4 °C Budapest
Busse und Hinweis auf einen Streik im Öffentlichen Nahverkehr (Busse és Hinweis auf einen Streik im Öffentlichen Nahverkehr)

Tüke busz sztrájk Pécsen: elfogyott a buszsofőrök türelme, újabb munkabeszüntetés jöhet

2025. július 15. 09:15

Napokon belül kiderül: lesz-e buszsztrájk Pécsen. A nyári menetrend ellenére ez is több ezer pécsit érintene: diákokat, dolgozókat, időseket, akik nap mint nap a városi buszokra támaszkodnak. Összefoglaljuk, hogyan is áll most a sztrájkkérdés a baranyai megyeszékhelyen, melyik érintett fél mire vár?!

Bár jelenleg is még tart a „várakozási idő”, akár napokon belül részlegesen leállhat a közösségi közlekedés Pécsen. Az ok: a Tüke Busz Zrt. – a város közlekedési vállalata – nem kívánja kifizetni azt a további 3,5%-os béremelést, amelyet korábban a dolgozóknak ígértek, a már végrehajtott, egyoldalú 6%-os emelésen felül. Válaszul a dolgozók sztrájkbizottságot alakítottak.

A Tüke Busznál működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) július 3-án hivatalosan is kezdeményezte a törvényben előírt, hétnapos egyeztetési folyamatot. A szakszervezet szerint a cég és annak tulajdonosa, az önkormányzat megszegte korábbi vállalásait. Legutóbbi, július 5-ei Facebook-bejegyzésük szerint a SZAKSZ a további 3,5%-os béremelést továbbra is tárgyalásos úton, sztrájk nélkül próbálja elérni. Ennek érdekében elfogadták a Tüke Busz vezérigazgatója által július 16-ra kitűzött egyeztetés időpontját.

A szakszervezet ugyanakkor hangsúlyozta: az autóbuszvezetők többsége már most támogatja a sztrájkot, sokan aláírásukkal is megerősítették részvételi szándékukat. Amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, a munkabeszüntetés akár már a jövő héten megkezdődhet. Bár nyáron csökkentett menetrend van érvényben, egy sztrájk így is jelentős fennakadást okozhat: több ezer pécsi – köztük diákok, dolgozók és idősek – naponta a városi buszokra támaszkodik közlekedéséhez. Erről számolt be a Pécs Aktuál is.

Ígéret volt, béremelés nincs – így jutottak el a sztrájk küszöbéig

A mostani konfliktus gyökerei a 2025 elején kezdődött, de eredménytelenül zárult bértárgyalásokig nyúlnak vissza. A szakszervezet határozott fellépésének eredményeként akkor ugyan történt egy 6%-os alapbéremelés, a februári pécsi közgyűlés pedig vállalta: július 1-jétől további 3,5%-os bérfejlesztés következik – ráadásul visszamenőlegesen, január 1-jéig. Ez az ígéret elegendő volt ahhoz, hogy a SZAKSZ felfüggessze a sztrájk előkészületeit – idézte fel Dobi István, a szakszervezet elnöke a Mércének.

Mostanra azonban ez a remény szertefoszlani látszik. A pécsi önkormányzat ugyanis júniusi közgyűlésén módosította korábbi döntését, eszerint az újabb béremelés kérdése legfeljebb az év végén kerülhet ismét napirendre. A szakszervezet ezt az eljárást egyértelműen úgy értelmezte, hogy a dolgozókat becsapták – és elfogadhatatlannak tartja a közgyűlés „időhúzó” magatartását.

Dobi István szerint a Tüke Busz vezetősége a legutóbbi bértárgyaláson mindössze annyit közölt: „nincs pénz” a korábban megígért 3,5%-os béremelésre a vállalt határidőig. Az elnök elismerte, hogy ez valószínűleg igaz, ám emlékeztetett: a cég felett tulajdonosi jogokat a pécsi önkormányzat és a városi közgyűlés gyakorol – tehát a felelősség is őket terheli.

Felállt a sztrájkbizottság

A helyzetet tovább súlyosbította, hogy a munkáltatói oldal a legutóbbi egyeztetésen nem rendelkezett semmilyen felhatalmazással arra, hogy érdemi bérajánlatot tegyen. Ez vezetett oda, hogy a SZAKSZ hivatalosan is megalakította sztrájkbizottságát, és megkezdte a jogszerű munkabeszüntetés előkészítését. A szakszervezet tájékoztatása szerint a sztrájkhoz szükséges támogatás is megvan: a buszvezetők többsége aláírásával jelezte, hogy egyetért a munkabeszüntetés megtartásával, és sokan személyesen is részt kívánnak venni benne.

Mennyit keresnek a pécsi buszsofőrök?

A Mérce cikke szerint pécsi, helyi önkormányzati közlekedésben dolgozók jelenlegi, havi, bruttó átlagbére 650 000 forintra tehető, ez az országos és regionális versenytársak bérezésétől is elmaradt – pedig ebben már az összes túlóra illetménye is benne foglaltatik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy számos sofőr ennél az összegnél is lényegesen kevesebbet vihet haza hó végén.

Miért nem hajlandó a beígért béremelést az önkormányzat kifizetni?

A Mérce cikke szerint egy benyújtott önkormányzati előterjesztésből világosan kiderül: több pécsi önkormányzati cég komoly likviditási gondokkal küzd. Egyes vállalatoknál már a bérfizetés is veszélybe került – részben azért, mert az állami és önkormányzati szerződések még mindig nincsenek aláírva. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy már januárban nyilvánosságra került: a kormány által kivetett „szolidaritási hozzájárulási adó” összege drasztikusan megnőtt. Ez összesen 4,56 milliárd forintot von el Pécs iparűzési adóbevételéből.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A Mérce kérdéseire adott július 4-i válaszában a pécsi önkormányzat közölte: 2024-ben – saját kezdeményezésre – már végrehajtottak egy béremelést, amelyet a Tüke Busz dolgozói meg is kaptak. A későbbi, további 3,5%-os bérfejlesztés azonban nem az önkormányzat javaslata volt – ugyanakkor a pénzügyi lehetőségeket azóta is folyamatosan vizsgálják.

A 2025-ös év első felében egyértelművé vált, hogy az önkormányzat pénzügyi mozgástere jelentősen beszűkült. Az állami forráselvonások idén meghaladják a 6 milliárd forintot. Eközben a város iparűzési adóból származó bevétele is csökkent – és a szakértők szerint ez a tendencia jövőre sem javul majd.

Mit jelent mindez a pécsieknek?

Bár a nyári időszakban a forgalom valamelyest csökken, a Tüke Busz járatait így is több ezer pécsi használja naponta. Egy esetleges sztrájk nemcsak a munkába járást, hanem a mindennapi ügyintézést, a nyári programok elérését és a város turisztikai működését is jelentősen megnehezítené.

A következő napok döntő jelentőségűek: kiderül, sikerül-e megállapodásra jutni, vagy valóban leáll részben a buszközlekedés Pécsett. A tét nem csupán a 3,5%-os béremelés, hanem a városi közlekedés kiszámíthatósága és biztonsága is.

Mi történik, ha nincs megegyezés?

Bár az egyeztetési folyamat még el sem kezdődött a szakszervezet és a munkáltató között, a SZAKSZ máris kétnapos sztrájkot helyezett kilátásba, ha nem születik kompromisszum. Az első nap, hétfő, komoly fennakadásokat hozhat a déli vármegyeszékhely közösségi közlekedésében – jelentős járatkimaradásokkal kell számolni.

A szakszervezet célja egyértelmű: el akarják érni, hogy a dolgozók megkapják azt a béremelést, amelyet a tulajdonos korábban már megígért – ráadásul január 1-jéig visszamenőleges hatállyal. Az önkormányzat viszont világosan üzent: Pécs pénzügyi mozgástere drámaian beszűkült, nincs forrás a plusz 3,5%-os bérfejlesztésre. Az elkövetkező napokban eldől: sikerül-e megállapodni, vagy valóban megbénul Pécs buszközlekedése. 

 

 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 9. kedd
Natália
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?