Több mint ezer, ismert sportmárkák és külföldi klubcsapatok logójával ellátott hamis terméket találtak a pénzügyőrök egy vállalkozás székhelyén.
Új fajta fizetési megoldás hódít világszerte, ha beválik, egyáltalán nem lesz szükség pénztárosokra. Egy egyetemi kutatás most azt vizsgálta meg, milyen hatással van az önkiszolgáló kassza az emberek erkölcsi moráljára, magyarán, többször lopnak-e, ha csak egy gépet vernek át, egy kasszás munkavállaló helyett.
Már többször írtunk arról, hogy a gépek egy idő után elvehetik az emberek munkáját, vagy szakmák szűnhetnek meg a technikai fejlődés miatt. Itt van most egy konkrét példa: a pénztáros.
KATTINTS: Robotok veszik el magyar melósok tízezreinek munkáját
Az önkiszolgáló kassza, mint fizetési megoldás, rohamosan terjed a boltokban világszerte. Az új rendszer lényege, hogy a vásárlók nem egy pénztárosnak adják oda a megvásárolandó termékeket, hanem önmaguk olvastatják le egy kasszával a termékek vonalkódját. Miután pedig mindent leolvastattak, kártyával kifizetik a vásárlásukat.
Első blikkre egyértelmű előnyöket hordoz a boltok és a vásárlók számára is ez a fizetési módszer:
- elegendő mennyiségű önkiszolgáló kassza esetén teljesen eltűnhet a sorban állás,
- nem kell, vagy kevesebb pénztárosnak kell bért adni,
- bizalmat kelthet a vásárlókban, hogy egy bolt rájuk bízza a fizetést is.
Kell akkor még pénztáros?
Mindemellett lehetnek azért negatívumai is, ha egy boltban kizárólag önkiszolgáló fizetési módszer marad használatban:
- Idősebb vásárlóknak problémát jelenthet a gépek használata,
- a lassabb vásárlókat siettethetik azok, akik épp sorban állnak, és persze előfordulhat, hogy
- a vásárlók tudatosan vagy véletlenül nem húzzák le a termékeik vonalkódját, tehát lopni próbálnak.
A Leicesteri Egyetem kutatói pont ezt vizsgálták meg, tehát, hogy az önkiszolgáló kassza milyen hatással van a fizetési morálra. Egészen pontosan arra voltak kíváncsiak, hogy
A tanulmány abból indult ki, hogy lesznek olyan emberek, akik véletlenül felejtenek el lehúzni bizonyos árucikkeket a kasszánál, de lesznek olyanok is, akik tudatosan fognak lopni.
Megyünk lopni
Az önkiszolgáló kasszát jellemzően nagyobb áruházak vezetik be, ahol jelentős az ügyfélforgalom. El lehet játszani a gondolattal, hogy miképpen racionalizálja önmagában egy vásárló, amikor egy-egy dolgot inkább nem megvesz, csak kivisz a boltból:
vagy
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A tanulmány egyik legjelentősebb megállapítása az volt, hogy így vagy úgy, az önkiszolgáló kasszát bevezető boltokban duplájára (122 százalékkal) emelkedik a lopásból származó veszteség.
Az egyetem tudósai megfigyelték emellett, hogy
- az önkiszolgáló kassza megkönnyíti a lopást, mert a vásárlók nem kerülnek kapcsolatba a bolt alkalmazottjaival,
- a lopás kockázatának érzékelése kisebb lesz a vásárlók szemében,
- azok, akik nem húznak le minden terméket, előre gondolkodnak, és ha elkapják őket, akkor a technológiát hibáztatják, esetleg saját hozzá nem értésükkel védekeznek, valamint azt is tapasztalták, hogy
- a boltoknak nehéz megállapítani, szándékos lopásról vagy őszinte figyelmetlenségről van-e szó.
Mindemellett az áruházak is készülnek védekezéssel. Egyes boltok már nyilatkoztatják az ügyfeleket arról, hogy az összes termék vonalkódját lehúzták-e. Egy ilyen nyilatkozat megtétele után elvileg a figyelmetlenség is lopásnak számíthat, de persze azt nehéz elképzelni, hogy egy bolt tömegesen perelje be saját vásárlóit.
Fontos ugyanakkor, hogy a vásárlók megszokják ezt az új fizetési módszert, az áruházak pedig biztonságosan tudják alkalmazni azt. A jövőben ugyanis már a kasszák területei is eltűnhetnek. Okos telefonounk segítségével, miután levettünk egy terméket a polcról, de még mielőtt betennénk azt a kosarunkba, már ki is fizethetjük az adott terméket. Így, még az önkiszolgáló kasszák is fölöslegessé válthatnak.
Korábban is foglalkoztunk már azzal, milyen újítások várhatóak a közeljövőben a boltokban.
KATTINTS: Így vásárolunk a jövő boltjaiban: 8 izgalmas újítás
A cikk végén pedig egy témába vágó klasszikussal búcsúzunk:
Via: Daily Mail
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








