7 °C Budapest

Élre törnek a hipermarketek

Pénzcentrum
2006. április 20. 10:00

A Tesco volt tavaly a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi vállalkozás Magyarországon. Az 57 hipermarketet, 9 szupermarketet és 23 S-Market áruházat működtető társaság az újság becslése szerint 470 milliárd forintos forgalmat ért el. A második helyen a Metro, a Spar, az Interspar, valamint a Kaiser's üzleteket ellátó Metspa beszerzési társulás végzett 455,7 milliárd forintos forgalommal. A bronzérem az egykori áfész boltokat működtető Coop-Hungary lett, amely 2005-ben összesen 375 milliárd forint értékben adott el különféle árucikkeket - írja a Népszabadság.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.


Az idei kiskereskedelmi toplistának több érdekessége is van. A legmeglepőbb talán, hogy a 2004-es első helyezett, az akkor 495 milliárd forintos forgalomról számot adó CBA egyáltalán nem szerepel az összeállításban. Ennek oka, hogy a magyar tulajdonban álló társaság nem kívánt szerepelni a listán. Hasonló meglepetéssel szolgálhat, hogy a 2004 év végén piacra lépő diszkontlánc, a Lild már itteni működésének első esztendejében csaknem beverekedte magát az első tíz legnagyobb forgalmú cég közé. Tavalyi valamivel 50 milliárd forint feletti forgalma a 11. helyhez volt elegendő. Ez a teljesítmény különösképpen akkor figyelemre méltó, ha tekintetbe vesszük, hogy a Lidl 2005-ben "csak" 51 bolttal működött. Hasonlóan jó teljesítményre volt képes az Auchan is. A francia hipermarketlánc mindössze tíz üzletében 186 milliárdos árbevételt hozott össze, így 2004-es hetedik helyezésén egyet javítva tavaly már hatodik volt.

Az első három helyezett kivétel nélkül bővíteni tudta forgalmát. Valószínűleg boltnyitásainak köszönhetően 13 százalékos bővüléssel nagyot ugrott előre a Tesco, de a hazai kézben lévő Reál is két számjegyű, 17 százalékos forgalomnövekedést produkált. Ám nem mindenhol sikerült megismételni a 2004-es eredményeket. Ha kis mértékben is, de csökkent a forgalma a nemrégiben tulajdonosváltáson átesett Interfructnak valamint a Cora, a Match és a Profi üzletek közös beszerzési társaságának a Proverának. (Igaz utóbbi forgalmát csak becsülték.)

Sem a Tesco, sem a Lidl jó szereplése nem meglepő. Az AC Nielsen piackutató cég ugyanis kimutatta: a magyar vevők egyre inkább a modern, viszonylag nagy alapterületű üzletekben költik a pénzüket. A Tescohoz hasonló cégek által működtetett hipermarketek tavaly például már a napicikk- forgalom 31 százalékát tudhatták magukénak. Rákapcsoltak a diszkontok is, az ő piaci részesedésük 2005-ben elérte a 15 százalékot.

A vevők elsősorban a kis alapterületű, 50 négyzetméteresnél is kisebb boltoktól pártoltak el, amelyek forgalom alapján elért piaci részesedése öt év alatt tíz százalékkal csökkent. Csak azok a kis üzletek tudták állni a versenyt, amelyek valamelyik hazai lánchoz (CBA, Coop, Reál) csatlakoztak.

A hazai kiskereskedelem szerkezetének átalakulása a következő években sem áll le - állítja Szalóky Tóth Judit, az AC Nielsen igazgatója. Szerinte a nemzetközi tapasztalatok szerint a hipermarketek tovább fogják növelni részesedésüket, de a bővülés lassabb lesz az eddig megszokottnál. Igazi áttörésre lehet számítani viszont a szűk kínálattal, de rendkívül alacsony árakkal dolgozó diszkontboltok esetében, mert ezek a vállalkozások tovább fognak terjeszkedni Magyarországon.
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. december 2. csütörtök
Melinda, Vivien
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?