A milliárdosok titokzatos világa: a műkincskereskedelem

Pénzcentrum
2012. február 5. 20:00

A műkincs kereskedelemben az aukciók mellett egyre fontosabb szerepe van a galériák és aukciós házak közvetítésével nyélbe ütött privát eladásoknak. A világ legnagyobb aukciós házaiban, a Christie's-ben és a Sotheby's-ben a privát eladások értékben már az eladások 14,5, illetve 13 százalékát adják, részarányuk pedig folyamatosan nő. A privát értékesítések egyik hátránya a piaci szereplők számára, hogy rendszerint titokban zajlanak, így sem a műkincs értéke, sem az ügylet szereplői nem kerülnek nyilvánosságra. Kivételek persze akadnak...

Az aukciósházak tevékenységében jól megfigyelhető tendencia a privát eladások növekvő aránya és volumene. Ebben a szegmensben a nagy árverőházak saját erősségüket - szélesebb vevőkör, sokirányú szakértelem, globális jelenlét - ötvözik azokkal az előnyökkel, így a személyre szabott szolgáltatással, a diszkrécióval és a hosszabb gondolkodási idővel, melyeket a galériák tudnak nyújtani ügyfeleiknek. A private sales-ben, ahogy ezt az üzletágat világszerte nevezik, ugyanaz a két cég, a Sotheby's és a Christie's bonyolítja a legnagyobb forgalmat, melyek amúgy is uralják az aukciós műkereskedelmet. Ennek a műfajnak a diszkrét jellege egyúttal persze a transzparencia hiányát is jelenti, ez azonban általában az ügyletben érdekelt egyik felet, azaz a beadót, a vevőt és a közöttük közvetítő aukciósházat sem zavarja, sőt. Igaz, a csendben lebonyolított üzletnek az árverőházak szemszögéből van azért egy hátránya is: egy kiemelkedő vagy éppen csúcsáron történt eladás tényét nem lehet ugyanúgy reklámcélokra felhasználni, mint az árverési rekordokat.

A megbízható információk után kutató piaci megfigyelők nincsenek könnyű helyzetben. A nyilvánosságra hozott tavalyi első félévi mérlegadatokból annyi mindenesetre kiderül, hogy a Sotheby's-nél a privát eladások összvolumene elérte a 448,4 millió dollárt, ami 114%-kal több az előző év azonos időszakánál, miközben a cég teljes forgalma 55%-kal, 3,4 milliárd dollárra bővült. Ez azt jelenti, hogy a privát értékesítés aránya az egy évvel korábbi 9,5%-ról 13%-ra emelkedett. Hasonlóan impozáns a fejlődés a Christie's-nél is, ahol az első félévben 57%-kal nőtt a privát értékesítés összvolumene és meghaladta a 467 millió dollárt. A 3,2 milliárdos összforgalmon belül ez még az örök vetélytársnál is magasabb arányt, 14,5%-ot jelent. 2005 óta ebben az üzletágban a Christie's csaknem kétmilliárd dolláros forgalmat realizált, az egy tranzakcióra jutó átlagos érték ezen idő alatt százezerről másfél millió dollárra emelkedett. A második félévről még nem állnak rendelkezésre a végleges adatok, de annyi biztos, hogy a forgalombővülés üteme jelentősen lassult. A private sales kategóriában ennek ellenére is minden bizonnyal új csúcseredmény született. A szakemberek a következő évekre is a műtárgypiac egészét messze meghaladó növekedési rátákat jósolnak ebben az üzletágban.

A privát eladásokat nem feltétlenül ugyanazok a műtárgy-kategóriák dominálják, mint az aukciókat. A Sotheby's-nél az impresszionista és modern mesterek a legkeresettebbek, őket a régi mesterek követik; a Christie's-nél az ékszerek állnak az élen, majd a régi és az impresszionista mesterek következnek. Azokat a kategóriákat látjuk tehát az élen, amelyekben az árak már "beálltak" és kevésbé vannak kitéve a divatok gyors változásának. Ezért sokkal alacsonyabb a rendkívül ingadozó árú kortársak aránya, ahol a potenciális eladók és vevők nehezebben állnak ellen a kísértésnek, hogy megpróbáljanak aukciókon drágábban eladni, illetve olcsóbban venni a privát értékesítésben elérhető áraknál.

Ha nem is gyakran, de azért időnként nyilvánosságra kerülnek egy-egy üzletkötés adatai is. A legdrágább ismertté vált üzletet Tobias Meyer, a Sotheby's kortárs részlegének igazgatója hozta tető alá 2006 őszén, amikoris 140 millió dollárért adta el az amerikai absztrakt expresszionista festő, Jackson Pollock No 5, 1948 című vásznát, mely addig David Geffen amerikai producer tulajdonában volt. Ez az aukciós eredményeket is beleértve a legmagasabb ismert ár, amit egy műtárgyért valaha is adtak. A Rosztropovics-hagyaték esetében az eladó mellett a vevő személye is ismertté vált. A világhírű gordonkaművész, aki 1974 óta Nyugaton élt, igen gazdag gyűjteményt épített fel orosz és szovjet művészek alkotásaiból. 2007-es halála után özvegye, Galina Visnyevszkaja operaénekesnő a Sotheby's-nél Londonban kívánta árverésre bocsájtani a gyűjteményt, az aukció azonban elmaradt, mert Aliser Uszmanov, az acéliparban miliárdossá vált vállalkozó az egész anyagra egyösszegű ajánlatot tett, amit az aukciósház elfogadott. A tételek összesített becsértéke 20 millió font volt; Uszmanov a feltételezések szerint legalább 25 milliót fizethetett. Oroszország-szakértők szerint a milliárdost egyenesen a Kreml bíztatta a vásárlásra, hogy az értékes műalkotások visszakerüljenek Oroszországba. Uszmanov ráállt az alkura, bízva abban, hogy a hazafias tettéért remélt "hála" még jól jöhet vállalkozásainak. A 2011-es év legmagasabb áron elkelt festménye a német reneszánsz mester, ifjabb Hans Holbein Darmstadti Madonnája volt, melyet a "csavarkirály" Reinhold Würth 50 millió euróért vett meg egy hercegi családtól.

A The Art Newspaper nyomozásának eredményeképp a közelmúltban nyilvánosságra került annak a családnak a neve is, mely vélhetően a legtöbb pénzt hagyta az elmúlt években a két nagy aukciósháznál legnagyobb titokban lebonyolított vásárlásai során. Hamad bin Khalifa Al-Thani katari emír és családja, mert róluk van szó, 2005 óta az USA-ban 428 millió dollárért, Angliában 128 millió fontért vásároltak műalkotásokat, melyeket hazájukban vadonatúj múzeumokban terveznek bemutatni, segítve Katar idegenforgalmának fellendítését. Ez a "teljesítmény" az emírt a 90. helyre emelte az ArtReview legfrissebb Power 100-as listáján, mely minden évben rangsorba állítja a képzőművészet és a műkereskedelem világának legfontosabb szereplőit.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A private sales a vezető magyarországi aukciósházak gyakorlatában is egyre fontosabb szerephez jut. A Virág Judit Galéria és a Kieselbach Galéria már évek óta foglalkozik ezzel az üzletággal; jelenlegi private sales kínálatukban többek között Szinyei Merse, Rippl-Rónai, Gulácsy, Tihanyi, Czigány, Patkó, Aba-Novák munkái szerepelnek. A kortárs művek súlya a magyar galériák exkluzív ajánlatában még kisebb, mint a nemzetközi aukciósházaknál; Virág Juditnál például jelenleg egyedül Csernus Tibor képviseli ezt a szegmenst.

 

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem