A kisebb léptékekben gondolkozó szaküzletek számára a professzionális személyzet és a szakértő kiszolgálás jelentheti a fegyvert az óriási hipermarketek elleni küzdelemben. A Pénzcentrum az Euronics Kft. ügyvezető igazgatóit kérdezte az elektronikai cikkek magyar piacáról, a különös vásárlási szokásokról, és arról, miért ne vegyünk egyszerre kolbászt és mosógépet.
A gyenge forint, a magasabb üzemeltetési, raktározási és logisztikai költségek miatt a várakozások szerint idén 5-15 százalékkal is visszaeshet Magyarországon a műszaki cikkek piaca. A helyzetet nehezíti a közelgő áfaemelés és a fizetőképes kereslet szűkülése is. A piac egyik legnagyobb szereplője, az Euronics Kft. ugyanakkor továbbra is szeretné tartani a - mintegy 3 milliárd forintos bevételnövekedéssel számoló- 2009-es terveit.
Az elektronikai szaküzleteket működtető hálózat részesdése -a hipermarketek részéről egyre nehezedő nyomás ellenére- tavaly a nagy háztartási gépek piacán 69,7 százalékos volt. A szórakoztató elektronikai termékeknél a piac egyötödét ők értékesítették.
Kapcsolódó cikkünk: Hűtő, plazmatévé, áfaemelés: visszaesés a műszaki piacon
Deák Szabolcsot és Fliszár Balázst, az Euronics Kft. ügyvezető igazgatóit kérdeztük az elektronikai cikkek magyar piacáról, a különös vásárlási szokásokról, és arról, miért ne vegyünk egyszerre kolbászt és mosógépet.
A legfrissebb adatokból az látszik, hogy az Euronics elsősorban a fehéráruk (hűtőszekrények, mosógépek, mosogatóképek) piacán erős, de komoly növekedés mutatkozik más területeken is. Hogyan látják, mi jellemezi a magyar vásárlót ebben a szegmensben, hogyan vásárolunk műszaki cikket?
Deák Szabolcs: Az ár, az olcsóság talán túlságosan is berögzült az emberek vásárlási szokásaiba: nem kérdés, hogy ez az, ami megmozgatja őket. Ugyanakkor az látszik, hogy amikor értékesítőink elkezdenek beszélgetni a vásárlókkal, nagyon hamar kiderül, hogy nem feltétlenül a legolcsóbb terméket akarják.
Amikor a szaküzletben elmondjuk egy vevőnek, hogy az általa kinézett mosógének milyen a mosási hatékonysága, milyen a centrifuga fordulatszáma, akkor döbben rá, hogy egyáltalán nem mindegy, milyenek is annak a gépnek a paraméterei. Nem mellékes ugyanis, hogy 3-4, vagy 6-7 kiló ruhát tud kimosni egyszerre, és az sem mindegy, hogy mennyivel hatékonyabb, mennyivel energiatakarékosabb. Ha megismertetjük azzal, hogy lehet időt, pénzt, energiát megspórolni, akkor az látszik, hogy mégsem az ár a legfontosabb: mi magyarok is tudunk igényes vásárlók lenni.
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/content/200905/25-deak_szabolcs_euronics.jpg)
Ugyanakkor érzékelhető az elektronikai cikkek piacán is egyfajta szezonalitás -csak úgy, mint az élelmiszereknél, ruhaneműknél. Mennyire befolyásolja ez a piacot, hogyan viszonyul ehhez a magyar vásárló?
D.Sz.: Teljes egészében megvannak a szezonalitásai bizonyos termékeknek, termékköröknek- ezt mi is figyeljük, és így készülünk fel. A nyár például a hűtők, a klímaberendezések szezonja. A magyar hűtőszekrény-állomány nagy része már elég régi - igaz, hogy ezek jó minőségűek, viszonylag jól működnek, de az idő előrehaladtával az egyre nagyobb terhelés miatt folyamatosan mennek tönkre. Konkrétan érzékelhető, hogy a kánikulai időszakban megindul a hűtők, klímatechnikai termékek vásárlása.
Mi kereskedők nagy mértékben alapozhatunk a szezonalitásra: a karácsonyi szezonban a szórakoztató elektronika jóval erősebb, iskolakezdés előtt pedig a számítástechnikai termékek forgalma növekszik.
Ha kinyitunk egy katalógust, gyakorlatilag nem találkozunk olyan termékkel, amely ne lenne energiatakarékos, környezetbarát. A vevők teljesen elkeverednek a különböző jelölések értelmezésében, illetve az sem egyértelmű, mire is van pontosan szükségük.
Fliszár Balázs: Egy új, globális üzenet határozza meg a piacot, ami szinte minden beszállítónak a legerősebb eszköze: az "Eco-friendly", azaz a környezetbarát technológia. Ez nem csak arra vonatkozik, hogy magának a terméknek alacsonyabb a működési költsége, és jóval kevésbé szennyező, hanem arra is, hogy már a gyártási technológia kialakításában is ügyelnek erre.
Napjainkban egy mosógép sokkal kevesebbet fogyaszt, mint 10 éve, egy 52 colos LCD TV pedig annyi energiával üzemel, mint 2 évvel ezelőtt egy 32 colos.
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/content/200905/25-fliszarb_euronics.jpg)
Ez az üzenet legfőképpen a vásárlónak jó, hiszen ha most lecserél egy 10 éves hűtőt, az új készülék sokkal kevesebbet fog fogyasztani. A mai energiaárak miatt már ezért is megérné készüléket váltani, de a magyarok általában akkor cserélnek terméket, ha az elromlik. Mostanában azonban -sajnos- egyre több példa van a javíttatásra is -ez azonban nem mindig célszerű, és nem mindig kifizetődő.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
D.Sz.: Ráadásul a magyar piacon sajnos nagyon sok olyan termék van, ami illegális forrásból származik, illetve problémás étékesítési csatornákon keresztül érkezik. Számtalan olyan esettel találkozunk, hogy a nagyon olcsó műszaki termékekhez hamisított garancialeveleket gyártanak, nem jó a minősége, feljavított, felújított - ezek javítását a szervizek sem vállalják el. Azt tanácsolom a vásárlóknak, hogy nézzék meg a beszerzési forrást: mindenképp olyan boltban érdemes vásárolni, amiben megbíznak, így elkerülhetőek a későbbi bosszúságok.
A nagy hipermarketek alacsony áraival szemben a szaküzletek elsősorban az eladók szakértelmével, ennek kommunikálásával tudják felvenni a versenyt. Mennyire igényli a vásárló a szakértő eladókat, az igényes kiszolgálást?
D.Sz.: Úgy tűnik, hogy Magyarországon van egy olyan tudatos vásárlói kör, aki elvárja, hogy foglalkozzanak vele, és hogy a legjobb kiszolgálásban részesítsék.
Ha valaki csak az ár alapján vásárol, könnyen abba a csapdába eshet, hogy nem azt a tudásszintű készüléket vásárolja, amit eredetileg szeretett volna. A mosógépes példánál maradva: egy 50 ezer forintos gép valószínűleg nem tudja biztosítani azokat a szolgáltatásokat, energiafogyasztási, hatékonysági szintet, amire a vevőnek szüksége lehet.
A szakértő értékesítők ezeket el tudják mondani a vevőnek, segítik felmérni az igényeit, és azt adják el, amire a vásárlónak valóban szüksége van. Lehet, hogy néhány tízezerrel drágább lesz, de nem fogom egy alacsony centrifugafordulat miatt félig vizesen kivenni az ingemet, a vasaláskönnyítő program pedig szintén megkönnyíti a dolgom. Azt látjuk, hogy aki tudatosan vásárol, az inkább szakkereskedésbe jön, ott ugyanis megkapja a szükséges pluszt.
Más részről viszont a hipermarketnek nem egyértelműen ez a célja: ha 20 ezerrel olcsóbban adja a mosógépet, akkor a vevőnek van 20 ezer forintja, amit kolbászra költhet, ott, nála -tehát a hipermarket így is megkeresi az árrést, ami neki szükséges. Azért jó, ha leértékelik a műszaki cikkeket, mert az akció sok vásárlót vonz, akik -a nagy számok törvénye alapján- ott a boltban költik el azt, amit megspóroltak a hűtőn vagy a mosógépen.
A cég 2009-ben 43,9 milliárd forintos árbevételre számít, ezzel tartani szeretnék a korábbi évek növekedésének ütemét (2007: 38,3 milliárd; 2008: 40,7 milliárd Ft).
A jelenleg - 25 európai országban jelen lévő- nemzetközi Euronics mára már Európa második legnagyobb műszakicikk-kiskereskedőjeként tartják számon, csak a Media Markt-Saturn holding előzi meg őket.
A mi stratégiánk az, hogy meg kell mutatnunk, hogy ilyen árak nálunk is vannak, de biztos, hogy nálunk a vásárló azt kapja, ami valóban az ő háztartásának, életszínvonalának, elvárásainak megfelelő.
F.B. Egy másik gyakorlati példával érzékeltetve: itt a jó idő, elszaladunk a hipermarketbe, veszünk egy akciós klímaberendezést. Lehet, hogy nem mérjük fel, hogy mekkora teljesítményre lenne szükség, mekkora a termék energiafogyasztása. Lehet, hogy azzal sem foglalkozunk, hogy a villamosenergia-hálózat kibírja-e a magas áramfelvételt, fel tudjuk-e szerelni egyáltalán a kültéri egységet építési engedély nélkül, vagy hogy milyen járulékos költségei lesznek.
Kiderül, hogy hiába vettük olcsón a terméket, még rá kell költeni alsó hangon 40 ezer forintot. Ezért nagyon szükséges az eladó szakértelme, hiszen így a vásárló sokszor olyan szempontokat is hallhat, amire korábban egyáltalán nem gondolt.
Számunkra tehát nem kérdés, hogy ez is egy szakma, ez is szakértelmet igényel -nekünk pedig kötelességünk, hogy megfelelő kiszolgálásban és tanácsadásban részesítsük a vásárlókat.
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.
- Szabotázsakciók Franciaországban az olimpiai megnyitó napján - a nap hírei
- Hét szerrel bővült a tiltott dizájnerdrogok listája
- Kokain, „meth” és euró a buszban – videó
- Kiszorult az Apple a legnagyobbak közül Kínában
- Beindul az olimpia: a páston Szilágyi Áron, a pályán a férfi kézisek, a medencében a női pólósok
- Repeszt a Balaton felé a MÁV által bérelt mozdonyok első példánya
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722003032-fYemjX2BC_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1721995899-XEn3OCP2C_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2024/07/1721916051-kHrQJn3Mh_md.jpg)