Tavaly 10 milliónál is több palackot váltottunk vissza egy-egy napon a karácsonyi ünnepek után.
Akadozik a palackvisszaváltási rendszer: az automaták túlterheltek, gyakran leállnak, mindig nagy a sor
Egy évvel a palackvisszaváltási rendszer bevezetése után továbbra is jelentős problémák tapasztalhatók: a visszaváltó automaták túlterheltek, gyakran meghibásodnak, miközben a kisboltok 92 százaléka még mindig nem csatlakozott a rendszerhez. - írta a Telex.
A Mohu tájékoztatása szerint jelenleg országszerte 1700 kézi és 3300 automatás visszaváltási pont működik. Az automatás helyek közül 500 olyan kisbolthoz tartozik, amelynek alapterülete nem éri el a 200 négyzetmétert, vagyis ahol nem lenne kötelező ilyen berendezést üzemeltetni. Összesen tehát 2200 kisboltban lehet palackot visszaváltani, míg 2800 nagy boltban találhatók automaták - írta a Telex.
A KSH adatai alapján 2024 végén 31,7 ezer élelmiszerüzlet működött Magyarországon. A 2800 nagy bolt levonása után 28,8 ezer kisboltot számolhatunk, amelyeknek mindössze 8 százaléka csatlakozott eddig a rendszerhez. Ez azt jelenti, hogy a visszaváltandó palackok döntő többsége a nagy boltokra koncentrálódik, amelyek terhelése így aránytalanul magas.
A 3300 visszaváltó helyen összesen 4400 automata üzemel, ami átlagosan 1,3 gépet jelent pontonként. A Mohu közlése szerint a nyári hónapokban napi 10-11 millió palackot váltanak vissza a vásárlók, ami visszaváltó pontonként átlagosan napi 3000 palackot jelent. A probléma azonban, hogy ez a terhelés területileg rendkívül egyenlőtlenül oszlik meg.
Különösen kritikus a helyzet a nagyobb forgalmú területeken, például Budapest belvárosában, ahol nincs elegendő visszaváltásra kötelezett nagy bolt a forgalom kezelésére, a kisboltok csatlakozása pedig önkéntes. Az automaták számának növelése csak részleges megoldást jelenthetne, de ezt nehezíti a helyhiány, a bürokratikus engedélyeztetés és a magas kiépítési költség.
A Mohu új program bevezetésén dolgozik, amelynek keretében bolt nélküli független visszaváltó pontokkal szerződnének, ahol a vouchert azonnal készpénzre váltanák. A részletek azonban még kidolgozás alatt állnak.
A Mohu és a kereskedelmi láncok együttműködése továbbra sem zökkenőmentes. Nemrég az Országos Kereskedelmi Szövetség hevesen tiltakozott, amikor kiderült, hogy a Mohu módosítaná a boltoknak járó kezelési díjak rendszerét. A Mohu célja, hogy több pénzt csatornázzon a kisboltok felé, ösztönözve csatlakozásukat, miközben az eddigi 18 milliárd forintos kezelési díj döntő része a nagy boltokhoz került.
A Mohu szerint az automaták leállásának leggyakoribb oka a tisztán tartás hiányosságaira vezethető vissza. "A világ piacvezető berendezéseit alkalmazzuk, a rendelkezésre állás mindkét gépgyártó esetében 95 százalék feletti, miközben a nemzetközi benchmark 90 százalék" – közölte a cég.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Lidl Magyarország tapasztalatai szerint azonban a Mohu nem biztosította az elmúlt másfél évben a gyártók által ajánlott mélytisztítást. "A bolti dolgozók igyekeznek a gépeket naponta takarítani, de világszinten az elsők között vagyunk a gépek kihasználtságában, miután Magyarországon extrém magas a visszaváltott palackok egy gépre jutó mennyisége, köszönhetően az egy boltra eső magas forgalomnak. Emellett a Mohu biztosítja a gépekhez szükséges tárolóedényeket és zsákokat, ezekben pedig rendszeres elmaradások vannak, ami miatt a gépek időnként szintén nem használhatóak."
A Lidl szerint további problémát jelent, hogy a Mohu nem veszi figyelembe az egyes boltok tárolási kapacitását. "Jó példa erre, hogy a nyári időszakra májushoz képest a Mohu körülbelül 15 százalékkal növelte meg a begyűjtési kapacitását, míg a visszaváltott palackok száma a nyári megnövekedett fogyasztás miatt körülbelül 25 százalékkal nőtt. Tehát ebben a szezonális időszakban a normál működéshez képest relatív alacsonyabb begyűjtési kapacitást kaptunk" – mondja a Lidl.
Piaci források szerint a kisebb automatákkal van jóval több probléma. A nagy kapacitású gépek megbízhatóbbak, de helyigényük is nagyobb, ami fokozza az infrastrukturális nehézségeket.
A Mohu tájékoztatása szerint a jelenlegi gépek hasznos élettartama még ilyen jelentős igénybevétel mellett is 7-10 év. A cég folyamatosan teszteli az új technológiákat, köztük az úgynevezett beöntős berendezéseket is, "ezek bevezetése és elterjedése a későbbiekre várható a rendszer finomhangolása és a szemléletformálás előrehaladása során."
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








