17 °C Budapest

Kivédeni az áfaemelést? - interjú a Praktiker ügyvezetőjével

2009. június 19. 06:20

A Praktiker az egyik legizmosabban fejlődő szereplő a hazai barkácsáruház-piacon. A gazdasági helyzet nem ad okot feltétlen optimizmusra, ráadásul a közelgő áfaemeléssel csak nehezedik az áruházláncok dolga. A Pénzcentrum a Praktiker magyarországi ügyvezetőjét kérdezte az élesedő piaci versenyről, a várható áremelésekről és a különleges vásárlási szokásokról.


24 éve dolgozik a Praktikernél, és már több mint egy évtizedet eltöltött a magyarországi leányvállalat élén. Milyennek látja a magyar barkácsáruházak vevőit? Különbözünk-e más országok vásárlóitól, mik a tipikus magyar vásárlói szokások?

Úgy gondolom, nem igazán beszélhetünk tipikus magyar vásárlói szokásokról. Ami feltűnt számomra, hogy más országokkal szemben itt a nagybevásárlás általában családi körben történik, és a bevásárlások során is együtt hoz döntéseket a család. Persze az utolsó szót Magyarországon mindig a nők mondják ki- sokszor még a barkácsáruházi termékek esetében is.

A hazai piacon több nagy cég is jelen van, országszerte több tucat ilyen profilú nagyáruházzal találkozhat a vevő. Ráadásul meglehetősen nagy az átfedés a barkácsáruházak, az elektronikai szaküzletek és a hipermarketek választékában. Mit gondol, szüksége van a magyar piacnak ilyen sok, hasonló profilú üzletre?

Karl-Heinz Keth
1985 óta dolgozik a Praktikernél, kezdetben áruházvezetőként, majd értékesítési vezetőként, Németországban. Utóbbi beosztásában 40 áruházért volt felelős.

1998-ban ajánlották fel neki az alakulófélben lévő magyarországi Praktiker Kft. vezetését.

Az induláskor Ausztriából - Vösendorfból -, majd 1999 tavaszától már Budapestről irányítotja a magyar áruházak működését.


Kérdés, hogy kinek mit jelent az, hogy "túl sok". Személyes véleményem, hogy a mi jelenlegi 19, és a tervezett 22-23 áruházunk még reálisnak mondható. Azt viszont kissé túldimenzionáltnak tartom, hogy más láncok 30, vagy még annál is több áruházzal számolnak.

Ugyanakkor a helyzet a vásárlók szempontjából mindenképp előnyös, hiszen számukra kényelmes, hogy otthonukhoz közel találnak megfelelő szaküzleteket.

Mennyire erős a versenyhelyzet a barkácsáruházak között? Jelent-e célkitűzést a nagy versenytárs Obi "legyőzése" az áruházak számában, a kínálat, a bevétel növelésében?

Nem célunk, hogy bárkit kiszorítsunk, legyőzzünk. Azt szeretnénk, hogy áruházaink mostani rendszere hosszú távon, stabilan működhessen. Ez a menedzsment célja.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
Fotó: Praktiker

Tapasztalható-e a vásárlói szokások megváltozása az elmúlt ¾ évben? Mire figyelnek a vevők, az olcsóbb árra, vagy a termék megbízhatóságára, tartósságára? Tudatosabbá váltak-e a vásárlók a válság hatására?

A jelenlegi helyzetben rendkívül fontos a vásárlók számára az ár-érték arány. Azt tapasztaljuk, hogy a 20-30 százalékos akciók -amelyek korábban rendkívül hatásosak voltak- már nem hatnak, nem növelik a forgalmat. Mi azt érzékeljük, hogy vevőink átgondoltabban költenek, sokkal inkább nézik a minőséget, a termék tartósságát. Egyértelműen erre helyeződik a hangsúly.

Piaci hírek szerint a közelgő áfaemelésnél az üzletláncok nem akarják emelni a fogyasztói árakat, ezért a beszállítói árak csökkentésére kényszerítik a cégeket, elsősorban az élelmiszeriparban. Önöknek van-e bármilyen hasonló szándékuk a beszállítókkal szemben, vagy egyértelműen meg fog látszódni a termékek áraiban az adóemelés?

Egész egyszerűen már képtelenek vagyunk a beszállítóinkra hárítani az emelést, tovább kell adnunk a végfelhasználóknak. Megpróbáljuk azonban különböző akciókkal, kedvezményekkel -mint például a törzsvásárlói kártya által biztosított kedvezmények- kivédeni az ÁFA-emelést.

Továbbá folyamatosan tárgyalunk a beszállítókkal. Egyelőre úgy tűnik, hogy árucsoportonként más-és másképpen realizálódik majd az áremelkedés.

Egyre nagyobb szerepet kapnak az újfajta értékesítési formák: a webshop, vagy az áruházakban kihelyezett információs pultok és infoterminálok kihelyezése. Adódik a kérdés, hogy ezekkel az új megoldásokkal vajon a költséges munkaerőt szeretnék-e helyettesíteni?

Ezeknek a technikai újdonságoknak a bevezetése semmiképp sem von maga után elbocsátásokat.. A webshop egy 20. áruház, amely azokat szolgálja ki, akik nem laknak valamelyik Praktiker áruház közelében. Az áruházak infotermináljai sokrétű információkkal segítik a vásárlókat, például kiegészítő termékeket ajánlanak a vevőknek.

Áruházaink - az adott áruház nagyságától függően - 70-100 fővel üzemelnek. A technikai újdonságok bevezetésének egyik fő célja, hogy eladóink, munkatársaink munkáját megkönnyítsük, így több figyelmet tudnak a vevőkre szentelni. Ezek az újítások ezt a célt is szolgálják.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem