A magyar nyugdíjasok többsége nehezen él meg a nyugdíjából, sokan spórolásra vagy külső segítségre kényszerülnek.

Úgy veszik Kínában a magyar sört, mint a cukrot: itthon sem a cseh, belga, német sörből fogy a legtöbb
Dreher, Kőbányai, Pécsi Szalon, Borsodi – néhány azokból a hazai sörgyártókból, amelyek ma is a magyarok egyik kedvenc italát készítik. A magyar sörgyártás az egyik legnagyobb múltra visszatekintő ágazata az élelmiszeriparunknak, de a maihoz hasonló, gyári méreteket öltő sörfőzés csak lassan alakult ki. 2021-ben a hazai nagy sörgyárók 6 370 millió hektoliternyi sört értékesítettek, a fogyasztók pedig leginkább szombaton választják ezt az italt a pihenéshez. Az Oeconomus most a hazai sörgyártással foglalkozott, kitérve a külföldi sörgyártók hazai térnyerésére, a magyar fogyasztási adatokra. Kiderül az is, hogy mennyi sört exportálunk, és mely országokba.
Magyarországon a sörfőzés a XVIII. századig főként kismesterség volt, nagyobb főzdékkel a XVII. század végéig nem találkozhatunk. Az uradalmakon kívül főként kocsmárosok foglalkoztak sörfőzéssel, jellemzően családtagjaik bevonásával. Az, aki önálló főzdét szeretett volna alapítani, a nagyobb városoktól válthatta meg erre a jogot, vagy városi házzal kellett rendelkeznie. Ez azonban nem volt egyszerű, mivel a városok akkori településszerkezete és a szűk utcák miatt gyakoriak voltak a főzdékből kialakuló tűzesetek, így a városi önkormányzatok ritkán adták meg a jogot a sörfőzéshez.
Emellett inkább az égetett szesz, főként a pálinka, továbbá a bor fogyasztása az, ami a hazai társadalomban figyelemre méltó volt. A főzött sör minősége sokszor nem az elvárható volt, így a kereslet és ezzel együtt a főzdék terjedése csak később tudott kibontakozni. Több, nagyobb kapacitású sörházról is vannak információink a jelzett korszakból: Pozsony, Kassa, Bártfa, Székesfehérvár, Makó, Hajdúböszörmény egyaránt rendelkezett főzdékkel, itt jellemzően magánszemélyek alapítottak iparegységeket. Egyes városok, mint Buda, megtartották a sörfőzés jogát, így a polgárok sörfőzési lehetősége itt jelentőségét vesztette - írják.
Változás az 1840-es ipartörvényt követően kezdődött, 1843-ban ugyanis mind a sörfőzést, mind a sörbehozatalt szabaddá tették Pesten. Annyi kitételt határoztak meg, hogy mind a behozott, mind a helyben főzött sör esetén accisát, vagyis forgalmi fogyasztási adót kellett fizetni. Az adó ellenére a sörfogyasztás fellendülésnek indult, egyre többen kezdtek ilyen jellegű vállalkozásokba. 1854-ben alapították meg az egyik legnagyobb hazai sörfőzdét, a Kőbányai Serfőző Társaságot. A főzdét egy Münchenben tanult vállalkozó, Schmidt Péter nyitotta, akitől 1862-ben id. Dreher Antal vásárolta meg. Ezt az évet tekinthetjük a Dreher Sörgyár megalapításának. Budapest mellett vidéken is fejlődésnek indult az iparág: 1848-ban Pécsett Hirschfeld Sámuel hozta létre a mai Pécsi Szalon Sörgyár jogelődjét, 1895-ben pedig az Első Soproni Serfőzde és Malátagyárat alapították meg, amely 2003 óta a Heineken csoport tagja.
Az első világháború, a két háború közötti gazdasági világválság, majd a második világháború okozta megváltozott világrend hatására a sörgyártás is átalakult. 1949-ben és ezt követően állami kézbe kerültek az üzemek, önálló működésük ismét csak az 1980-as évek végén indulhatott el. A privatizációs hullám, valamint a külföldi nagyvállalatok erőteljes térnyerése hatására a korábbi tulajdonosi szerkezet megváltozott, ami egyben magával vonta a gyárak nemzetközivé válását is. A négy nagynak tekinthető hazai sörgyár – a Dreher, a Borsodi, a Soproni és a Pécsi Szalon – immár többségében külföldi tulajdonosok kezében összpontosul. A Dreher eredetétől fogva osztrák gyökerekkel rendelkezik, azonban 1993-ban a South African Breweries (SAB) vásárolta fel, 2002-ben pedig a SAB egyesült az amerikai Miller Brewing Companyval. Ezzel a világ második legnagyobb sörgyártó vállalkozása jött létre. Az 1973-ban alakult Borsodi Sörgyár 2012 óta az amerikai-kanadai Molson Coors gyár tulajdonában áll. A Soproni Sörgyár a korábban már említett Heineken csoport tagja 2003 óta, végül pedig a Pécsi Sörfőzde 1993-ban került az Ottakringer-Wenckheim Társaság igazgatása alá.
Magyarországon egy 2019-es felmérés szerint a sört fogyasztók átlagéletkora 46,7 év, 59%-uk jellemzően középfokú végzettséggel rendelkező férfi, akik legalább hetente egyszer 2,8 liter ilyen típusú italt iszik meg. A nők esetében ez az érték jóval kisebb, ők heti minimum egyszer 1,1 liter sört fogyasztanak, átlagosan 48,4 évesek körébe tartoznak, 73%-ban középfokú végzettséggel. A sör, bor és röviditalok felméréséből kiderül az is, hogy a férfiak a bor után sörből isszák a legtöbbet, 5,7 korsónyit heti szinten.
A hazai nagy sörgyárak együttes értékesítése 2021-ben 6 370 millió hektoliter volt, ami 3,1%-kal haladta meg a 2020. évi értéket. A 2021-es hazai termelés 5 568 millió hektoliter volt, ami 3,5%-os növekedést jelent a korábbi évhez képest. A 2020-as év főleg a koronavírus járvány miatti korlátozások következtében volt rossz hatással a sörgyártókra. A járvány miatti bezárások végett a vendéglátóhelyek nem tudtak annyi sört értékesíteni, mint korábban, valamint az egyéni fogyasztás is jelentősen visszaesett. Jó hír azonban, hogy a csökkent kereslet miatt a gyártók nem váltak meg dolgozóiktól, 2021 végén a nagyobb sörgyártók 1 620 embert foglalkoztattak közvetlenül, ami egy minimális növekedést is jelez, az előző évi 1 611 főhöz képest.
A jelenlegi legnagyobb gondot a gyártási költségek megemelkedése okozza az iparágakban. Ez főként az energiaszolgáltatási árak drasztikus növekedésével magyarázható. Mind az éves, mind a havi szintű fogyasztói átlagárakban megfigyelhető az emelkedés az itthon leginkább fogyasztott két sörfajta esetében.
A havi átlagárak változásánál látható, hogy a tavaly év vége és idén év eleje során ugrott nagyot az érték. Míg tavaly decemberben egy 0,33-0,5 literes palackozott világos, lager típusú sör átlagosan 308 forintba került, addig egy hónappal később, több mint a duplájára, 663 forintra emelkedett. A felsőerjesztésű vagy búzasör esetében ez a változás még inkább szembetűnő: 2022 decemberében az átlagára egy 0,33-0,5 literes palacknak 351 forint volt, addig idén januárban már 819 forintba került. Az éves átlagokban az árváltozás ugyancsak megfigyelhető, bár itt csak a 2022 év végéig megadott összegek érhetőek el jelenleg. Annyi mindenképpen összefoglalható, hogy az elmúlt 5-8 év során átlagosan 40%-kal került többe egy-egy palack sör, mint korábban.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A sörgyártás esetén is felmerül, hogy az italt itthon vagy inkább külföldön hozzák forgalomba. 2010-2018 között a belföldi értékesítés volumene fokozatos növekedést jelez, míg az export jelentősen visszaesett.
A trend 2018-ban fordult meg, ekkor ismét a belföldi értékesítés kezdett csökkenésbe, amit a pandémiás időszak tovább fokozott, az export pedig jelenleg élénkülést mutat. A magyar külkereskedelemben a sör nem tesz ki számottevő értéket, ugyanakkor az utóbbi két-három év során ismét fokozatosan növekedett a kivitelünk ezen ágazata is.
A 2021-es adatok alapján a magyar gyártású sörök főként az Európai Unió tagállamaiba érkeznek (80,46%), viszont figyelemreméltó a kelet-ázsiai országokkal való növekvő áruforgalmunk. Kínába 2014-ben még csupán a sörexportunk 0,71%-a érkezett, 2021-ben viszont már 10,6%-át szállítottuk ide. Hasonlóan magas értéket képvisel a Dél-Koreába exportált magyar sör mennyisége is, ide 2021-ben a teljes sörkivitel 8,94%-a került. Az Európai Unió államai közül főként Csehországba (25,7%), Horvátországba (21,7%), Szlovákiába (11%), valamint Romániába (8,24%) exportálunk sört. Magas a hozzánk érkező import sörök mennyisége is, amit 97,8%-ban az Európai Unió államai szállítanak hazánkba. Főként Lengyelországból (27,7%), Csehországból (22,4%), Németországból (8,6%) és Belgiumból (6,41%) érkezik a kedvelt ital Magyarországra.
A söripari szektorban is egyre több manufakturális alapokon szerveződő, kézműves sörfőzde jött létre az utóbbi időben
A legtöbb kisüzemi sörfőzde Pest vármegyében és Budapesten található, a fővárosban 2020-ban 19 főzde működött. Számottevő mennyiségben találhatunk ilyen jellegű üzemet Borsod-Abaúj-Zemplén, Bács-Kiskun és Győr-Moson-Sopron vármegyékben is. Az itt készülő italokból évente maximum 8 000 hektoliternyi készül, ezáltal megmaradhat a kisüzemi jelleg és a hagyományos, kézműves érték. Az utóbbi tíz évben kezdődött a kisüzemi főzdék sokasodása itthon. Főként az adóterhek csökkentése, a jövedéki engedélyek megszerzésének egyszerűsödése tette lehetővé a piac bővülését.
Ezeknek az üzemeknek az elsődleges célja, hogy egy különleges receptúra alapján készüljenek a sörök, így nem a teljes piac meghódítása, inkább néhány ezer, esetenként pár száz fogyasztó törzsvásárlóvá tétele a cél. Sokan családi alapokon szervezik az üzemeket, ahol akár a családi recepteket is hasznosítják. Emellett egyre többen vállalják, hogy olyan országokba utaznak sörfőzést tanulni, amely régóta nagy hagyományokkal rendelkezik a területen. Ilyen például Csehország, Németország, Belgium vagy Írország is.
Globális tekintetben Németország a világ legnagyobb sör exportőre. 2022-ben 1,13 milliárd euró értékben szállított italt a világ országaiba. A legtöbb sört Olaszországba, Kínába, az USA-ba és Franciaországba exportálta.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Megtérülhet egy csúcskategóriás robotporszívó? A Dreame X50 Ultra Complete válasza meglepő! (x)
Elsőre két dologgal érdemes tisztában lennünk! Az első kérdés, hogy Ön olyan átlagos háztartások közé tartozik-e, amelyek évente több száz órát töltenek takarítással? A második kérdés, hogy mennyit ér Önnek a szabadidő?
-
Minőség és hagyomány a Gyulahúsnál a kiváló termékekért (x)
A Gyulahús Kft. Gyulai Pokol szalámija kiérdemelte a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyet, bizonyítva a tradicionális gyártás kiválóságát.
-
Állampapír? Globális piacok? TBSZ? - A szakértő válaszol (x)
A Lightyear befektetési platform március 5-én webináriumot szervezett az állampapírokról és a tartós befektetési számla (TBSZ) előnyeinek kihasználásáról.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


