4 °C Budapest

Mit mondanak a biztosítók az egészségügyi reformra? - Interjú Dr. Trunkó Barnabással, a MABISZ főtitkárával

Pénzcentrum
2007. január 26. 08:00

A már hosszú ideje halogatott egészségügyi reform a jelenlegi helyzet szerint a küszöbön áll. Ez jelentősen befolyásolhatja majd a hazai biztosítótársaságok üzletmenetét. A szektor jelenéről, jövőjéről és elvárásairól beszélgettünk Dr. Trunkó Barnabással, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) főtitkárával.


Pénzcentrum:
Mi a Szövetség álláspontja az egészségügyi reformmal kapcsolatban?

Dr. Trunkó Barnabás:
Jelenleg több elképzelés van az asztalon a reformok megvalósításáról, több modell szóba került. Nehéz megmondani melyik modellt támogatjuk, mivel igazán használható koncepcióval még nem találkoztunk.

A magánbiztosítók piacra lépését az idén elképzelhetetlennek tartjuk, én legkorábban jövőre, illetve 2009-ben várok változást.

A Szövetségnek a több biztosítós rendszerhez kapcsolódóan van néhány javaslata, illetve szeretnénk némi biztosítékot is kapni a rendszer fenntarthatóságára vonatkozóan, amennyiben a biztosítók is szerepet vállalnak benne.

Pénzcentrum:Milyen biztosítékokra gondol ?

Dr. Trunkó Barnabás: Legelőször is ki kell alakítani, lehetőleg közösen, azon szolgáltatások körét, amelyek a magánbiztosítókhoz tartoznak majd. Szeretnénk valamiféle biztosítékot, vagy garanciát kapni arra, hogy a jogi szabályozás hosszú távon biztosítja majd a biztosítók pozícióját a rendszerben. Ugyanis a biztosítók rengeteget invesztálnának a piacra lépésbe. És nem szeretnénk, ha egy olyan helyzet állna elő minta magánnyugdíj-pénztárak esetében.

A másik, amely szerintünk a reformok megvalósíthatóságának a kulcsa, a teljes szakmai- és társadalmi konszenzus kialakítása. Amennyiben ez nem valósul meg akkor, a reformok sikere kétséges.

Pénzcentrum:
Milyen módon építhetők be szociális elemek a magánbiztosítás rendszerébe?

Dr. Trunkó Barnabás: A biztosítók csak annak tudnak szolgáltatást nyújtani, akik megvásárolták a terméket. Lehetnek áthidaló megoldások, bizonyos garancia alapok felállításával, ahogy a KGFB esetében már működik is ilyen. Azonban, hogy ezt kik hoznák létre milyen formában még nem tisztázott.

Pénzcentrum:
A Szövetség, hogyan értékeli a 2006-os évet?

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Dr. Trunkó Barnabás: Az év végi adatok még nem állnak rendelkezésünkre. De a harmadik negyedév adatai elég attraktívak. Arra lehet belőlük következtetni, hogy a szektor sikere tavaly is töretlen maradt. A tavalyi év egyik meghatározó eseménye volt a kamatadó bevezetése, amelyre a biztosítási szakma fel volt készülve és megfelelően reagálta le a piac várakozásait. A társaságok nagyon intenzív üzleti munkát folytattak és ezt tükrözik az eddig nyilvánosságra hozott számok is.

A 2006-os év fordulatot hozhat a hazai szektorban. Ez lesz ugyanis az első év, amikor az élet üzletág díjbevételei elérik, esetleg meg is haladják a nem-élet üzletág díjbevételeit. Az előző évek adatai alapján a teljes díjbevétel 60 százalékát a nem-élet szektor adta, míg a maradék 40 százalékot az élet szektor érte el. Nyugat-Európában ez az arány fordított, és mi az ilyen arányú megoszlás felé haladunk.

Pénzcentrum:
A Szövetség mennyire tartja fontosnak a pénzügyi- és biztosítási kultúra fejlesztését?

Dr. Trunkó Barnabás:
A hazai pénzügyi kultúrát divat ostorozni. Én nem minden tekintetben osztom ezt a véleményt. Fogékony a lakosság a pénzügyi instrumentumokra. Az ország pénzügyi kultúrájának helyzetét minősíti a hazai intézményrendszer helyzete is. Mert a kultúra fejlesztéséért a pénzügyi szolgáltatók tudnak a legtöbbet tenni. Mi a tagjaink által képviselt dinamikus üzleti munka folytatását látjuk a leghatékonyabb eszköznek, amelysegítségével minél több termék ismertethető meg az ügyféllel.

Pénzcentrum: Egy ilyen eszköz alkalmazásához, azonban egy igen jól felkészült tanácsadói gárdára van szükség, amelynek a jelen pillanatban még elég sok "gyenge láncszeme" van. Hogyan lehet a tanácsadók felkészültségét fokozni?

Dr. Trunkó Barnabás:
Az ügynököknek, tanácsadóknak, közvetítőknek termékek értékesítése helyett, komplex szolgáltatást kell nyújtaniuk. A jelenlegi OKJ-s képzés, meglátásom szerint, nem alkalmas arra, hogy a minőségi szolgáltatás irányába mozduljon el a szakma. A mi elképzeléseink szerint a társaságoknál kellene akkreditálni a képzéseket. Ezáltal folyamatos és mindig az aktuális piaci helyzetnek megfelelő képzés valósulhatna meg.

Pénzcentrum: Sokszor elhangzik az a vélemény, mind a biztosítók, mind a közvetítők, mind pedig az ügyfelek részéről, hogy a kötelezőváltás kampányidőszaka nem jó senkinek. Várható-e változás ezen a területen?

Dr. Trunkó Barnabás:
A kampány szinte minden évben 3,5 millió szerződést érint, gyakorlatilag majdnem minden állampolgár érintett benne. Nagy dilemma, hogy fent kell-e tartani a kampányidőszakot, vagy ki egész évre kiterjesszük a váltás lehetőségét. Én úgy gondolom, hogy a jelenlegi rendszertől való eltérés technikailag kivitelezhetetlen. A jelenlegi rendszer számtalan garanciát tartalmaz. Például csak egy ilyen felállás biztosítja azt, hogy a biztosítók a meghirdetett díjaikat egy évig ne változtassák meg.

Pénzcentrum:
A határon átnyúló szolgáltatások fokozott hazai megjelenése, milyen hatással lesz a hazai piacra, és hogyan készülnek rá a piaci szereplők?

Dr. Trunkó Barnabás:
Jelenleg öt külföldi társaság nyitott fiókot itthon. Azonban a mintegy 360 biztosító és több mint 600 közvetítő regisztráltatta magát a Felügyeletnél. Ezeknek a jelenléte a piacon egyáltalán nem érződik, azonban mindenképpen a piaci verseny további éleződésére lehet számítani. A piaci stratégia kialakítása, azonban minden biztosítónak saját feladata, azokba a Szövetségnek semmilyen beleszólása nincs.

Pénzcentrum:
Az online értékesítési csatornák elnyomhatják-e az offline értékesítés dominanciáját?

Dr. Trunkó Barnabás:
Az online értékesítés szerepe nőhet, a nem élet termékek esetében. Sőt, ha az egészségbiztosítási piac megnyílik a magánbiztosítók előtt, akkor az egészségbiztosítás egy tipikusan olyan termék lehet, amely kiválóan értékesíthető on-line formában. Természetesen ehhez a megfelelő jogi környezet kialakítására is szükség van. Azonban az élet üzletágba tartozó termékek, véleményem szerint megmaradnak a hagyományos értékesítési csatornákban.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. december 10. 20:19
Déri Stefi, aki az elmúlt időszakban a Megafon nevű kormánypárti propagandaközpont egyik arca volt, ...
iO Charts  |  2025. december 10. 10:01
A startupokról már rengeteget írtam, nyilván ezen befektetések végső célja a startup exit. Ez egyált...
Bankmonitor  |  2025. december 10. 09:41
Vissza nem térítendő támogatás indul hamarosan, melyből a háztartások a napelemekhez kapcsolódó táro...
Holdblog  |  2025. december 10. 09:33
A 2025 első félévében látványosan gyengülő dollár valóban a globális bizalom megrendülését jelzi, va...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 10. szerda
Judit
50. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 10. 20:54