Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára közölte, hogy két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat.
Szeptembertől elindul az Otthon Start 3%-os kedvezményes hitelprogram, amely nemcsak lakásvásárlásra, hanem építkezésre is felhasználható – igaz, a telek árát saját zsebből kell kifizetni. A Zenga.hu friss adatai szerint a belterületi építési telkek ára országos átlagban 6%-kal nőtt egy év alatt, miközben a kereslet már a program bejelentése előtt ötéves csúcsra ugrott. Szegő Péter, a Duna House vezető elemzője szerint pedig a telekvásárlás finanszírozásának kizárása a tőkeerős vásárlóknak kedvezhet, és tovább növelheti az árakat.
Szeptemberben rajtol az Otthon Start elnevezésű, kedvezményes lakáshitel-program, amely fix, évi 3 százalékos kamattal segíti a saját otthonhoz jutni vágyó fiatalokat és családokat. A konstrukció legnagyobb előnye a teljes futamidőre garantált, alacsony kamatszint, amely kiszámítható törlesztést biztosít a hitelfelvevőknek.
Mint ismert, 2025 szeptemberében induló 3%-os Otthon Start program kedvezményes hitele nemcsak lakásvásárlásra, hanem építkezésre is igénybe vehető: igaz, a telek árát saját forrásból kell fedezni. Ingatlanpiaci szakértők szerint a belterületi építési telkek ára is emelkedett tavaly óta: országos átlagban 6 százalékkal, bár a drágulás mértéke elmaradt a használt lakóingatlanokétól. Ahogy a lakásáraknál, úgy a telekáraknál is jelentős eltérések vannak településtípus és régió szerint.
A Zenga.hu ingatlanhirdetési portál a Pénzcentrum megkeresésére úgy reagált, hogy a friss elemzésük alapján a telekpiac sajátossága, hogy a kínálat – főleg Budapesten – jóval szűkebb, mint a lakások vagy családi házak esetében. Ráadásul a hirdetett telkek áraiban sokkal nagyobb a szórás: míg két hasonló méretű, állapotú és felszereltségű lakás vagy ház ára az ország legolcsóbb és legdrágább pontján legfeljebb 10–15-szörös különbséget mutat, addig egy azonos közművekkel ellátott építési telek négyzetméterára között akár több százszoros eltérés is lehet. Emiatt az is nagyban befolyásolja a statisztikákat, hogy egy adott időszakban milyen elhelyezkedésű telkek kerülnek a piacra.
Országos átlagban az építési telkek négyzetméterára egy év alatt 6 százalékkal emelkedett – a tavaly júliusi 34 ezer forintról idén júliusra 36 ezerre. Bár a számok mögött jelentős területi különbségek húzódnak meg, egyértelmű földrajzi trend nem látszik. Voltak kiugró drágulások is: például a fejlesztők körében népszerű XIII. kerületben és a XII. kerületben is jelentős áremelkedést mért a portál. Ezekben az esetekben a kínálati összetétel változása is közrejátszhatott: a Hegyvidéken például idén több panorámás telek került piacra, míg a XIII. kerületben több, nagyobb fejlesztésekre is alkalmas, Dunához közeli telek jelent meg a hirdetések között.
A Zenga.hu adatai szerint az árnövekedés nem csak a drága területeken volt látványos: egy év alatt 50 százalékot meghaladó drágulás történt néhány hagyományosan olcsó városban is, például Békéscsabán, Kaposváron és Salgótarjánban. Ez is jelzi, hogy a telekpiacon nehéz egyértelmű területi mintázatot találni.
Fokozódó érdeklődés
A kereslet terén is változás történt már a bejelentés előtt. Szegő Péter, a Duna House vezető elemzője a Pénzcentrumnak elmondta, hogy a friss elemzésük szerint 2025 júliusában öt éves csúcsra ugrott az ingatlanpiaci kereslet. A szakértők úgy látják, hogy ebben jelentős szerepe volt az Otthon Start kedvezményes lakáshitel-program bejelentésének, amely érezhetően felpezsdítette a piacot. A program nyilvánosságra hozatalát követő első hetekben 17 százalékkal nőtt az értékesítők által rögzített ingatlanbemutatások száma, ami az elmúlt évek egyik legnagyobb rövid távú növekedése.
A vásárlói érdeklődésekben egyértelműen kirajzolódik az új hitel hatása: a kérdések jelentős része közvetlenül az Otthon Start feltételeire vonatkozik. Különösen élénk az érdeklődés az agglomerációs és vidéki építési lehetőségek iránt, mivel sok fiatal pár és család az alacsonyabb telekárak, valamint a nyugodtabb életkörnyezet miatt inkább ezeket a térségeket veszi célba.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az, hogy az Otthon Start keretében a telekvásárlás nem finanszírozható, komoly akadályt jelent az első lakásukat építeni vágyók számára. Mivel a telek teljes vételárát saját forrásból kell előteremteni, sok fiatal pár és család egyszerűen nem tud belépni a piacra. Ez a szabály ráadásul az alkupozíciójukat is gyengíti, hiszen a készpénzes vásárlók — főként befektetők vagy tőkeerős magánszemélyek — jóval gyorsabban le tudják zárni az adásvételt. A Szegő Péter, a Duna House vezető elemzője szerint a helyzet így nekik kedvezhet: ők előbb megveszik a telket saját pénzből, majd az építkezést már a kedvezményes hitelből finanszírozzák. Ez a piaci dinamika a kereslet szerkezetét eltolhatja a magasabb jövedelmű, erősebb anyagi hátterű szereplők irányába, miközben a korlátozott megtakarítással rendelkezők számára tovább nő az otthonteremtés időigénye és költsége.
Azzal kapcsolatban eltérő véleménnyel voltak a szakértők, hogy milyen hatással lehet hosszútávon a telekárakra az Otthon Start program. A Zenga.hu szerint az első jelek azt mutatják, viszonylag kevesen akarnak a program segítségével üres telekre építkezni, nem várnak jelentős mozgásokat az építési telkek piacán.
Szegő Péter viszont úgy reagált, előrejelzésük szerint idén további 10–20%-os áremelkedés várható, főként ott, ahol a telekvásárlást követően a program segítségével lehet építkezni. A bentlakási kötelezettség hiánya és a bérbeadás lehetősége miatt a kedvezményes hitel befektetőknek is vonzó, ami fokozhatja az árak felhajtását és kínálat-visszafogást is előidézhet. Már a bejelentés után érzékelhető volt a spekuláció, a tőkeerős vásárlók előtérbe kerülésével.
Kutatás az Otthon Start hitelről
Az Otthon Start bevezetésével kapcsolatos fogyasztói attitűdöket és várakozásokat a Bankmonitor és a Pénzcentrum közös felmérésben vizsgálja - kérjük olvasóinkat, hogy vegyenek részt a kutatásban: a felmérés célja feltérképezni, kik terveznek hitelfelvételt, milyen feltételeket tartanak a legfontosabbnak, és hogyan alakítja a program a vásárlási döntéseket.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








