Májusban indul Budapesten a ViddL, egy magyar start-up, amely alapítóik reménye szerint megújítja a városon belüli csomagszállítást. Az Uberhez hasonlóan ők sem alkalmaznák a futárokat, vállalkozói szerződést kötnének velük. A webshopoknak jobb árakat és megbízhatóbb szolgáltatást, a futároknak pedig jobb munkakörülményeket és több pénzt ígérnek. Ezeken a témákon túl, arról is beszélgettünk a három alapító közül kettővel, hogy milyennek látják a magyar start-up szcénát, lehet-e menetközben a bukáson gondolkodni és miért itthon indították el első vállalkozásukat. Interjú.
Kratochvill Dóra: Én szombathelyi vagyok, ott jártam gimibe, utána pedig nemzetközi gazdálkodás szakon végeztem a külkeren. Ezt követően a CIB Banknál dolgoztam projekt menedzserként három évet, majd Luxemburgban egy biztosítónál folytattam egy egészségbiztosító cégnél, hasonló pozícióban.
Ez alatt a három és fél éves luxemburgi tartózkodás alatt fogalmazódott meg bennünk [a háromból két alapító, akikkel az interjút készítettük, a magánéletben házasok - a szerk.], hogy szeretnénk valamilyen vállalkozásba belekezdeni, de a konkrét ötlet még nem volt meg. Egyértelmű behatás sem volt, ami miatt belevágtunk volna, mindig a fejünkben volt, hogy ezt az utat jó lenne kipróbálni. Dolgoztunk öt évet multinál, szerettünk volna valamilyen újdonságot csinálni.
Domán Dániel: Én Győrben születtem, a Budapesti Műszaki Egyetemre jártam, mérnökinformatikusként végeztem.
Mindig bennem volt, hogy szerettem volna ezen a téren is kipróbálni magamat. Ahogy Dóri említette, kint éltünk Luxemburgban és ott jött ez az ötlet, hogy szeretnénk valamilyen saját kezdeményezést összehozni. Jött egy csomó ötlet, amelyeket sorra elvetettünk, és aztán jött a ViddL alapötlete, amiről úgy éreztük, hogy ebbe bele kell vágni.
KD: Nem volt sem nyelv-, sem helyismeretünk, ráadásul élő kapcsolatrendszerünk sem volt. Úgy gondoltuk, hogyha ebbe belevágunk, akkor ezt itthon kell megpróbálni.
DD: A három külföldön töltött év ellenére jóval komfortosabban érezzük magunkat itthon, úgyhogy ez is abba az irányba terelt minket, hogy itthon nézzünk körbe, hogy milyen lehetőségek vannak.
KD: Az ötlet onnan jött, hogy több ismerősünk szeretett volna webshopot indítani, ám nehézkesen ment a megegyezés a hazai futárcégekkel. Túl drágák és rugalmatlanok voltak, nem igazán tudtak olyan árajánlatot adni, ami megfelelt volna egy induló webes áruháznak. Ez volt a kiindulópont, innen jött az ötlet, hogy akkor ezen változtatni kéne.
DD: Ráadásul az a hatalmas logisztikai rendszer, ami fel van építve a futárcégek mögé, rengeteg csomagvesztést és csomagkésést eredményezett, a megrendelők teljesen elégedetlenek voltak a szolgáltatással, így adta magát, hogy ezen lehet javítani.
Továbbá a kis csomagszámú küldők számára is elérhetővé tesszük az alacsonyabb költségű, személyre szabott csomagküldő szolgáltatást.
DD: Ezen túlmenően, prémium szolgáltatásként egy három órás intervallumot választhat a feladó, hogy mikor menjen a csomagért a futár, ráadásul nemcsak napközbeni, hanem hajnali, esti és hétvégi kiszállítást is lehetővé teszünk majd. A célunk az, hogy az ügyfelek minél szélesebb skálán dönthessenek arról, hogy milyen szállítási feltételeket szeretnének.
DD: Hasonlóan az Uberhez, mi is elsősorban egyéni vállalkozókkal szeretnénk majd dolgozni, csak az esetünkben nem sofőrökkel, hanem futárokkal. Természetesen szerződéses viszonyban leszünk majd velük mi is, hogy garantálni tudjuk a csomagbiztonságot, de ők alapvetően egyénileg lesznek kezelve, mindenki a saját csomagjaiért lesz felelős.
KD: Nagyon sok időt és energiát fektettünk abba, hogy olyan szolgáltatást hozzunk létre, ami nem úgy végződik, mint hazánkban az Uber története, ebben egy jogász is a segítségünkre volt. Mindemellett a személy- és csomagszállításra különböző jogszabályok vonatkoznak, így más szempontoknak kell megfelelnünk. A modell ugyanakkor hasonlítani fog az Uberére.
DD: Komoly probléma a futárhiány, ezért is szeretnénk olyan vonzó közeget kialakítani, amellyel nemcsak más cégektől tudunk átcsábítani futárokat, hanem növelni is tudjuk azoknak a körét, akik ezzel foglalkoznak. Ezt úgy szeretnénk elérni, hogy rugalmas munkaidőt és teljesítmény alapú bérezést biztosítunk majd nekik
KD: A rendszer úgy fog működni, hogy egy webshop vagy akár egy magánszemély feltölti a csomagját, illetve annak adatait a ViddL online felületére, megadja, hogy mikorra szeretné, ha az kézbesítve lenne, és ekkor jelenik meg a csomag a futárok előtt. A kézbesítők önmaguk döntik el, hogy mely megrendeléseket szeretnék teljesíteni, és az útvonalat is önmaguk határozhatják meg.
DD: Mi kizárjuk a hatalmas logisztikai háttérrendszert. Egy nagy cég milliónyi embert foglalkoztat egyetlen csomag elszállításához, nálunk csak a futár lesz, ő fog felelni száz százalékig az adott csomagért.
DD: A ViddL futárok szállíthatnak furgonnal, autóval, motorral, biciklivel vagy akár gyalog is.
KD: Az, hogy mi egy közvetítő platform leszünk, az igaz, de azért szerződéses kapcsolatban leszünk a futárjainkkal illetve a velünk rendszeresen csomagot küldő cégekkel is. Tehát nem az lesz, hogy mi feltesszük a kezünket, hogy "összehoztunk titeket, most már csináljatok azt, amit szeretnétek". Emellett pedig tervezzük, hogy az egész mögött lesz egy biztosító is. Jelenleg több céggel is tárgyalunk, a hónap végére várható, hogy ez a kérdés megoldódik.
DD: Nem szeretnénk ezt, de nyilvánvaló, hogyha nem lesz más lehetőség, akkor el kell gondolkodnunk ezen is. Mindemellett figyeljük a trendeket, és együttműködünk adószakértővel is, hogy az ilyen kérdéseket is megnyugtatóan kezelni tudjuk.
KD: A fejünkben egy olyan modell van, ahol vállalkozói jogviszonyban állunk a futárainkkal, de ezen még dolgozunk. Keressük, hogy milyen módon lehetne még együttműködni a kézbesítőkkel, amely a magyar jogszabályoknak megfelel.
KD: Az ár a csomag méretétől és súlyától függ majd, illetve attól, hogy milyen időtávon szeretné a megrendelő, ha kézbesítenénk a csomagját. Ez a tartam egy és hét nap között változhat, ha van egy hetünk rá, hogy keressünk futárt, akkor az olcsóbb lesz, mintha már másnap ki kell szállítani. Ha lesz megfelelő futárbázisunk, akkor napon belüli kézbesítést is lehet majd választani, de az elején legfeljebb másnapi kézbesítéssel indulunk el.
Az ár ezenkívül a prémium szolgáltatásainktól is függ, például hogy kér-e a feladó időszakra történő kiszállítást.
KD: Ahogy említettük, együtt fogunk dolgozni kis furgonos, robogós és gyalogos futárokkal is, ez lesz például az egyik szűrő arra vonatkozóan, hogy melyik futár, milyen csomagokat szállít majd. Nyilván a legnagyobb méretű csomagokat nem lehet robogóval vagy gyalog elvinni.
DD: Dolgozunk útvonaloptimalizáló rendszeren, de a kutatásaink azt mutatták, hogy főleg a tapasztaltabb futárok jól ismerik a várost. Ők képesek arra, hogy munkaidő után leüljenek, és összeállítsák a következő napi útvonaltervüket. Az első egy-két hónapban a futárok fogják maguknak kiválogatni azt is, hogy honnan, hova érdemes tovább menni és lehetőség van-e arra, hogy egy úton akár több csomagot is kézbesítsenek, de terveink között szerepel, hogy igény esetén segítsünk nekik hatékonyabbá tenni a munkájukat útvonaljavaslatokkal is.
