A kiadások növekedésének üteme enyhült, de a magyarok túlnyomó többsége még mindig drágulást tapasztal a mindennapi megélhetés terén.

A Pénzcentrum által elfogott TikTok videó tanúsága szerint bőven akadnak olyan termékek, amik bár ugyanazok, olcsóbbak ugyanannak a boltláncnak a német boltjában, mint a magyar boltokban. Ezúttal egy vagdaltról, a banánról és a Pick szalámiról derült ki, hogy bizony tőlünk jóval nyugatabbra, ott ahol amúgy átlagosan 3-szor annyit keresnek az emberek, olcsóbb megvenni az említett három terméket, mint idehaza. Nem is akármennyivel, számításaink szerint egyes termékek 40 százalékkal olcsóbbak, mint a felvételen szereplő magyar üzletben. Pech.
Ahogy arról a Pénzcentrumon korábban beszámoltunk, a legfrissebb augusztusi adatok alapján sehol nem drágultak olyan ütemben 1 év alatt az élelmiszerárak, mint Magyarországon. Ez pedig mára gyakorlatilag odáig fajult, hogy bizonyos esetekben, bizonyos termékeket nézve akár Magyarországnál sokkal gazdagabb (és átlagosan drágább) országokban is olcsóbban lehet bevásárolni.
A Pénzcentrumon ezúttal olyan videót fogtunk TikTok-on, ami azt mutatja be, hogy néhány nap különbséggel, mennyibe kerül 1-1 termék egy magyar, illetve egy németországi Lidl-ben. A három érintett termék: vagdalt, banán, Pick szalámi. De lássuk először a videót
@regina.guha ♬ Orbán Viktor vs Márki-Zay Péter - Homokóra
A felvétel tanúsága szerint az első bemutatott termék a Dulano márkájú vagdalt (340g), ami Németországban 2,49 euróba, idehaza pedig 1 199 forintba kerül. Ha 425 forintos euróval számolunk, akkor a rekordmagas euróval átszámítva, a német vagdalt 1 058 forintra jön ki, ami 141 forinttal olcsóbb, mintha itthon vásárolnánk.
Sorban második termék a banán volt. Ez a németországi diszkontban 1,09 euróba került (kg), ami 425 forintos euróval számolva 463 forintra jönne ki. Ehhez képest a magyarországi üzletben a kilós ár 649 forint volt, ami 186 forinttal drágább, mint tőlünk nyugatabbra.
A videóban a harmadik érintett termék a Pick szalámi volt. Ennek az ár-összehasonlítása annyiból trükkösebb, hogy a németországi egységben 250 grammos kiszerelésben kapható, míg a magyar üzletben 380 grammosba. De semmi vész, az árcédulák alapján a kilós egységárat használva ki tudjuk számolva, hol drágább a z érintett termék. A német Lildben a szalámi kilós egységára 15,96 euró, ami átváltva 6 783 forint. Ehhez képest a magyarországi üzletben a húskészítmény egységára 9 734 forint. Azaz több mint 2 951 (!) forinttal drágább.
Ahogy a táblázatunkból látszik, döbbenetes árkülönbségek vannak a két ország, ugyanazon diszkontjának boltjában. Mindezt úgy ráadásul, hogy a németországi nettó átlagkereset gyakorlatilag háromszorosa a magyarénak. Teljesen érthetetlen tűnik például az is, hogy a Magyarországon gyártott, magyar Pick szalámi hogyan tud a több ezer kilométerre lévő németországi árának a másfélszeresébe kerülni idehaza.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Azt persze érdemes megjegyezni, hogy a videókból nem derül ki, azokat pontosan mikor készítették. A feltöltő egyébként saját hozzászólásában azt írta, mindössze néhány, 2-3 nap eltérés van a német, illetve a magyar felvételek között, erre persze ezen a bejegyzésen kívül nincs több bizonyíték. Ellenben több komment is megerősíti, hogy hasonló árakat tapasztalnak.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy az összehasonlított termékekről nem tudunk minden információt, nem tudjuk például, hogy kiárusítási darabok-e, vonatkozik-e rájuk akció, h a igen, mekkora. Mikor a lejáratuk, esetleg amiatt lettek-e leakciózva. Ez utóbbiakról ugyanis egyes boltok vezetése önállóan is dönthet bizonyos egységekben. Ki kell persze azt is emelni, hogy ez „csak” három termék, de nem tudjuk, hogy a teljes szortiment tekintetében miként alakulna az összehasonlítása. Az azonban biztosnak tűnik, hogy a felvételen szereplő termékek árai között jókora különbség van, attól függően, hogy az ember egy németországi vagy egy magyar Lidl-ben vásárolta-e őket.
Miért ilyen drága Magyarországon az élelmiszer?
Lapunknak szeptember végén Raskó György azt nyilatkozta, több tényező és közre játszik abban, hogy éppen hazánkban drágulnak leginkább az élelmiszerek. A fő okok közül az egyik, hogy már a tavaszi időszakban sem volt a kormány ellenére idehaza az infláció már akkori elszállása sem. A különböző jóléti intézkedések, mint például az SZJA-visszatérítés vagy a 13. havi nyugdíj rendesen pörgették a keresletet, ami azt eredményezte, hogy az államkasszából kiáramló közel 1000 milliárd forintot gyakorlatilag az infláción keresztül vissza is vándorolt.
Az agrárközgazdász szerint fontos ok az is, hogy a kiskereskedelem, amit a nyakába kapott különadó terén, azt gyakorlatilag egy az egyben áthárította a vásárókra. Tette mindezt olyan időszakban, amikor amúgy is magas volt az infláció, szóval nagyon még trükközniük sem kellett. A helyzet pedig odáig fajult, hogy egy olyan spirál jött létre idehaza, ahol minden piaci szereplő úgy érezte, most jött el az ő ideje is az áremeléshez. Mindezekhez terméseztessen hozzájön a rendkívül gyenge forint, illetve az is, hogy például Magyarországon 27 százalék például az áfa, ami gyakorlatilag mindent majd a harmadával drágít. Ezen együttesek együttállásával történhet meg az, hogy legalább a fentebb bemutató videója alapján, a majd háromszor gazdagabb országban akár 40 százalékkal legyenek olcsóbbak ugyanazok a termékek, ugyanazon bolt német és magyar boltjában.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Ez Magyarország egyik legkedvezőbb vállalati hitelterméke (x)
Már igényelhető a Nemzeti Bajnokok Hitelprogram akár 30 százalék vissza nem térítendő támogatással kombinált kamatmentes kölcsöne az MFB Pont Plusz hálózatban.


