Látványosan növekszik Magyarországon a magánkézben lévő légi járművek száma, ám a gépek nagyjából fele sohasem hagyja el a hangárokat. Ennek oka, hogy a repülőgépeket és helikoptereket nemcsak megvenni nem olcsó, üzemeltetni is igen drága. A tulajdonosok fele inkább fel sem száll, csak hogy ne kelljen biztosítást, műszaki karbantartást és üzemanyagot fizetnie.
Összesen csaknem kétezer darab lajstromjellel rendelkező magán légi jármű van Magyarországon, ám ezek nagyjából fele soha nem száll fel. Ugyanis, bár ezen gépek beszerzési ára sem alacsony, az igazán nagy kiadást az üzemeltetésük jelenti. A civil forgalomban kizárólagosan jellemző, 6 tonna felszálló súly alatti légi járművek közül a 670 repülőgép és 250 helikopter − ha működik − különösen sokba kerül gazdáiknak, miközben az ország mérete nem indokolja használatukat, nagyobb távolságokra pedig a légi tömegközlekedés gyorsabb, olcsóbb és biztonságosabb is. A ballonokat, ultra light (UL) és vitorlázó repülőgépeket gyakrabban használják gazdáik, de ezek fenntartási költsége viszonylag alacsony, funkciójuk pedig kevésbé az utazás.
Egy magángép számos kötelező kiadással jár. Üzemeltetéséhez szükség van egy, az autókéhoz hasonló kötelező felelősség biztosításra, amely a harmadik félnek okozott károkat téríti meg (TPL), és egy felelősség biztosításra (PLL) mely a repülőgép üzemeltetője által az utasoknak okozott károk esetén nyújt kártérítést − hívja fel a figyelmet a tavaly áprilistól légi jármű biztosítással is foglalkozó QBE Atlasz vezérigazgatója. Dénes Attila hozzátette, bár nem kötelező, de érdemes biztosítani magát a gépet és a pilótát vagy pilótákat is. Ehhez járul a gép amortizációja és fogyasztása, ami a legolcsóbb esetben is repült óránként legalább tízezer forint. Fizetni kell a repülőtér használatáért, a gép tárolásáért, stb. Csak a pilótajogosítvány, azaz szakszolgálati engedély megszerzése 1-3 millió forint egyszeri befektetést igényel.
Ennek ellenére a magángépek száma növekszik Magyarországon, de nagyjából felük gyakorlatilag sohasem hagyja el a hangárokat. A 6 tonna felszálló tömeg alatti légi járművek biztosításainak piaca most nagyjából évi 400 milliós, és lassan, de biztosan növekszik. A QBE Atlasz tavaly áprilisban szállt be az addig egyszereplős üzletágba, és áraival a repülőtulajdonosok 20 százalékát már sikerült elhódítania − azok közül, akik tényleg használják járműveiket.
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Idén nyáron is ellepik a magyarok a horvát tengerpartot, minden korábbi rekord megdőlhet
- Bűnügyi felügyelet alatt két diósgyőri szurkoló
- Videó a Hamász túszairól: valóság vagy propaganda?
- Megvan az Újpest új vezetésének első igazolása
- Szünetre megy a választásokig a törvényhozás
- CPAC – „Várjuk a szuverenista, konzervatív erők győzelmét”