2020. szeptember 30. szerda Jeromos

Ezeket az autókat lopják most a legtöbbet itthon: itt a számok mögötti valóság


A Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) néhány napja közzétette 2018-ra vonatkozó autólopási statisztikáit. Ebből kiderült, mely típusú szémélygépkocsit lovasították meg legtöbbször tavaly. Mi azonban most a számok alapján annak jártunk utána, mely márkájú autók tulajdonosai aggódhatnak leginkább attól, hogy egy nap meglovasítják járgányukat.

Bár az ORFK hivatalos, 2018-ra vonatkozó autólopási statisztikái még nem elérhetők, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) közzétette a náluk rögzített autólopások számát. És bár ezek kisebbek merítést jelentenek, mint a rendőrségé, mégis évről évre meglehetősen rímelnek rá - jegyzi meg az adatokat feldolgozó vezess.hu. 

Ennek bizony lába kélt

A NAKE adatai szerint Volkswagenből loptak tavaly a legtöbbet, ebből a márkából 33 bejelentés érkezett hozzájuk. Második helyen a Fordok végeztek 27 lopásszámmal, míg a harmadik helyen holtversenyben a Skoda és a Toyota zárt 13-13 lopással.

A legkevesebb bejelentett autólopást a Smart - Citroen - Mercedes tulajdonosok szenvedték el 3-3-3 darabbal. Összesen tehát a NAKE-hez 160 lopást jelentettek be 2018-ban. De mi rejtőzik ezek mögött a számok mögött, mely tulajnak van a leginkább félnivalója?

Az arányok vizén

A NAKE adatai alapján kiválasztottuk a 2018-ban 10 legtöbbet lopott autómárkákat, és megnéztük, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján mennyi furikázik ezekből az utakon.

A statisztikából kiviláglik, egyes helyeken meglehetős átfedés van a forgalomban lévő kocsik és a meglovasítottak száma között. A top négy forgalomban lévő autóból ugyanis kettő (Volksvagen, Ford) a leginkább lopott márka is egyben. Ezzel szemben az is jól látszik, hogy bár a BMW a lopott autók között a harmadik legtöbbet meglovasított, addig ebből a márkából az utakon meglehetősen kevés furikázik. Éppen ezért kíváncsiak lettünk arra, arányaiban melyik is a tolvajok kedvenc autója. 

A számításokból jól látszik, hogyha 1 000 gépkocsira vetítjük a lopások számát, akkor messze a BMW tulajdonosok retteghetnek a legjobban, hogy meglovasítják járgányukat, őket követik a Volkswagen, illetve a Ford tulajok. Mindebből az is következik, hogy pusztán a személyautók mennyiségéből nem következik egyenesen, hogy amiből a legtöbb van, azt is lopják a legtöbbet.

Sőt, ha megnézzük, a magyar utakon messze Suzukiból, illetve Opelből fut a legtöbb, mégis a - NAKE adatatiból számolva - ezer ilyen típusú autóra jut a legkevesebb számú bejelentett lopás. Ettől függetlenül a két statisztika között átfedések is megfigyelhetők: a hazai utakon legtöbbet előforduló hardmadik és negyedik autómárkára - számításaink szerint - arányaiban a második, illetve harmadik legtöbb eltulajdonított autó jutott.

A szakértők szerint ez a kettőség azzal magyarázható, hogy az eltulajdonított autók mennyisége sokkal inkább van pariban a külföldről behozott autók mennyiségével, semmint a teljes gépjármű állomány összetételéve. És bizony 2018-ban Volkswagenből és Fordból áramlott be a legtöbb az országba. A sokszor kivénhedt, öreg autókhoz pedig a gyakori meghibásodás miatt szükség van alkatrészre. Ezt pedig a tolvajok is jól tudják.

Nincs ellophatatlan autó

A számokat és a tendenciákat ismerve nem árt résen lenni, és az autótulajdonosoknak mindent elkövetniük azért, hogy ne essenek a tolvajok áldozatául. Ez persze nem könnyű feladat, de nem is lehetetlen.

Tapasztalataink szerint nincs ellophatatlan gépjármű, azonban a tulajdonosoknak érdemes mindent megtenni tulajdonuk védelme érdekében

- hívta fel a figyelmet az ORFK, ami több potenciális védekezési lehetőséget is megosztott a Pénzcentrummal:

  • Hatásos megelőzési módszer lehet, hogy a gyári riasztón kívül, egyéni védelmi rendszert építtetnek az autóba. A korszerű mechanikai eszközök közül a különféle kormány-, pedál- és sebességváltó zárak alkalmazásával nagyfokú védettség érhető el.
  • A lopási szándék megelőzésére szolgál a gépkocsi ablaküvegeinek szélébe (mechanikai eljárással) begravírozott, kicsinyített méretű rendszám és alvázszám, amely bizonyító erejű azonosító jelzésként szolgál. Az úgynevezett mikropontos, másodlagos jelölés hatásos megelőzési módszer, amely egyre több országban elérhető.
  • A XXI. század technikai vívmányai közül a műholdas navigációs rendszerek használata is megnehezíti az elkövetők dolgát.
  • Javasoljuk az autótulajdonosoknak, hogy mindig zárják be az ajtókat, húzzák fel az ablakokat, vegyék ki az indítókulcsot, valamint kapcsolják be a riasztót. Kiszállás után mindig ellenőrizzék a gépkocsi lezárt állapotát, illetve a riasztó működésbe lépését.
Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk

Kenterbe vágják a világot a magyar IT-sek: de hol vannak még a nyugati fizetések!
A koronavírus-járvány nyomában bizonyos szakmák poziciók, ha ideiglenesen is, de háttérbe szorultak,


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS


Öngondoskodás 2020

Befektetés, vagyon, megtakarítás

Portfolio Private Health Forum 2020

A koronavírus és a magánegészségügy

Budapest Economic Forum 2020

A magyar gazdasági csúcstalálkozó