Az elmúlt években megugrott a bankkártyás és átutalási forgalomhoz kötődő visszaélésekből eredő károk értéke Magyarországon.
Erőteljes átalakulási folyamatban vannak a digitális fizetési piacok, az ügyfelek változó igényei mentén pedig rengeteg új üzleti modell és szolgáltatás jelenik meg. A pénzügyeink digitalizációja a szolgáltatók oldaláról az ügyfélközpontúságról, a magas fokú innovációról, a fokozódó versenyről, az átláthatóságról és a lehető legegységesebb szabályozásról szólnak – hangzott el a Mastercard által szervezett CE Digital Payments Summit konferencián.
Az elmúlt időszak generálta őrületes változások a mobil és internetes banki szolgáltatásokra, az e-kereskedelemben résztvevők számára és az internetpenetráció felhasználói bázisára is igencsak nagy hatással voltak; túlzás nélkül állítható, hogy a digitális gazdaság globális szinten virágzik. Villámgyorsan jöhetnek létre új szolgáltatások a fogyasztói trendek, a világgazdasági környezet változásai, vagy éppen az adott piac sajátosságai mentén, és az üzleti viszonyok változásával éppen ilyen gyorsan is alakulhatnak át.
A digitális fizetési piac átalakulásával egy olyan új ökoszisztéma jött létre, amelyben fokozódik az ügyfeleknek kínált választék és a technológiák versenye, azaz az ügyfelekért zajló versenyfutás.
Olyan üzleti környezet kialakulása kívánatos, ahol az innováció minősége és az ügyféligény a meghatározó, nem korlátozott az új szereplők piaci megjelenése, ugyanakkor az ügyfelek érdekeinek védelme és a rendszer stabilitása sem szenved csorbát
– mondta el Boris Martinovic, Public Policy igazgató a Mastercard által szervezett CE Digital Payments Summit konferencián.
A CE Digital Payments Summit konferencia a régió innovatív piaci szereplőit, a digitális fizetési piac szakértőit és szabályozóit hozta egy platformra a nyílt pénzügyek, a kiberbiztonság, valamint a kriptovaluták és a blockchain területén.
A fizetési piacokon zajló átalakulás egyszerre jelent technológiai- és szemléletváltást, amelyben az ügyfelek már nincsenek egy technológiához, termékfilozófiához, vagy egy szolgáltatóhoz kötve. Az új szolgáltatások és szolgáltatók az új üzleti modellek mentén jönnek létre, de változik a piacon jelenlévő és a piacra belépő feltörekvő szolgáltatók szerepe is. A fogyasztók a funkciókhoz és a hozzáadott értékhez ragaszkodnak – ennek a szemléletnek pedig hosszú távú üzleti következménye, hogy a fogyasztók érdekeinek védelme a digitális térben is legalább olyan stabil és megkérdőjelezhetetlen kell, hogy legyen, mint amilyen az eddigi szisztémában volt.
Az ügyfél-edukáció évtizedek óta kiemelt szerepet kap az európai piacon, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyfelek proaktívan is képesek elsajátítani a tudást egy-egy szolgáltatás esetében, ha érdekeltek abban, mert az elegendő hozzáadott értéket tartalmaz, vagy éppen a biztonságuk megkívánja.
Az Open Finance, azaz a szabad hozzáférésű adatokra épülő pénzügyi szolgáltatások terén az adatvédelem és a monetizáció a legaktuálisabb kérdések. “Az adatokhoz való hozzáférésre minden szereplőnek szüksége van a magasabb hozzáadott értékű termékek, szolgáltatások megteremtése érdekében, ugyanakkor a piac évtizedes szereplőit is érdekeltté tevő üzleti modellekre van szükség, hogy az általuk birtokolt adatokat elérhetővé tegyék” – mondta Harald Waiglein, az osztrák pénzügyminisztérium gazdasági szabályozásért, pénzügyi piacokért és vámügyekért felelős ügyvezető igazgatója.
Az EU nyílt bankolási piaca a közös szabályozás ellenére jelenleg töredezett, ami jelentős akadály az új generációs megoldások terjedésében és az új technológiák bevezetésében is, holott mindkét folyamat az ügyfél, a felhasználó érdekét szolgálja.
Ezen a területen olyan egységes, a kereteket meghatározó szabályozásra van szükség, amely egyszerre képviseli az emberek érdekeit, szavatolja az adatbiztonságot, de az alkalmazandó technológiákat a piacra bízza, elősegítve ezzel a versenyt és az innovatív megoldások kialakulását.
A pénzügyi szektort háromszor többet támadják a kibertérben, mint más iparágat
“A digitális fizetési ökoszisztémában tranzakciók milliárdjait kell biztonságosan és megbízhatóan lebonyolítani” – mondta el Steven Brown, a Mastercard Europe kiberbiztonsági szakértője. A Mastercard több olyan vállalattal is intenzíven együtt dolgozik, amelyek kibervédelmi megoldásokat szállítanak ebbe az ökoszisztémába, de maga is rengeteget invesztál olyan technológiákba, amelyek elsődleges célja az ökoszisztéma ellenállóképességének növelése. A szakember szerint nem csak az egyes tranzakciókat kell maximálisan biztonságossá tenni, hanem el kell érni, hogy az ügyfél és a pénzügyi szolgáltató közötti kommunikáció során kialakuljon a szükséges bizalom és a megfelelő kiberbiztonsági kultúra.
A kiberbiztonsági kultúrát automatizált és intelligens megoldásokkal fejleszteni is kell, hiszen a támadások jó része ma már szintén automatizált elven működik. Meg kell tanulnunk a fenyegetéseket felismerni, de az alkalmazott technológiákat ezen a téren sem kell előírni.
Legyen szó intelligens, automatizált és flexibilis védelmi technológiákról, a követelményeket kell felállítani, és nem kőbe vésni a megoldásokat
– mondta a kiberbiztonsági panelbeszélgetésben Boris Augustinov, az Európai Bizottság szakértője.
A digitalizáció nyomán kialakuló új ökoszisztémára a szabályozásnak és az üzleti területeknek egyaránt reagálnia kell. Becslések szerint a felhasználók világszerte jelenleg 2.7 trillió dollár, azaz India 2019-es GDP-jének megfelelő összeget tartanak kriptoeszközökben. Ezek ma még kiemelt kockázatoknak vannak kitéve, azonban a blockchain technológia használata forradalmasíthatja a digitális fizetések ökoszisztémáját.
Hamarosan hatályba lép az Európai Unió mérföldkőnek számító, a kriptoeszközök piacairól szóló javaslata, a MiCA, amely fontos lépés a kriptovaluták legitimitásának és a feléjük irányuló bizalom megteremtésében.
“Mindannyiunk érdeke, hogy 13 évvel a blockchain születése után elkezdődjön a szabályozás kialakítása” – emelte ki Kalocsai Kornél, a magyar Blockchain szövetség vezetője.
A kriptoeszközök kategorizálásán felül a MiCA további két új kategóriát vezet be, a kriptoeszköz-kibocsátó és a kriptoeszköz-szolgáltató kategóriáját, ezzel jogilag is definiálva a szerepeket a kriptovilágban, amely nélkül nem lehetséges a bizalom megteremtése. A rendelet hatálya az ügyletek és a szolgáltatások típusától függetlenül ki fog terjedni a kapcsolódó piaci visszaélések összes típusára, különösen a piacbefolyásolásra és a bennfentes kereskedelemre.
Mindeközben gőzerővel zajlik az euró digitális változatának tervezése és tesztelése az Európai Központi Bank részéről. A digitális euró lehet a következő évtizedek legkomolyabb kihívása a pénzügyi szektor számára, alkalmazása várhatóan teljesen más megközelítést igényel majd, mint ami a mostani pénzforgalomra és bankrendszerre jellemző.
“A bevezetést komoly szabályozási munkának kell megelőznie, amely során a megbízhatóság, az erős ügyfélvédelem, a teljes jogi megfelelés és a csalás elleni védelem, valamint az árstabilitás kiemelt prioritást élvez akkor, amikor egy új generációs piaci szereplő valamilyen kriptoeszközt kínál fel az ügyfeleinek. A Mastercard is erre van tekintettel, amikor arról dönt, milyen kriptoeszközöket enged be a hálózatába” – mondta Christian Rau, a Mastercard új technológiákért felelős alelnöke.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Figyelmeztetés: veszélyes járművek bukkannak fel a hazai utakon
- Kissé kettészakad az ország – ezt tartogatja az időjárás
- Önálló fővárosi listát állít a Momentum – mutatjuk a jelölteket
- Ismét emelkedtek a casco-díjak, az ügyfelek is egyre óvatosabbak
- Kizuhant egy kisgyerek egy emeletes ház ablakából Budapesten
- Magyar győzelemmel avatták fel a vadonatúj Alba Arénát