Szokatlan közúti kapcsolattal álmodták meg a szlovák-magyar határhidat Őrhalom és Ipolyvarbó között. A FŐMTERV Zrt. készítette el az Ipoly folyó feletti Ipoly-híd és a csatlakozó magyar oldali út kiviteli terveit.

Szokatlanul épül az új híd: elárasztja majd időnként a folyóvíz, járhatatlan lesz

2022. november 3. 10:01

Szokatlan közúti kapcsolattal álmodták meg a szlovák-magyar határhidat Őrhalom és Ipolyvarbó között. A FŐMTERV Zrt. készítette el az Ipoly folyó feletti Ipoly-híd és a csatlakozó magyar oldali út kiviteli terveit, amelyet árvízszint alatt kialakított útpályaszinttel építenek meg, és árvíz idején víz alá kerül.

Jelenleg már a cölöpösszefogó gerendák megépítésénél tart az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti határhíd építése, a fejlesztés alapkövét 2022 márciusában helyezték el, írja a magyarepitok.hu.

A projekt az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósul meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és Ipolyvarbó önkormányzatának beruházásában.

Építészeti nézőpontból az Ipoly-híd egy egyszerű kéttámaszú gerendahíd, mely a hidak legősibb archetípusa, hiszen a boltozatok és az ívhidak sok ezer évvel később jelentek csak meg.

Mindegyik borda ötszögletű, melyből négy sarokpont a főtartó övlemezeihez kapcsolódik. Az ötödik, szabad sarokpont pozíciója a hídtengely mentén folyamatosan változik a hídtengelyre merőleges síkban, vízszintes és függőleges értelemben egyaránt. Fontos szempont volt továbbá, hogy a főtartók magassága éppen takarja a hídon végigfutó szalagkorlátot, de ezen magasság felett ne akadályozza a kilátást a hídon áthaladók számára. A vasbeton hídfők két sor cölöpön állnak, és párhuzamos szárnyfalakkal rendelkeznek. A támaszköz 31,5 méter, az acélszerkezet teljes hossza 35 méter. A főtartók közötti távolság 8,90 méter, a tartómagasság pedig közel 2 méter.

A tervezett út árvízszint alá kerül

A tervezett új Ipoly-híd a hozzávezető út Őrhalom belterületén a 22. számú másodrendű főút 31+079 szelvényétől a Varbói úton keresztül, a 78. számú Balassagyarmat – Ipolytarnóc vasútvonalat keresztezve az „öreg” Ipolyon új hídon keresztül az ártéren vezetett úton érhető el. A tervezett minimális forgalom és a közeli átkelőhelyek miatt a tervezett út a mértékadó árvízszint alá kerül.

Az év nagy részében járható utat - az Ipoly áradásakor, amikor a folyó elönti a hullámteret - lezárják. Ezért a tervezés során minimalizálták a hullámtérbe elhelyezendő forgalomtechnikai elemek számát. Továbbá az „öreg” Ipoly környezetében elhelyezésre kerülő acél szalag vezetőkorlátot árvíz esetén ideiglenesen elbontják.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az út 6 méteres burkolt útpálya szélességgel készül. A minimális sugarakkal megtervezett útpálya vízszintes vonalvezetéséből fakadóan a teljes szakaszon megengedett sebességet 40 km/órában határozták meg.

Szokatlan megoldás elárasztott úttal

Az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti közúti kapcsolat különlegessége, hogy a mintegy 1 kilométer széles ártéren az ár levonulását egy hidakkal tarkított folytonos töltés helyett - nem szokásos megoldással - egy árvízszint alatt kialakított útpályaszinttel építik meg, mely árvíz idején víz alá kerül.

Ezzel ugyan az út használhatósága időben kis mértékben korlátozottá válik, de a forgalmi viszonyokat és a bekerülési költséget is figyelembe véve optimális megoldást nyújt. Egy hosszú, hidakkal és átereszekkel tűzdelt töltés helyett elegendő két, egynyílású híd létesítése: egy rövidebb, egynyílású új árok-híd a hullámtéren, egy pedig a főmederben, melyeket a terepszinten, tehát árvízszint alatt futó útpálya köt össze. A hídtervező szakember megosztotta, egy híd életének kibontakozásánál, mi a legmeghatározóbb momentum:

A híd formavilágának, szerkezetének kialakítójaként számomra mindig az a legizgalmasabb, hogy a koncepciótervben szereplő modellt előbb vagy utóbb teljes életnagyságban láthassam. A híd mindig a környezetével együtt értelmezhető igazán, attól nem elválasztható, ezért számomra a legnagyobb kihívás, hogy olyan hidat tervezzek, amely a lehető legjobban illeszkedik a környezetébe és egyben esztétikai többlettel is rendelkezik.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. május 24. szombat
Eszter, Eliza
21. hét
EZT OLVASTAD MÁR?