Ha azt hitted, már mindent láttál 2025-ben, ezt a videót egyszerűen nem hagyhatod ki!
Napokon belül kiderül: lesz-e buszsztrájk Pécsen. A nyári menetrend ellenére ez is több ezer pécsit érintene: diákokat, dolgozókat, időseket, akik nap mint nap a városi buszokra támaszkodnak. Összefoglaljuk, hogyan is áll most a sztrájkkérdés a baranyai megyeszékhelyen, melyik érintett fél mire vár?!
Bár jelenleg is még tart a „várakozási idő”, akár napokon belül részlegesen leállhat a közösségi közlekedés Pécsen. Az ok: a Tüke Busz Zrt. – a város közlekedési vállalata – nem kívánja kifizetni azt a további 3,5%-os béremelést, amelyet korábban a dolgozóknak ígértek, a már végrehajtott, egyoldalú 6%-os emelésen felül. Válaszul a dolgozók sztrájkbizottságot alakítottak.
A Tüke Busznál működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) július 3-án hivatalosan is kezdeményezte a törvényben előírt, hétnapos egyeztetési folyamatot. A szakszervezet szerint a cég és annak tulajdonosa, az önkormányzat megszegte korábbi vállalásait. Legutóbbi, július 5-ei Facebook-bejegyzésük szerint a SZAKSZ a további 3,5%-os béremelést továbbra is tárgyalásos úton, sztrájk nélkül próbálja elérni. Ennek érdekében elfogadták a Tüke Busz vezérigazgatója által július 16-ra kitűzött egyeztetés időpontját.
Jelenleg tehát várnak: a következő napokban dőlhet el aztán, lesz-e buszsztrájk Pécsen, vagy sikerül-e megállapodásra jutni az érintett felek között.
A szakszervezet ugyanakkor hangsúlyozta: az autóbuszvezetők többsége már most támogatja a sztrájkot, sokan aláírásukkal is megerősítették részvételi szándékukat. Amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, a munkabeszüntetés akár már a jövő héten megkezdődhet. Bár nyáron csökkentett menetrend van érvényben, egy sztrájk így is jelentős fennakadást okozhat: több ezer pécsi – köztük diákok, dolgozók és idősek – naponta a városi buszokra támaszkodik közlekedéséhez. Erről számolt be a Pécs Aktuál is.
Ígéret volt, béremelés nincs – így jutottak el a sztrájk küszöbéig
A mostani konfliktus gyökerei a 2025 elején kezdődött, de eredménytelenül zárult bértárgyalásokig nyúlnak vissza. A szakszervezet határozott fellépésének eredményeként akkor ugyan történt egy 6%-os alapbéremelés, a februári pécsi közgyűlés pedig vállalta: július 1-jétől további 3,5%-os bérfejlesztés következik – ráadásul visszamenőlegesen, január 1-jéig. Ez az ígéret elegendő volt ahhoz, hogy a SZAKSZ felfüggessze a sztrájk előkészületeit – idézte fel Dobi István, a szakszervezet elnöke a Mércének.
Mostanra azonban ez a remény szertefoszlani látszik. A pécsi önkormányzat ugyanis júniusi közgyűlésén módosította korábbi döntését, eszerint az újabb béremelés kérdése legfeljebb az év végén kerülhet ismét napirendre. A szakszervezet ezt az eljárást egyértelműen úgy értelmezte, hogy a dolgozókat becsapták – és elfogadhatatlannak tartja a közgyűlés „időhúzó” magatartását.
Dobi István szerint a Tüke Busz vezetősége a legutóbbi bértárgyaláson mindössze annyit közölt: „nincs pénz” a korábban megígért 3,5%-os béremelésre a vállalt határidőig. Az elnök elismerte, hogy ez valószínűleg igaz, ám emlékeztetett: a cég felett tulajdonosi jogokat a pécsi önkormányzat és a városi közgyűlés gyakorol – tehát a felelősség is őket terheli.
Felállt a sztrájkbizottság
A helyzetet tovább súlyosbította, hogy a munkáltatói oldal a legutóbbi egyeztetésen nem rendelkezett semmilyen felhatalmazással arra, hogy érdemi bérajánlatot tegyen. Ez vezetett oda, hogy a SZAKSZ hivatalosan is megalakította sztrájkbizottságát, és megkezdte a jogszerű munkabeszüntetés előkészítését. A szakszervezet tájékoztatása szerint a sztrájkhoz szükséges támogatás is megvan: a buszvezetők többsége aláírásával jelezte, hogy egyetért a munkabeszüntetés megtartásával, és sokan személyesen is részt kívánnak venni benne.
Mennyit keresnek a pécsi buszsofőrök?
A Mérce cikke szerint pécsi, helyi önkormányzati közlekedésben dolgozók jelenlegi, havi, bruttó átlagbére 650 000 forintra tehető, ez az országos és regionális versenytársak bérezésétől is elmaradt – pedig ebben már az összes túlóra illetménye is benne foglaltatik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy számos sofőr ennél az összegnél is lényegesen kevesebbet vihet haza hó végén.
A Tüke Busz Zrt.-nél egyébként jelenleg mintegy 500 munkavállaló dolgozik.
Miért nem hajlandó a beígért béremelést az önkormányzat kifizetni?
A Mérce cikke szerint egy benyújtott önkormányzati előterjesztésből világosan kiderül: több pécsi önkormányzati cég komoly likviditási gondokkal küzd. Egyes vállalatoknál már a bérfizetés is veszélybe került – részben azért, mert az állami és önkormányzati szerződések még mindig nincsenek aláírva. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy már januárban nyilvánosságra került: a kormány által kivetett „szolidaritási hozzájárulási adó” összege drasztikusan megnőtt. Ez összesen 4,56 milliárd forintot von el Pécs iparűzési adóbevételéből.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Mérce kérdéseire adott július 4-i válaszában a pécsi önkormányzat közölte: 2024-ben – saját kezdeményezésre – már végrehajtottak egy béremelést, amelyet a Tüke Busz dolgozói meg is kaptak. A későbbi, további 3,5%-os bérfejlesztés azonban nem az önkormányzat javaslata volt – ugyanakkor a pénzügyi lehetőségeket azóta is folyamatosan vizsgálják.
A 2025-ös év első felében egyértelművé vált, hogy az önkormányzat pénzügyi mozgástere jelentősen beszűkült. Az állami forráselvonások idén meghaladják a 6 milliárd forintot. Eközben a város iparűzési adóból származó bevétele is csökkent – és a szakértők szerint ez a tendencia jövőre sem javul majd.
Az önkormányzat hangsúlyozta: továbbra is elsődleges céljuk a Tüke Busz stabil működésének fenntartása, valamint a dolgozók munkahelyeinek megőrzése. Éppen ezért – mint írják – elbocsátásokat nem terveznek.
Mit jelent mindez a pécsieknek?
Bár a nyári időszakban a forgalom valamelyest csökken, a Tüke Busz járatait így is több ezer pécsi használja naponta. Egy esetleges sztrájk nemcsak a munkába járást, hanem a mindennapi ügyintézést, a nyári programok elérését és a város turisztikai működését is jelentősen megnehezítené.
A következő napok döntő jelentőségűek: kiderül, sikerül-e megállapodásra jutni, vagy valóban leáll részben a buszközlekedés Pécsett. A tét nem csupán a 3,5%-os béremelés, hanem a városi közlekedés kiszámíthatósága és biztonsága is.
Mi történik, ha nincs megegyezés?
Bár az egyeztetési folyamat még el sem kezdődött a szakszervezet és a munkáltató között, a SZAKSZ máris kétnapos sztrájkot helyezett kilátásba, ha nem születik kompromisszum. Az első nap, hétfő, komoly fennakadásokat hozhat a déli vármegyeszékhely közösségi közlekedésében – jelentős járatkimaradásokkal kell számolni.
A szakszervezet célja egyértelmű: el akarják érni, hogy a dolgozók megkapják azt a béremelést, amelyet a tulajdonos korábban már megígért – ráadásul január 1-jéig visszamenőleges hatállyal. Az önkormányzat viszont világosan üzent: Pécs pénzügyi mozgástere drámaian beszűkült, nincs forrás a plusz 3,5%-os bérfejlesztésre. Az elkövetkező napokban eldől: sikerül-e megállapodni, vagy valóban megbénul Pécs buszközlekedése.
Székesfehérváron tűnt fel a legendás Kossuth-díjas színésznő autója : nevetségesen olcsón most eladó
Igazi különlegesség bukkant fel Székesfehérváron: eladóvá vált Psota Irén egykori autója: egy Maruti Suzuki 800-as. 31 éves, 99 ezer kilométerrel, és még mindig talpon van.
Megvan, mikor újítják fel a leégett miskolctapolcai barlangfürdőt: a bővítés tervei is készen állnak
Aláírták a kivitelezői szerződést, így már valóban napok kérdése, hogy megkezdődjön a 2024 szeptemberében leégett Miskolctapolca Barlangfürdő helyreállítása.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








