12 °C Budapest

Így sakkoznak a magyarok a hitelkeretükkel karácsony előtt: elég lesz, vagy mégsem?

2020. december 14. 15:57

Az idei ünnepekkor a tavalyi évvel megegyező összeget, átlagosan 58.600 forintot terveznek karácsonyi ajándékok vásárlására költeni a magyarok, amely keretből az előző éves adatokhoz képest több, összesen 7 szerettüket tervezik megajándékozni - derül ki a Budapest Bank megbízásából készített, karácsonyi költéseket vizsgáló kutatásból . Az ajándékokért a többség érintésmentesen, bankkártyával fizet majd, a vásárláskor pedig idén jelentősen nagyobb a webáruházak szerepe.

Az ajándékokra szánt összeg nem változott, azonban több szerettünket lepjük meg - derült ki a Budapest Bank legfrissebb, karácsonyhoz köthető költéseket vizsgáló reprezentatív kutatásából. Idén az előző évhez hasonlóan átlagosan összesen 58.600 forintot szánnak ajándékokra a megkérdezettek. Az elkölteni szándékozott összeg ugyan változatlan, de átlagosan egy ajándékkal többet terveznek a válaszadók a karácsonyfa alá tenni, ugyanis 7 személyt lepnek meg.

A karácsonyi ajándékok kiválasztásánál a huszonévesek jellemzően gondosan eltervezik, kinek mit szeretnének venni, és listával indulnak el vásárolni, de közöttük nagyobb arányban jellemző az is, hogy az interneten és az üzletekben nézelődve döntik el, kinek mit vesznek pontosan. Az idősebb generációk esetében már gyakrabban fordul elő, hogy vagy nem tudják, mit szeretnének venni, így spontán döntenek, vagy egyszerűen megkérdezik a megajándékozandó személy, mit is szeretne pontosan.

A megkérdezettek 67%-a 3-4 héttel az ünnepeket megelőzően - vagy még ennél is korábban - elkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését, igaz, továbbra is a nőkre jellemző, hogy több időt szánnak erre. A szuper- és hipermarketekben idén kevesebben vásárolják meg az ajándékokat, azonban a hazai webáruházak népszerűsége jelentősen, 52%-ról 71%-ra nőtt, ahol elsősorban elektronikai termékeket vesznek. Idén az ajándékokért 64% érintésmentesen, bankkártyával fizet, a készpénzes fizetés a második helyen áll, mivel csupán 53% preferálja ezt a fizetési eszközt.

Az ünnepi kiadásokra a lakosság harmadának jellemzően nem kell külön spórolnia. A megkérdezettek kifejezetten erre a célra félretett pénzüket, általános megtakarításukat, vagy éppen aktuális fizetésüket használják a költségek fedezésére, de 51%-uk tervez valamilyen hitelt (is) igénybe venni, hogy finanszírozzák a bevásárlásaikat.

Aki hitelkártyáját is használja fizetéskor, jellemzően úgy számol, hogy 36 ezer forintot használ fel a hitelkeretéből.

Az idei évben kétszer annyian tervezik felhasználni a teljes hitelkeretüket az ünnepi készülődés során, mint 2019-ben, míg 45% csupán a hitelkerete egy kisebb részét tervezi igénybe venni. A hiteltörlesztés kapcsán a megkérdezettek 45%-a biztos benne, hogy a karácsonyi bevásárlás után határidőre vissza fogja tudni fizetni a felhasznált hitelkeret teljes összegét, és a tavalyi évhez képest többen vannak azok a válaszadók (32%), akik igyekeznek csupán annyit költeni, amekkora összeget biztosan vissza tudnak majd fizetni határidőre.

Járványhelyzet és az ünnepek

Minden ötödik ember számára kifejezetten stresszesnek mondható az ünnepi készülődés időszaka, melynek forrásaként a megkérdezettek elsősorban a zsúfolt üzleteket, a megfelelő ajándékok kiválasztását, vagy épp az időhiányt jelölték meg. Idén megjelent egy új tényező, az ünnepekkel kapcsolatos bizonytalanság érzése, amit minden negyedik válaszadó stresszfaktorként definiál. Az aggodalom abból fakad, hogy

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

sokan egyelőre nem tudják, idén a megszokott családi körben tudják-e ünnepelni a karácsonyt.

A koronavírus-járvány elleni védekező intézkedések már olyannyira az emberek mindennapjainak részévé váltak, hogy az ünnepi készülődéskor is figyelembe veszik az előírásokat és óvatosak. A megkérdezettek 42%-a annak érdekében, hogy elkerülje a tömeget, online tervez vásárolni, és házhozszállítást kér, ezzel is csökkentve az érintkezést.

A válaszadók 24%-a felelte, hogy részben változtat a szokásain, és bizonyos termékeket online, másokat pedig személyesen az üzletekben vásárol meg, míg 16% nem tervez változtatni az ünnepeket megelőző bevásárlási szokásain, viszont igyekszik kevésbé forgalmas időszakokban ellátogatni a bevásárlóközpontokba.

A családi összejöveteleket a válaszadók harmada csupán szűk körben tervezi megtartani, személyesen nem is látogatnak meg minden családtagot.

A megkérdezettek 30%-a még bizonytalan és nem tervez előre, majd az utolsó pillanatban fog döntést hozni a járványhelyzet függvényében arról, mekkora körben találkozzon szeretteivel. A megkérdezettek negyede tervez valamilyen, a vírushelyzet elleni védekezést segítő ajándékot is adni szeretteinek, ezek közül a legnépszerűbbek a vitaminok és immunerősítők, amelyeket 17% tervezi ajándékba adni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem