A Tesco volt tavaly a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi vállalkozás Magyarországon. Az 57 hipermarketet, 9 szupermarketet és 23 S-Market áruházat működtető társaság az újság becslése szerint 470 milliárd forintos forgalmat ért el. A második helyen a Metro, a Spar, az Interspar, valamint a Kaiser's üzleteket ellátó Metspa beszerzési társulás végzett 455,7 milliárd forintos forgalommal. A bronzérem az egykori áfész boltokat működtető Coop-Hungary lett, amely 2005-ben összesen 375 milliárd forint értékben adott el különféle árucikkeket - írja a Népszabadság.
Az idei kiskereskedelmi toplistának több érdekessége is van. A legmeglepőbb talán, hogy a 2004-es első helyezett, az akkor 495 milliárd forintos forgalomról számot adó CBA egyáltalán nem szerepel az összeállításban. Ennek oka, hogy a magyar tulajdonban álló társaság nem kívánt szerepelni a listán. Hasonló meglepetéssel szolgálhat, hogy a 2004 év végén piacra lépő diszkontlánc, a Lild már itteni működésének első esztendejében csaknem beverekedte magát az első tíz legnagyobb forgalmú cég közé. Tavalyi valamivel 50 milliárd forint feletti forgalma a 11. helyhez volt elegendő. Ez a teljesítmény különösképpen akkor figyelemre méltó, ha tekintetbe vesszük, hogy a Lidl 2005-ben "csak" 51 bolttal működött. Hasonlóan jó teljesítményre volt képes az Auchan is. A francia hipermarketlánc mindössze tíz üzletében 186 milliárdos árbevételt hozott össze, így 2004-es hetedik helyezésén egyet javítva tavaly már hatodik volt.
Az első három helyezett kivétel nélkül bővíteni tudta forgalmát. Valószínűleg boltnyitásainak köszönhetően 13 százalékos bővüléssel nagyot ugrott előre a Tesco, de a hazai kézben lévő Reál is két számjegyű, 17 százalékos forgalomnövekedést produkált. Ám nem mindenhol sikerült megismételni a 2004-es eredményeket. Ha kis mértékben is, de csökkent a forgalma a nemrégiben tulajdonosváltáson átesett Interfructnak valamint a Cora, a Match és a Profi üzletek közös beszerzési társaságának a Proverának. (Igaz utóbbi forgalmát csak becsülték.)
Sem a Tesco, sem a Lidl jó szereplése nem meglepő. Az AC Nielsen piackutató cég ugyanis kimutatta: a magyar vevők egyre inkább a modern, viszonylag nagy alapterületű üzletekben költik a pénzüket. A Tescohoz hasonló cégek által működtetett hipermarketek tavaly például már a napicikk- forgalom 31 százalékát tudhatták magukénak. Rákapcsoltak a diszkontok is, az ő piaci részesedésük 2005-ben elérte a 15 százalékot.
A vevők elsősorban a kis alapterületű, 50 négyzetméteresnél is kisebb boltoktól pártoltak el, amelyek forgalom alapján elért piaci részesedése öt év alatt tíz százalékkal csökkent. Csak azok a kis üzletek tudták állni a versenyt, amelyek valamelyik hazai lánchoz (CBA, Coop, Reál) csatlakoztak.
A hazai kiskereskedelem szerkezetének átalakulása a következő években sem áll le - állítja Szalóky Tóth Judit, az AC Nielsen igazgatója. Szerinte a nemzetközi tapasztalatok szerint a hipermarketek tovább fogják növelni részesedésüket, de a bővülés lassabb lesz az eddig megszokottnál. Igazi áttörésre lehet számítani viszont a szűk kínálattal, de rendkívül alacsony árakkal dolgozó diszkontboltok esetében, mert ezek a vállalkozások tovább fognak terjeszkedni Magyarországon.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








