Photo of 4-year smiling boy playing toy train . Christmas tree with Christmas lights illumination.  Soft defocused

Itt vesznek idén karácsonyi ajándékot a gyerekeknek az élelmes szülők: tényleg spórolnak?

2022. december 10. 07:01

Az ünnepi szezonban jellemzően több és magasabb értékű játékot választanak a vásárlók, ilyenkor akár hatszorosára is nőhet a kereslet, 15%-os kosárérték-növekedéssel számolnak a kereskedők. Az idei év legnépszerűbb játéka is a Legó, de a szórakoztató elektronika kategóriában még mindig nagyon népszerűek az Xbox és Playstation konzolok is. Érdekes trend, hogy évről évre egyre többen vásárolnak használtan ajándékokat a fa alá. 

Az év vége mindig a legfeszesebb időszak a játékpiacon, november közepétől december végéig realizálódik az eladások csaknem fele. A szülők, rokonok, barátok évről évre többet költenek játékokra, de nem csak a mennyiség, hanem az emelkedő árak okán is. Tavaly még a pandémia okozta alapanyagdrágulás és a szállítási problémák miatt drágultak a játékok, idén ezt megfejelte az infláció és a forint-euró árfolyamának hónapok óta tartó tánca. A magyar játékpiac jelenleg – az éppen aktuális euróárfolyamtól függően – 80-100 milliárd forintra becsülhető.

Egy friss felmérés szerint tízből négyen kevesebbet költenek idén karácsonyi ajándékokra, ám a vásárlások összege mégis változatlan marad: ez azt jelenti, nyílik az olló, ajándék mentén is szétválik a társadalom: van, aki sokkal kevesebbet, mások sokkal többet költenek. Mégis az egyik legválságállóbb terület, hiszen még mindig a gyerekeken spórolnak a legkevesebben: aki megteheti, nekik feltétlenül tesz valamit a fa alá.

Az ünnepi szezonban jellemzően több és magasabb értékű játékot választanak a vásárlók, ilyenkor akár hatszorosára is nőhet a kereslet. Idén 15%-os kosárérték-növekedéssel számolunk, ami átlagosan 11 ezer forintos hagyományos áruházi és 15 ezer forintos online vásárlást jelent

 – ismertette Gyaraki Dávid, a Regio Jatek marketingvezetője.

Legónagyhatalom

Az évek és trendek változásával is vannak kikezdhetetlen fényű, örök klasszikusok, amelyek iránt a kereslet és az érdeklődés töretlenül magas. Hazánkban például a Lego hihetetlenül nagy slágernek számít. Európában, de globálisan is Magyarországon az egyik legnagyobb az egy személyre jutó készletek aránya. Nyugodtan mondhatjuk, hogy ebből a szempontból Lego nagyhatalom vagyunk.

Novemberben a pandémia óta először lezajlott az Ország Játéka verseny, ahol a híre építőjáték is bizonyított. Igaz lányos játék kategóriában a szakmai díjat a Schleich: Horse Club Lakeside vidéki ház és lovarda hozta el, ami 53 500 és 59 990 forint között kapható. Ugyanebben a kategóriában a közönségszavazatok alapján a Playmobil: Nagy hercegnő kastély nyert, ennek ára 59 990 forint. Fiús játék kategóriában azonban a szakmai díjat a LEGO Creator 3 az 1-ben Fenséges tigris (14 990 forint- 16 890 forint), a közönségdíjat pedig a LEGO City: Farm Pajta és háziállatok (16 500 forint) nyerte el. Hogy az idei slágerjátékok közül mi mennyibe kerül, arról ebben a cikkben számoltunk be részletesebben.

Játék használtan?

Egyre többen döntenek úgy, hogy az új helyett inkább használtan vesznek játékokat, így nem csak a pénztárcájukat, de a környezetet is kímélik. A Jófogáson található aktív hirdetések számáról a használt termékkategóriák összességére vonatkoztatva elmondható, hogy emelkedő tendenciát mutat a tavalyi év decemberéhez képest (+35%). A használtcikk adásvételben az oldalon eladott termékeket vizsgálva az átlaghoz képest a karácsony előtti (ajándékvásárlás) és utáni időszakban (felesleges ajándékok eladása januárban), valamint a minden családnak extra kiadást jelentő iskolakezdéskor látunk kiugrást – mondta el a Pénzcentrum kérdésére Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója, majd hozzátette,

október végéhez képest 1 hónapos viszonylatban több mint 20%-os ugrást láttunk a játék kategória eladásaiban, így az idei trendek nagyjából megegyeznek a 2021-es évben tapasztaltakkal, hiszen várhatóan újra december második felében fogjuk elérni a csúcsot, ami ebben a kategóriában akár 40-50%-os ugrást jelenthet az úgynevezett nyugalmi, vagyis nem a karácsonyi időszakhoz képest. Ami a kereséseket illeti, ott is a játék és plüss figurára 41%-kal többet szűrtek novemberben egy hónappal korábbihoz viszonyítva.

A szórakoztató elektronika kategóriában még mindig nagyon népszerűek az Xbox és Playstation konzolok is, bár a tavalyi évi keresési rekordot, amit a PS5 megjelenése és piaci hiánya generált, az idei év nem tudta felülmúlni. A karácsony közeledtével azért idén is tapasztalható a növekvő igény ezekre a konzolos játékokra, miután az Xbox-ot 39%-kal, a Playstationt 32%-kal keresték többen a Jófogáson novemberben, mint októberben.

A 2022-es TOP 10 legnépszerűbb játék alkategória a Jófogáson:

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
  1. LEGO, építőjáték
  2. Xbox konzol és játékok
  3. Playstation konzol és játékok
  4. Játékfigura, plüss
  5. Társasjáték
  6. Kisautók
  7. Nintendo konzol és játékok
  8. Szabadtéri játék
  9. Kreatív, fejlesztő játék
  10. Jelmez

Hasoló trendről számolt be a Vatera is: idén június és november közötti időszakban a játék termékkategória 4 százalékkal nagyobb forgalmat generált, mint a tavaly ilyenkor, köszönhetően annak, hogy

a használt játékok adásvétele népszerűbbé vált.

A játék termékkategórián belül a használt termékek forgalma 2021-ben 65 százalékot tett ki, ez idén minimálisan emelkedett, 67 százalékra - nyilatkozta a Pénzcentrumnak Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

A megvalósult tranzakciók számát tekintve a Kisautók, járművek termékkategória áll az élen 2022-ben a játékok főkategórián belül: e termékkategóriában a sláger Matchbox játékok mellett egy sor egyéb márka játékautó, makettjei, modellei találhatók meg. 2022-ben ezekből eddig közel 24 ezer darab tétel talált gazdára a Vaterán (egy tétel tartalmazhat több játékot is). A második legnépszerűbb termékkategória a LEGO - a second-hand építőjátékokból idén mintegy 17 ezer darab talált új gazdára a Vaterán.

Ha az eladások által generált forgalmat vizsgáljuk, úgy a LEGO-é a vezető hely, mivel idén már mintegy 90 millió forintos forgalmat generáltak az eladásai, míg a Kisautók, járműveké 74 millió forint körüli összeget.

Egy tipikus vaterás vásárló átlagosan bruttó 3 ezer forint körüli összeget költött idén a játék termékkategóriában.

A Játék főkategórián belül az idei év első 11 hónapjának adatai alapján az eladott tételek több, mint 68 százaléka vonatkozott használt játékra. Ha a Vatera teljes forgalmát vizsgáljuk, a használt termékek aránya több mint 73 százalék, tehát a megvásárolt termékek csaknem háromnegyede. A használtcikkek iránti kereslet hagyományosan minden nyár elején és ősszel megugrik a Vaterán, de 2022-ben összességében tapasztalunk a eltolódást a használt termékek irányába.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm