Eredményes volt a kampány: kártyára váltanak az üzletek is!

2010. február 24. 13:03

Sikeresnek nevezte két éve indított országos kártyaelfogadást ösztönző kampányát a MasterCard, melynek köszönhetően 3900 új üzletben tették lehetővé a kártyaelfogadást. Arra külön büszkék, hogy ezt főként kisméretű, nem budapesti üzletekben sikerült elérniük - jelentett ki Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Szlovéniáért és Horvátországért felelős üzleti igazgatója.

A 2008 nyarán indított, országos kártyaelfogadást ösztönző program előtt mindössze 30 ezer üzletben lehetett kártyával fizetni Magyarországon. A régióbeli országok közül hazánkban volt a legalacsonyabb a tízezer lakosra jutó kereskedői kártyaelfogadó helyek száma, mindössze 29, szemben Szlovéniával, ahol 160, Horvátországgal, ahol 163 elfogadóhely jut ennyi lakosra. De még a régiós szinten hátul kullogó Csehországnál, illetve Szlovákiánál is rosszabb volt a hazai helyzet.

A program indulásakor a MasterCard azt remélte, hogy egy év alatt megduplázzák a kártyaelfogadó kereskedők számát, a debreceni és veszprémi 2007- es pilot projektek sikerein felbuzdulva. Ehhez képest egy év alatt, 2009. június végére 39 ezerre nőtt a kereskedelmi kártyaelfogadó helyek száma az MNB statisztikái szerint, ami 30 százalékos növekedést jelent. Ebből 3900 új üzelet sikerült kifejezetten a programmal a körbe kapcsolni, vagyis 10-15 százalékkal járult hozzá a MasterCard mentor programja az erősödéshez.

A kampány során 6 hullámban keresték fel a budapesti, és 24 vidéki város üzleteit - személyesen, telefonon, illetve DM levelek segítségével. Összesen mintegy 26 ezer nem elfogadóhely üzlet címét gyűjtötték össze, azonban a válság következtében is, igen nagy volt a lemorzsolódás, mire a szerződéskötésig eljutottak. Végül 3878 üzlettel kötöttek szerződést bankok.

Összességében a vidéki nagyvárosokban és azok környékén nagyobb arányban nőtt az elfogadóhelyek száma, mint az országban átlagosan. Győrben például 113, Székesfehérváron 78, Debrecenben pedig 122 új üzlet csatlakozott a kártyaelfogadói körhöz.

Régiós bontásban az ország dél-nyugati és észak-keleti részéről jelentkeztek a legtöbben a programba, azonban az észak-nyugati régióban született a legtöbb szerződéskötés a bankokkal. Ilyen szempontból Székesfehérvár, Tatabánya és Győr volt a legsikeresebb, míg Kecskemét, Békéscsaba, Szeged és Budapest bizonyult a leggyengébb területnek. Budapest azonban sepciálisnak számít abból a szempontból, hogy a fővárosban már eleve magas volt (a MasterCard felmérése szerint 45%-os, 2008-ban) a kártyaelfogadók száma, ezért már a telefonos megkeresésnél is magasabb volt az elutasítók aránya, de a piac mérete szerint még így is Budapest és környéke adta az új terminál-bekötés negyedét.

Az újonnan szerződött kereskedők méretét illeti, szerencsére a program során jórészt kisebb üzleteket sikerült kártyaelfogadó hellyé alakítaniuk: a megnyert kereskedők 39%-a 10 millió forint alatti árbevétellel rendelkezik, 19 százalékuk 30 millió felettivel. 

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)


Ami a bekapcsolt boltok típus szerinti megoszlását illeti, Gaduer Milán kiemelte, hogy kellemes meglepetést okozott számukra, hogy olyan üzletek is nagyszámban érdeklődtek a program iránt, melyeknél korábban nem volt jellemző a kártyaelfogadás, például virágüzletek. A gyógyszertárak több mint 62 százalékában ugyanis már a program előtt is fizethetünk kártyával, azonban éttermek esetén csak minden tízedikben volt jellemző a kártyaelfogadás.

Természetesen a program elzárulta után felmérést is készített a MasterCard az első tapasztalatokról a kereskedők körében. Ez alapján a fő motiváció a csatlakozás mögött a vevők igénye volt (56%), de szintén sokan adták azt a választ, hogy ezáltal többletszolgáltatást tudnak nyújtani vevőiknek (19%), illetve forgalomnövekedést reméltek a terminálok bevezetésétől.


Bár a bevezetés után elégedett kereskedők aránya (79%) jóval meghaladja az elégedetlenekét (7%), utóbbiak közül sokan arra panaszkodnak, hogy a vevők nem akarnak kártyával fizetni, vagy alacsony forgalma miatt nem érte meg a bevezetés, plusz a többletadminisztráció is sokaknak problémát okoz. 


A rendszer kiépítése természetesen az üzletek számára költségekkel jár: a terminálok kihelyezéséért havonta bérleti díjat, illetve 2-3 százalék körüli jutalékot kell fizetniük bankjuknak, így meghatározott forgalom alatt nem feltétlenül térül meg a havi bérleti díj fix része.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm