A ma már innovatív iparágként számon tartott kiskereskedelem egyre nagyobb mértékben a vásárlás élményszerűségének megteremtésére összpontosít, egyre fontosabb eleme a kommunikáció. A kommunikációs eszközök révén a vásárlás folyamata alapjaiban befolyásolható, így a megfelelően kialakított boltbelső, az ott jól látható módon elhelyezett termékek és hirdetések egyre inkább képesek a vásárlókat előre nem tervezett, úgynevezett impulzusvásárlásra csábítani.
A vásárlás ma már egyre kevésbé szükség-, mint inkább élményszerű rutin, ami által a vásárlás helye, azaz az üzletbelső kommunikációs platformmá vált. Az életstílus-modellekké összeálló fogyasztói trendeknek megfelelően alakulnak a ma már sok esetben csúcstechnológiát alkalmazó instore (boltbelső) berendezések elemei - mint az a tegnap zárult nemzetközi kereskedelmi szakkiállításon, az EuroShop-on is látható volt, ma már a kiskereskedők ezekre az életstílus-modellekre épülő kész instore-koncepciókat vásárolhatnak.
A vásárlás helyszíne, illetve kialakítása, a kiszolgálás és számos más tényező tehát alapvetően befolyásolja a napi beszerzések folyamatának egészét. A boltbelső alapvetően meghatározhatja azt, hogy egy vásárló eltér-e előzetes beszerzési terveitől és olyasmit is megvásárol-e, amire talán oly nagyon nincs szüksége, vagy esetleg hajlandó-e új márkákat és termékeket kipróbálni.
A GfK Hungária vásárlási szokásokat és a vásárlás folyamatát vizsgáló Shopping Monitor tanulmányában a megkérdezettek saját bevallásuk szerint kihasználják az akciókat és árkedvezményeket (84 százalék nyilatkozott úgy, hogy inkább és az ilyen lehetőségekkel), ugyanakkor nem jellemző rájuk, hogy ne bíznának az akciós termékekben. A többség (67 százalék) - állítása szerint - csak olyan termékeket vásárol meg, melyekre szüksége van, és az üzletben őt érő csábításoknak ellen tud állni, számára fölöslegesnek vélt árucikkeket nem tesz kosarába. Legtöbben (65 százalék) hűségesnek vallják magukat a korábban már kipróbált termékekhez, az újdonságok iránt azonban kevésbé fogékonyak. A válaszadók jellemzően nem hajlandók a bevásárlás kedvéért messzire utazni (61 százalék), sokkal inkább részesítik előnyben a legközelebbi üzleteket.
A vásárlási szokások ismeretében már talán kézenfekvőnek tűnik, hogy a vásárlókat előre nem tervezett, ún. impulzusvásárlásra leginkább a jól látható árkedvezmények indítják - a válaszadók több mint fele (53 százalék) említette e tényezőt. Fontosak és meggyőzőek lehetne számukra a jól látható termékkihelyezések is (említések aránya 25 százalék), bár az is igaz, hogy ugyanilyen arányban nyilatkoztak arról, hogy nincs olyan tényező, ami eltéríthetné őket a tervbe vett beszerzésektől. A széles márkaválasztékot nem egészen a válaszadók egyötöde, adott termék újdonság-jellegét pedig 13 százalék jelölte impulzusvásárlásra csábító tényezőként.

A GfK Hungária mobil szemkamerás kutatásai rámutattak, hogy az árengedményjelző táblák minden esetben jól működnek. A például hipermarketben vásárló, jellemzően árérzékeny vásárlóközönség nagy része nyitott az ilyen üzenetekre, így a különböző figyelemfelkeltő táblákat (színes, kilógó, nagybetűs, szemmagasságú vagy alsópolcos stb.) szinte rögtön kiszúrják a vásárlók. Természetesen eltérő reakciókat tapasztaltak a kutatók a szupermarketekben, illetve kis vegyesboltokban, ahol az árengedményről a vásárlók gyakran minőségi problémára, vagy korlátozott szavatosságra asszociálnak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A szemmagasságban történő termékkihelyezések a GfK mobil szemkamerás vizsgálatok során nem bizonyultak a leghatásosabbnak, ugyanis a vásárlók a legtöbb kihelyezett terméket inkább 15-20 fokkal a szemmagasság alatt nézik meg.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








