Korábban indult az idei influenzaszezon, új vírusváltozat is megjelent - erről ír hosszabban Kemenesi Gábor, virológus.
Brazíliában megjelent a magas halálozási rátával járó madárinfluenza (H5N1), ami miatt több ország és az Európai Unió is felfüggesztette a brazil csirkehús importját. A vírus elsősorban madarakat fertőz, de ritkán emberekre is átterjedhet, akiknél súlyos, akár halálos kimenetelű megbetegedést okozhat - írta a Portfolio.
Május 16-án Brazília megerősítette az első madárinfluenza-kitörést egy kereskedelmi baromfitelepen Rio Grande do Sul államban, amire válaszul számos ország és az EU is importkorlátozásokat vezetett be. Három nappal később a brazil hatóságok hat újabb lehetséges esetet kezdtek vizsgálni.
A H5N1 madárinfluenza-vírus altípust először 1996-ban azonosították Kínában madarakban, majd 1997-ben Hongkongban emberi fertőzéseket is regisztráltak. A kórokozó főként vadmadarak és baromfik között terjed, de alkalmanként emlősöket – macskákat, kutyákat, fókákat – és ritkán embereket is megfertőzhet.
Az emberi fertőzés jellemzően fertőzött állatokkal való közvetlen érintkezés útján történik, például beteg szárnyasok kezelése vagy feldolgozása során. A betegség tünetei között szerepel a magas láz, súlyos légúti panaszok, tüdőgyulladás és légzési elégtelenség.
Az ismert emberi eseteknél a halálozási arány rendkívül magas, körülbelül 50 százalék. Mivel azonban a vírus ritkán fertőz meg embereket, a lakosságra jelentett kockázata eddig alacsony maradt. A kezelésben néhány antivirális gyógyszer, mint az oszeltamivir vagy a zanamivir hatásos lehet, bár egyes vírustörzsek rezisztenssé válhatnak ezekre.
Az utóbbi években aggodalomra ad okot, hogy a vírus egyre több emlősfajt fertőz meg, ami növelheti az emberre való átterjedés kockázatát. 2024-től egyes országokban, például az Egyesült Államokban már szarvasmarhákban is kimutatták, ami új terjedési módot jelenthet.
Az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ, valamint az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság legfrissebb jelentése szerint a madárinfluenza vírusai növekvő veszélyt jelentenek az emberi egészségre.
A H5N1 emberi fertőzése három fő szakaszra osztható. Az inkubációs időszak 2-10 nap, átlagosan 3-5 nap, amikor a beteg még tünetmentes, de a vírus már szaporodik a szervezetben. Az akut szakaszban (4-7 nap) kezdetben influenzaszerű tünetek jelentkeznek: magas láz, torokfájás, köhögés, izomfájdalom, fejfájás, valamint gyakran hasmenés és hányás is.
A betegség 3-5. napján a légzőszervi tünetek gyorsan súlyosbodnak: erős köhögés, légszomj, tüdőgyulladás alakul ki, súlyos esetben akut légzési distressz szindróma (ARDS) fejlődhet ki. A betegek többsége 4-7 napon belül kórházi ellátásra szorul.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A kritikus szakaszban vagy a beteg felépül, ami 10-30 napig tarthat, vagy bekövetkezik a halál, jellemzően 5-10 napon belül, súlyos légzési vagy többszervi elégtelenség miatt. A felépülő betegek hetekig gyengék maradhatnak, és maradandó tüdőkárosodás is előfordulhat.
A WHO adatai szerint 2003-2023 között 873 laboratóriumilag igazolt emberi esetből 458 végződött halállal, ami 52 százalékos halálozási arányt jelent. Ez országonként jelentősen eltérhet: Indonéziában például 84 százalék, míg Egyiptomban 33 százalék volt a halálozási ráta.
A magas halálozási arány több tényezőre vezethető vissza: a vírus magas virulenciájára, a gyors állapotromlásra, a korlátozott terápiás lehetőségekre, valamint arra, hogy bizonyos csoportok – gyermekek, fiatal felnőttek és legyengült immunrendszerűek – különösen veszélyeztetettek.
Fontos megjegyezni, hogy a hivatalos halálozási arány a laboratóriumilag igazolt, többnyire súlyos eseteken alapul. Ha az esetlegesen előforduló enyhe vagy tünetmentes fertőzéseket is figyelembe vennénk, a valódi halálozási arány alacsonyabb, talán 10-20 százalék körüli lehetne, de erre vonatkozóan nincs elegendő adat.
A betegség kezelése elsősorban antivirális szerekkel történik, amelyek azonban csak a korai szakaszban hatékonyak. Specifikus terápia nem létezik, és bár több H5N1 vakcinát is kifejlesztettek járványügyi tartalékként, ezek széles körben nem érhetők el.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