DD: Áprilisban egy egyhónapos tesztidőszakot indítunk, amikor pár webshoppal és néhány futárral fogunk elkezdeni dolgozni. Valószínűleg mi is be fogunk állni csomagokat kézbesíteni. Megnézzük, hogyan működik az alkalmazás, milyen problémákat kell majd kijavítani, és a sikeres tesztidőszakot követően, májusban fogunk elindulni.
KD: A Hiventures-től [az állami Magyar Fejlesztési Bank kockázati tőkealap-kezelője - a szerk.] kaptunk egy első körös, kilencmillió forintos befektetést. Ebből végeztünk egy alapos piackutatást, felépítettük a szolgáltatást és létrehoztuk a képernyőterveket. Most pedig pályázunk a következő körös befektetésre, 30 millió forintra, amiből a fejlesztést szeretnénk megvalósítani, marketingre is költenénk majd belőle és elkezdenénk az értékesítést is.
KD: Nem, ez reális, már pár hónapja zajlik az alkalmazás fejlesztése.
DD: Mi multis környezetből jövünk, a start-up-os világ sokkal összetartóbb, nagyon szimpatikus közeg fogadott minket.
KD: Ami sokat segített, hogy a Hiventures által bekerültünk egy inkubátorházba, a Women Startup Competition nevű helyre, amely alapvetően egy női vállalkozókat segítő programot kínál. Ők szakmai tapasztalattal és főleg kapcsolati hálóval segítenek minket. Nagyon fontos volt, hogy megtaláltuk azt a környezetet, ahol segítenek nekünk, hogy minél több információt szívhassunk magunkba.
A Women Startup Competition mellett pedig bekerültünk a K&H Start It inkubációs programjába is, itt többek között adójogi és pénzügyi kérdésekben kaptunk segítséget a K&H egyik partnerétől, az EY-tól.
DD: Most 2018 van, májusban szeretnénk elindulni és ez az év Magyarországgal fog telni, szeretnénk egy masszív futárbázist kialakítani. Várhatóan ez lesz a nehezebb feladat, a megrendelések szempontjából azt látjuk, hogy sorban állnak a webshopok és a rendszeres csomagküldők azért, hogy velünk dolgozhassanak. Amikor pedig már van egy biztos brand mögöttünk, akkor fogunk elkezdeni gondolkodni a nemzetközi piacra lépésről. Ez várhatóan 2019-re tolódik.
DD: Mi nyitottak vagyunk bármilyen kapcsolódási pontra, akár az Amazonnal is. Ahogy olvastam, ők is kísérleteznek az okoszárakkal illetve azok megjelenésével. Ebbe az irányba mi is szeretnénk haladni, közvetlenül az indulás után.
DD: Igen, de nem feltétlenül a lakásba kell bejutni, az is elég lehet, ha a kézbesítő hozzáfér egy lakáson kívüli dobozhoz, ami egyébként zárva van. Egy ilyen okoszár egyébként csomagfeladói oldalon is tartogat lehetőségeket. Az átadást is automatizálni lehetne velük, létre lehetne hozni például egy olyan környezetet, amelyben az érkező futár csak ahhoz a termékhez férne hozzá, amelyet el kell szállítania.
DD: Te azt mondtad, hogy ez egy stigma, én pont az ellenkezőjét hallottam, de egyébként nem gondolunk erre. Amerikában például sokkal nagyobb hitele van egy olyan start-up vállalkozónak, aki egyszer vagy többször is belebukott már abba, amit csinált. Idővel ez megérkezik errefelé is. Lehet, hogy azt hiszed, ez egy közhely, de annyi mindent tanulunk itt menet közben, hogy ebből csak pozitívan tudunk kijönni.
KD: Ezt én is így érzem. Ráadásul, ha állandóan a bukáson gondolkozol, akkor hagyd abba, mert akkor a hétköznapjaid is szét lesznek rombolva.
MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!
Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
![]() |
Private Investor Day 2021Mibe fektessünk 2021-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked |