormányzatai voltak, a képviselők 85 százaléka vett részt a megbeszéléseken, miközben a legkisebb arányban a Dél-Dunántúl képviselői vettek részt.
Parapatics Tamás, a tapolcai főpolgármesteri hivatal főtanácsadója szerint érthető az alacsony részvételi arány, ugyanis a vasúti menetrendi egyeztetések lényegében formális megbeszélések. Szita Károly, Kaposvár polgármestere is hasonlóan vélekedik, s szerinte a város lakóinak komoly hátrányt jelent, hogy Budapestre vonattal hozzávetőleg három óra az út úgy, hogy Dombóváron át kell szállni. Egyetlen olyan járat van csupán, amely közvetlenól közlekedik a város és Budapest között, ennek ellenére a Somogy IC megszüntetése az idei menetrendi egyeztetéseken már szóba került, igaz, a közlekedési tárca vezetője személyesen tett ígéretet tett arra, hogy a vonat megmarad.
Ezzel szemben nem garantálja semmi sem, hogy a város megkapná a szükséges napi két IC-járatot, illetve hogy a vonatok gyorsabb haladásához szükséges, már rég tervezett és ígért pályarekonstrukciókat a MÁV soron kívül végrehajtja.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az előzetes vasúti menetrend tervezéséhez az önkormányzati egyeztetéseket követően, április elején látnak hozzá a szakértők, amelyhez első lépésben azt kell meghatározni, hogy a vonatok milyen útvonalon közlekednek majd. Az előzetes igényekről tavaly még a MÁV Pályavasút döntött, idén júniustól viszont a feladat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft.-é, amely kezéből elvben augusztus végén került ki az előzetes menetrend.
A menetrend tervezetét júliustól szeptember közepéig hozzák összhangba a Volán-járatokkal, de augusztusban és szeptemberben kerül sor a menetrend véglegesítéséhez szükséges, utolsó önkormányzati egyeztetésekre is, ahol azonban még nincs minden rendben, pedig a döntést már nem lehet tovább halogatni, elvben ugyanis a menetrendnek szeptember 30-ra össze kellene állnia. Igaz, a jóváhagyás gyakran november utolsó napjaira marad.
Az egyeztetésektől függetlenül a MÁV menetrendjének sorsa végső soron attól függ, hogy a Pénzügyminisztérium mekkora összeget szán a vasúti személyszállításra a központi költségvetés ősszel véglegessé váló tervezetében. Amennyiben a tervezett keretbe a menetrend nem fér bele, újabb alkudozás veszi kezdetét.
Kozák Tamás, a MÁV-Start vezérigazgatója szerint az utólagos egyeztetéseknek az vethetne véget, ha a vasút finanszírozását az európai uniós szabályokhoz igazíthatnák. A cég szolgáltatási színvonalának javításához leginkább az egyszerre három évet felölelő menetrendtervezés és az ezt lefedő közszolgáltatási szerződések megkötése járulhatna hozzá.
Az idei év viszont rendhagyó lehet a vasúti menetrend készítésében, ugyanis a hírek szerint Veres János pénzügyminiszter a napokban lényegében áldását adta a megfogalmazott járatrend költségeire, a személyvonatok közlekedtetésére valamivel több mint 170 milliárd forint juthat, ami pedig azt jelenti, hogy nagyobb viták most talán nem lesznek.
Óriási botrány robbant: úgy vertek át rengeteg Visa és MasterCard kártyatulajt, hogy észre se vették
A kártérítésre azok az ügyfelek jogosultak, akik független, nem banki üzemeltetésű ATM-eknél fizettek díjat készpénzfelvételkor.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








