Az Orpheus Állatvédő Egyesület arra kéri az embereket, hogy karácsonyra ne ajándékozzanak élő állatot.
Országos, reprezentatív kutatás vizsgálta a magyarok idei karácsonyi ajándékozási terveit, az ünnepekkel kapcsolatos várakozásaikat. A gazdasági helyzet és ezzel összefüggésben a szűkösebbé vált családi kassza hatása egyértelműen megmutatkozik a karácsonyi kiadásokra vonatkozó tervekben. Tízből négyen tervezik, hogy vagy ajándékokra, vagy a teljes ünneplésre kevesebbet költenek, és vannak olyanok is, akik kevesebb szerettükkel terveznek együtt ünnepelni, főként anyagi okok miatt - derül ki egy friss felmérésből.
A magyarok többsége idén karácsonykor nagyjából ugyanannyi személynek tervez ajándékot vásárolni, mint tavaly, ötödük viszont kevesebbeket fog meglepni. A legtöbben a párjukat és a gyermeküket ajándékozzák meg, a kitöltők fele a szüleit is meglepi, és a barátoknak csak a válaszadók 18%-a tervez ajándékot venni vagy készíteni – derült ki a Yettel országos reprezentatív kutatásából.
Azoknál, akik idén nem adnak senkinek sem ajándékot, a legfőbb okok között az szerepel, hogy megbeszélték a családdal, vagy az anyagi tényezők jelentenek akadályt, illetve egyszerűen nem szeretnék, hogy erről szóljon az ünnep – az ajándékozás egyébként is csak 10-ből 4 ember számára jelenti az ünnep elengedhetetlen részét.
A megkérdezettek átlagosan lényegében ugyanannyit szánnak ajándékra, mint tavaly (60, illetve 59 ezer forint), ám az időközben bekövetkezett áremelkedéseket figyelembe véve ez a keret idén minden bizonnyal kevesebbre lesz elegendő. Sokan ennél is nagyobb megszorításra készülnek: tízből négyen nominálisan is kevesebbet terveznek költeni ajándékra vagy a teljes ünnepre.
Míg a legtöbben a személyes találkozásokra a hétköznapok során kevesebb időt tudnak szakítani, addig nagyobb ünnepek alkalmával ez a kapcsolattartási forma áll az első helyen. A legtöbben ugyanazokkal karácsonyoznak, mint tavaly: tízből öten a szélesebb családdal, rokonokkal, tízből négyen pedig szűk családi körben tervezik az ünneplést. Az anyagi nehézségek itt is tetten érhetők, hiszen aki kevesebb szerettével tervez személyes programot, az jellemzően inkább a magas költségekre hivatkozik.
Akikkel nem tudnak személyesen találkozni, azokkal jellemzően mobiltelefonon tartják a kapcsolatot a megkérdezettek (71%), és tavalyhoz képest nőtt a chat alkalmazások népszerűsége a szöveges üzenetek (38% vs. 48%) és a videóhívások (26% vs. 30%) esetében egyaránt.
Egyre fontosabb az élmény
A tárgyi ajándékok népszerűsége az elmúlt évekhez képest idénre fokozatosan csökkent, de ettől függetlenül még továbbra is ezek bizonyulnak a legnépszerűbbnek. Dobogós helyen vannak a játékok (41%), ezt követik a ruházati (39%) és az elektronikai cikkek (37%), ugyanakkor tavalyhoz képest csökkent azon válaszadók száma, akik az utóbbi kettőt tervezek ajándékba venni.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az elektronikai termékek esetében a legtöbben fej/fülhallgatóval (23%), okosórával (14%), okostelefonnal (12%) vagy telefontokkal (12%) lepnék meg szeretteiket. Egyre többen választják az élményajándékokat (20%) – a 2021-es időszakhoz képest itt jelentősebb, majdnem kétszeres növekedés figyelhető meg. Emellett a kitöltők ötöde dönt saját maga által készített (20%) és pénzbe nem kerülő meglepetések mellett (15%).
Míg az online kereskedelem jelentősége összességében folyamatosan nő, a karácsonyi ajándékokat a többség (47%) még mindig inkább az üzletekben tervezi beszerezni, és 38% tervezi, hogy az ajándékokat teljesen vagy nagyrészt online veszi meg. A válaszadók novemberre vagy december elejére időzítik a vásárlásokat, de ötödük már november előtt elkezdte a beszerzéseket.
A Yettel kutatása alapján a megkérdezettek harmada szokott azon stresszelni, vajon a megfelelő ajándékot választja-e. Az aggodalom nem alaptalan, hiszen a kitöltők több mint háromnegyede már kapott olyan ajándékot, aminek nem örült, vagy nem tudta használni. Ilyen esetben a leggyakrabban ettől függetlenül megtartották az ajándékot (65%), de az esetek közel felében inkább megszabadultak tőle (44%): tovább ajándékozták, odaadták rászorulóknak vagy eladták.
De milyen az ideális ajándék? A válaszadók legszívesebben olyan figyelmességet adnak, amely személyre szabott (72%), funkcionális (60%) és megfelelő az ára (47%). Ehhez képest, ha ajándékot kapnak, inkább a hasznossági szempont a legfontosabb (58%), de ez alig előzi meg a személyességi tényezőt (56%), illetve az is lényeges, hogy egy közös élmény legyen (36%).
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








