A 25 éves férfi halálát nem a betonba csapódás vagy az ütés közvetlen hatása, hanem az első nyakcsigolya törése és az agy vérellátását biztosító ér...
Még mindig nem állnak jól az európai országok a halálos áldozattal járó közúti balesetek visszaszorításában. Mint egy friss statisztikából kiderül tavaly a nyugat-európai utakon elképesztően sok haláleset történt, és sajnos a Magyarországot is magába foglaló közép-európai régió sem áll valami fényesen. Ha pedig csak a saját statisztikáinkat nézzük, a helyzet még súlyosabb fénytörésbe kerül.
A baleseti statisztikák egyszerre sok mindenre világíthatnak rá. Túl nagy forgalom, túl sok autó a közutakon - ezzel a világ szinte bármelyik országa tud azonosulni, habár az immár több évtizedes zöld törekvések, illetve a tömegközlekedés fejlesztési folyamatosan igyekeznek mindezt csökkenteni. A friss statisztikákból azonban kiderül, hogy a balesetek számának csökkenése egy örök harc, amit az emberiség nem látszik megnyerni.
Az Eurostat statisztikái rávilágítanak, hogy két évvel ezelőtt az országoknál egyáltalán nem látszott a fejlődés a jobb irányba, és hazánk sem éppen az élmezőnyben van, ha a kevés balesetes országokat vesszük alapul. Jobban megnézve a honi statisztikákat pedig valóban rémisztő a kép: 2025 egy nagyon sötét év lehet a közúti közlekedésben, ha a dolgok nem javulnak gyorsan.
Elképesztő, hányan halnak meg a nyugati utakon
Nemrégiben adta ki az Eurostat azt az adatsort, melyben a 2023-as év azon baleseteit összegzik, amelynek volt legalább egy halálos áldozata. Az adatokat úgy kell értelmezni, hogy mennyi volt az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma - és mint a lenti összesítő ábrán láthatjuk, inkább az alsó negyedben helyezkedik el Magyarország.
Az abszolút győztes az aprócska Lichtenstein állam, ahol nulla a statisztikai mutató ebben a szegmensben, de Izlandon sem éri el a tízet. Ez persze nem azt jelenti, hogy a hercegségben egyáltalán ne lett volna halálos áldozat, de a kevés lakosságszám miatt az egy egészet nem éri el a statisztikai adat.
Magyarországon az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma 472 volt tavalyelőtt a közutakon, közvetlenül előz minket az összevetésben Szlovákia, Horvátország és Ausztria - vagyis a közép-európai országok majdnem mind egy "tömbben" találhatóak meg. A legrosszabb pedig a nyugat-európai országoknál a helyzet: a lista legvégén, tehát ahol egymillió lakosra a legtöbb halálos áldozat jut, Németország, Olaszország és Franciaország vannak.
Fekete év az idei, rengetegen haltak meg az utakon
A Magyar Autóklub statisztikáiból az derül ki, hogy bár az egymillió lakosos európai összehasonlításban nem vegyunk a legrosszabbak között, hátra egy kicsit sem érdemes dőlnünk. A halálos balesetek száma, mint a lenti táblán is megmutatjuk, 2020-ban és 2021-ben ugyan jelentősen visszaesett - ekkor volt ugye a covid, folyamatosan újrainduló lezárásokkal, kijárási tilalommal - ám azóta megint merekeden emelkedik, és
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
idén február végéig a halálos közúti balesetek száma máris elérte a 66-ot, vagyis több, mint 2020 és 2023 között minden egyes évben.
Riasztó a helyzet, ha megnézzük azt is, hányan haltak meg ilyen közúti balesetekben. Míg a tavalyi, 2024-es év itt is jó statisztikákat mutat, addig idén, szintén az első két hónap végére elérte a hetvenhat főt (!), ami egyedül több, mint 2019 óta akármelyik évben összesen.
Rengeteg a sérülés, de piásan már kevesebb balesetet okoztunk
A KSH a balesetekről szóló vármegyei összesítésében megjegyzi, hogy a a legtöbb közlekedési baleset tavaly Budapesten történt, minden ötödik volt a fővárosban. A legkevesebb baleset ugyanakkor Tolna és Nógrád vármegyékben volt. A Pénzcentrum még néhány hónapja listázta azokat az utakat, ahol a legtöbb baleset történik, ezt az összesítést itt olvashatod el újra:
Összességében örvendetes ugyanakkor, hogy az ittas állapotban okozott balesetek száma jelentős csökkenést mutat: tavaly 19 százalékkal esett vissza az érték 2023-hoz képest, persze még így is nagyon sok, összesen 844 ilyen eset volt a magyar utakon. Riasztóan magas ugyanakkor azok száma is, akiknek az élete ugyan szerencsésen megmaradt, de nem úszták meg kisebb vagy akár nagyon súlyos sérülés nélkül: összesen több mint 19 ezer ember sérült meg balesetek során.
Őrült terepjárót készül piacra dobni a Mercedes: a magyar elit kedvence lehet az új csúcs G-osztály?
A Mercedes-Benz bemutatta az első képeket az új G-osztály Cabrioletről, amely közel tíz év után hozza vissza a legendás terepjáró nyitott változatát.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.









A magyar adatok meg minden év első két hónapjára vonatkoznak, emiatt itt is hibásak a következtetések!
Ez így hogy jelenhetett meg?!