8 °C Budapest

Mit mondanak a biztosítók az egészségügyi reformra? - Interjú Dr. Trunkó Barnabással, a MABISZ főtitkárával

Pénzcentrum
2007. január 26. 08:00

A már hosszú ideje halogatott egészségügyi reform a jelenlegi helyzet szerint a küszöbön áll. Ez jelentősen befolyásolhatja majd a hazai biztosítótársaságok üzletmenetét. A szektor jelenéről, jövőjéről és elvárásairól beszélgettünk Dr. Trunkó Barnabással, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) főtitkárával.


Pénzcentrum:
Mi a Szövetség álláspontja az egészségügyi reformmal kapcsolatban?

Dr. Trunkó Barnabás:
Jelenleg több elképzelés van az asztalon a reformok megvalósításáról, több modell szóba került. Nehéz megmondani melyik modellt támogatjuk, mivel igazán használható koncepcióval még nem találkoztunk.

A magánbiztosítók piacra lépését az idén elképzelhetetlennek tartjuk, én legkorábban jövőre, illetve 2009-ben várok változást.

A Szövetségnek a több biztosítós rendszerhez kapcsolódóan van néhány javaslata, illetve szeretnénk némi biztosítékot is kapni a rendszer fenntarthatóságára vonatkozóan, amennyiben a biztosítók is szerepet vállalnak benne.

Pénzcentrum:Milyen biztosítékokra gondol ?

Dr. Trunkó Barnabás: Legelőször is ki kell alakítani, lehetőleg közösen, azon szolgáltatások körét, amelyek a magánbiztosítókhoz tartoznak majd. Szeretnénk valamiféle biztosítékot, vagy garanciát kapni arra, hogy a jogi szabályozás hosszú távon biztosítja majd a biztosítók pozícióját a rendszerben. Ugyanis a biztosítók rengeteget invesztálnának a piacra lépésbe. És nem szeretnénk, ha egy olyan helyzet állna elő minta magánnyugdíj-pénztárak esetében.

A másik, amely szerintünk a reformok megvalósíthatóságának a kulcsa, a teljes szakmai- és társadalmi konszenzus kialakítása. Amennyiben ez nem valósul meg akkor, a reformok sikere kétséges.

Pénzcentrum:
Milyen módon építhetők be szociális elemek a magánbiztosítás rendszerébe?

Dr. Trunkó Barnabás: A biztosítók csak annak tudnak szolgáltatást nyújtani, akik megvásárolták a terméket. Lehetnek áthidaló megoldások, bizonyos garancia alapok felállításával, ahogy a KGFB esetében már működik is ilyen. Azonban, hogy ezt kik hoznák létre milyen formában még nem tisztázott.

Pénzcentrum:
A Szövetség, hogyan értékeli a 2006-os évet?

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Dr. Trunkó Barnabás: Az év végi adatok még nem állnak rendelkezésünkre. De a harmadik negyedév adatai elég attraktívak. Arra lehet belőlük következtetni, hogy a szektor sikere tavaly is töretlen maradt. A tavalyi év egyik meghatározó eseménye volt a kamatadó bevezetése, amelyre a biztosítási szakma fel volt készülve és megfelelően reagálta le a piac várakozásait. A társaságok nagyon intenzív üzleti munkát folytattak és ezt tükrözik az eddig nyilvánosságra hozott számok is.

A 2006-os év fordulatot hozhat a hazai szektorban. Ez lesz ugyanis az első év, amikor az élet üzletág díjbevételei elérik, esetleg meg is haladják a nem-élet üzletág díjbevételeit. Az előző évek adatai alapján a teljes díjbevétel 60 százalékát a nem-élet szektor adta, míg a maradék 40 százalékot az élet szektor érte el. Nyugat-Európában ez az arány fordított, és mi az ilyen arányú megoszlás felé haladunk.

Pénzcentrum:
A Szövetség mennyire tartja fontosnak a pénzügyi- és biztosítási kultúra fejlesztését?

Dr. Trunkó Barnabás:
A hazai pénzügyi kultúrát divat ostorozni. Én nem minden tekintetben osztom ezt a véleményt. Fogékony a lakosság a pénzügyi instrumentumokra. Az ország pénzügyi kultúrájának helyzetét minősíti a hazai intézményrendszer helyzete is. Mert a kultúra fejlesztéséért a pénzügyi szolgáltatók tudnak a legtöbbet tenni. Mi a tagjaink által képviselt dinamikus üzleti munka folytatását látjuk a leghatékonyabb eszköznek, amelysegítségével minél több termék ismertethető meg az ügyféllel.

Pénzcentrum: Egy ilyen eszköz alkalmazásához, azonban egy igen jól felkészült tanácsadói gárdára van szükség, amelynek a jelen pillanatban még elég sok "gyenge láncszeme" van. Hogyan lehet a tanácsadók felkészültségét fokozni?

Dr. Trunkó Barnabás:
Az ügynököknek, tanácsadóknak, közvetítőknek termékek értékesítése helyett, komplex szolgáltatást kell nyújtaniuk. A jelenlegi OKJ-s képzés, meglátásom szerint, nem alkalmas arra, hogy a minőségi szolgáltatás irányába mozduljon el a szakma. A mi elképzeléseink szerint a társaságoknál kellene akkreditálni a képzéseket. Ezáltal folyamatos és mindig az aktuális piaci helyzetnek megfelelő képzés valósulhatna meg.

Pénzcentrum: Sokszor elhangzik az a vélemény, mind a biztosítók, mind a közvetítők, mind pedig az ügyfelek részéről, hogy a kötelezőváltás kampányidőszaka nem jó senkinek. Várható-e változás ezen a területen?

Dr. Trunkó Barnabás:
A kampány szinte minden évben 3,5 millió szerződést érint, gyakorlatilag majdnem minden állampolgár érintett benne. Nagy dilemma, hogy fent kell-e tartani a kampányidőszakot, vagy ki egész évre kiterjesszük a váltás lehetőségét. Én úgy gondolom, hogy a jelenlegi rendszertől való eltérés technikailag kivitelezhetetlen. A jelenlegi rendszer számtalan garanciát tartalmaz. Például csak egy ilyen felállás biztosítja azt, hogy a biztosítók a meghirdetett díjaikat egy évig ne változtassák meg.

Pénzcentrum:
A határon átnyúló szolgáltatások fokozott hazai megjelenése, milyen hatással lesz a hazai piacra, és hogyan készülnek rá a piaci szereplők?

Dr. Trunkó Barnabás:
Jelenleg öt külföldi társaság nyitott fiókot itthon. Azonban a mintegy 360 biztosító és több mint 600 közvetítő regisztráltatta magát a Felügyeletnél. Ezeknek a jelenléte a piacon egyáltalán nem érződik, azonban mindenképpen a piaci verseny további éleződésére lehet számítani. A piaci stratégia kialakítása, azonban minden biztosítónak saját feladata, azokba a Szövetségnek semmilyen beleszólása nincs.

Pénzcentrum:
Az online értékesítési csatornák elnyomhatják-e az offline értékesítés dominanciáját?

Dr. Trunkó Barnabás:
Az online értékesítés szerepe nőhet, a nem élet termékek esetében. Sőt, ha az egészségbiztosítási piac megnyílik a magánbiztosítók előtt, akkor az egészségbiztosítás egy tipikusan olyan termék lehet, amely kiválóan értékesíthető on-line formában. Természetesen ehhez a megfelelő jogi környezet kialakítására is szükség van. Azonban az élet üzletágba tartozó termékek, véleményem szerint megmaradnak a hagyományos értékesítési csatornákban.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 19. 16:26
Megvan, mennyibe kerül majd az HBO Maxot, a discovery+ szolgáltatást és az Eurosportot egyesítő stre...
ChikansPlanet  |  2024. április 19. 12:49
A tornádók minden évben hatalmas pusztításokat végeznek szerte a világon, a tudósok pedig aggódva fi...
Holdblog  |  2024. április 19. 12:25
Megint immáron nyolcadik alkalommal mi lettünk Az Év Alapkezelője. Mellette a HOLD Részvény, a Deep...
Kiszámoló  |  2024. április 19. 10:08
Tavaly már mindenki temette Kínát és az új Japánnak hívták. Japán a második világháború után hatalma...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem