29 °C Budapest
Fatal crash site

Sorra szedik áldozataikat a magyar halálutak: elképesztő, hányan veszítik életüket

2025. május 3. 14:30

Még mindig nem állnak jól az európai országok a halálos áldozattal járó közúti balesetek visszaszorításában. Mint egy friss statisztikából kiderül tavaly a nyugat-európai utakon elképesztően sok haláleset történt, és sajnos a Magyarországot is magába foglaló közép-európai régió sem áll valami fényesen. Ha pedig csak a saját statisztikáinkat nézzük, a helyzet még súlyosabb fénytörésbe kerül.

A baleseti statisztikák egyszerre sok mindenre világíthatnak rá. Túl nagy forgalom, túl sok autó a közutakon - ezzel a világ szinte bármelyik országa tud azonosulni, habár az immár több évtizedes zöld törekvések, illetve a tömegközlekedés fejlesztési folyamatosan igyekeznek mindezt csökkenteni. A friss statisztikákból azonban kiderül, hogy a balesetek számának csökkenése egy örök harc, amit az emberiség nem látszik megnyerni.

Az Eurostat statisztikái rávilágítanak, hogy két évvel ezelőtt az országoknál egyáltalán nem látszott a fejlődés a jobb irányba, és hazánk sem éppen az élmezőnyben van, ha a kevés balesetes országokat vesszük alapul. Jobban megnézve a honi statisztikákat pedig valóban rémisztő a kép: 2025 egy nagyon sötét év lehet a közúti közlekedésben, ha a dolgok nem javulnak gyorsan.

Elképesztő, hányan halnak meg a nyugati utakon

Nemrégiben adta ki az Eurostat azt az adatsort, melyben a 2023-as év azon baleseteit összegzik, amelynek volt legalább egy halálos áldozata. Az adatokat úgy kell értelmezni, hogy mennyi volt az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma - és mint a lenti összesítő ábrán láthatjuk, inkább az alsó negyedben helyezkedik el Magyarország.

Az abszolút győztes az aprócska Lichtenstein állam, ahol nulla a statisztikai mutató ebben a szegmensben, de Izlandon sem éri el a tízet. Ez persze nem azt jelenti, hogy a hercegségben egyáltalán ne lett volna halálos áldozat, de a kevés lakosságszám miatt az egy egészet nem éri el a statisztikai adat.

Magyarországon az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma 472 volt tavalyelőtt a közutakon, közvetlenül előz minket az összevetésben Szlovákia, Horvátország és Ausztria - vagyis a közép-európai országok majdnem mind egy "tömbben" találhatóak meg. A legrosszabb pedig a nyugat-európai országoknál a helyzet: a lista legvégén, tehát ahol egymillió lakosra a legtöbb halálos áldozat jut, Németország, Olaszország és Franciaország vannak.

Fekete év az idei, rengetegen haltak meg az utakon

A Magyar Autóklub statisztikáiból az derül ki, hogy bár az egymillió lakosos európai összehasonlításban nem vegyunk a legrosszabbak között, hátra egy kicsit sem érdemes dőlnünk. A halálos balesetek száma, mint a lenti táblán is megmutatjuk, 2020-ban és 2021-ben ugyan jelentősen visszaesett - ekkor volt ugye a covid, folyamatosan újrainduló lezárásokkal, kijárási tilalommal - ám azóta megint merekeden emelkedik, és

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

idén február végéig a halálos közúti balesetek száma máris elérte a 66-ot, vagyis több, mint 2020 és 2023 között minden egyes évben.

Riasztó a helyzet, ha megnézzük azt is, hányan haltak meg ilyen közúti balesetekben. Míg a tavalyi, 2024-es év itt is jó statisztikákat mutat, addig idén, szintén az első két hónap végére elérte a hetvenhat főt (!), ami egyedül több, mint 2019 óta akármelyik évben összesen.

Rengeteg a sérülés, de piásan már kevesebb balesetet okoztunk

A KSH a balesetekről szóló vármegyei összesítésében megjegyzi, hogy a a legtöbb közlekedési baleset tavaly Budapesten történt, minden ötödik volt a fővárosban. A legkevesebb baleset ugyanakkor Tolna és Nógrád vármegyékben volt. A Pénzcentrum még néhány hónapja listázta azokat az utakat, ahol a legtöbb baleset történik, ezt az összesítést itt olvashatod el újra:

Összességében örvendetes ugyanakkor, hogy az ittas állapotban okozott balesetek száma jelentős csökkenést mutat: tavaly 19 százalékkal esett vissza az érték 2023-hoz képest, persze még így is nagyon sok, összesen 844 ilyen eset volt a magyar utakon. Riasztóan magas ugyanakkor azok száma is, akiknek az élete ugyan szerencsésen megmaradt, de nem úszták meg kisebb vagy akár nagyon súlyos sérülés nélkül: összesen több mint 19 ezer ember sérült meg balesetek során.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
1 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Alveron
3 hete
Ez a cikk hemzseg a tévedésektől. A megadott halálesetek az adott oszgág egészére vonatkoznak és nem millió lakosra, emiatt a következtetések hibásak. A Lichtenstein-ről szóló rövid részben legalább két kapitális hiba van.
A magyar adatok meg minden év első két hónapjára vonatkoznak, emiatt itt is hibásak a következtetések!
Ez így hogy jelenhetett meg?!
0
0
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 14. szombat
Vazul
24. hét
EZT OLVASTAD MÁR?