Az 1762-ben elkészült késő barokk remekmű, amely Oceanust, a vizek istenét ábrázolja.
Ismét csökkent a magyar kkv szektor hangulatáról és gazdasági várakozásairól képet adó K&H kkv bizalmi index értéke a 2025. második negyedéves kutatási adatok alapján. Jelenleg -14 ponton áll a mutató a -100-tól 100-ig tartó skálán, ami az előző negyedévhez viszonyítva csupán egy pontos csökkenés, ugyanakkor egyéves viszonylatban látható, hogy a mostani már a harmadik periódus a folyamatos lejtmenetben, még hosszabb távon pedig 2023 ősze óta van – kisebb kilengésekkel – hasonló mélységekben az index. A cégvezetők némileg csökkenő árbevételre számítanak, miközben a nyereség volumene nem változik szerintük.
Változatlanul negatív a hazai kkv szektor hangulata – derült ki a K&H kkv bizalmi index 2025. második negyedéves kutatási adataiból. Az ipari termelés visszaesése, valamint az alig javuló GDP adatok megalapozzák a cégvezetők rosszkedvét. Folytatódott ugyanis a csökkenő tendencia az áprilistól júniusig terjedő időszakban is a 2022 harmadik negyedéve óta negatívba hajlott indexben. Jelenleg -14 ponton áll a mutató, amire legutóbb az orosz-ukrán konfliktus kitörésekor volt példa.
Ágazat szerinti bontásban is érezhető a kkv-k pesszimizmusa, főleg az ipari és a szolgáltató cégek esetében a legszembetűnőbb a várakozások romlása. Előbbiek -8 ponttal visszatértek az egy évvel ezelőtt mért szintre az első negyedéves -6 pontról, utóbbiak esetében pedig -17 ponton áll a mutató, amire 2013 óta nem volt példa. Egyedül a kereskedelmi szektor mutatója növekedett -17 pontról, de a jelenlegi -13 ponttal még mindig erősen negatív.
„A friss, 2025. második negyedévére vonatkozó kkv bizalmi index eredményei sajnos romló tendenciát mutatnak a vállalkozások elvárásait tekintve, hiszen nem számítanak növekvő árbevételre a jelenlegi gazdasági helyzetben. A K&H számára ebben a kihívásokkal teli időszakban különösen fontos a kkv szektor támogatása, amelyet innovatív banki és finanszírozási szolgáltatásokkal, fenntartható működést és fejlesztést elősegítő megoldásokkal, valamint pénzügyi tudatosságot növelő tanácsokkal valósítunk meg, hogy a cégek növelhessék ellenállóképességüket a piaci realitásokkal szemben” – értékelte az adatokat Oraveczné Németh Ildikó, a K&H lakossági és kkv szegmens marketingvezetője.
Szűkül az olló az árbevétel-nyereség relációban
Az elmúlt egy évben 7 százalékon stabilizálódott a kkv-k éves árbevétel-növekedési várakozása, ami az utolsó mérési ciklusban csökkent, már csak 6 százalékos növekménnyel számolnak a cégvezetők. Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy a mérséklődés ellenére továbbra is növekedéssel kalkulálnak a kkv-k. Nyereség vonatkozásában nem történt változás – az elmúlt egy évben átlagosan 4 százalékos haszonnal terveztek a vállalkozások vezetői és hároméves viszonylatban is stabilan 4 százalék körül alakult az átlagos nyereség ráta, egy-egy százalékpontnyi alkalmankénti kilengéssel.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Cégméret szerint vizsgálva az árbevétel alakulását egyedül a legnagyobb, 300 millió és kétmilliárd forint közötti árbevételt realizáló vállalatok esetében látható érdemi változás, 3 százalékpontos csökkenést mutat a bevételi várakozásuk, amely így 4 százalékon áll. A középső, 100-300 millió forintos árbevételi kategóriába eső cégeknél egy százalékpontos csökkenéssel 6 százalék környéki értékeket mért a kutatás, a legkisebbek várakozásai viszont ezzel ellentétesen, egy százalékponttal nőttek, elérve a 7 százalékot. „A legkisebbek működésére jobban hatnak a kormány által bevezetett gazdaságélénkítő programok, míg a legnagyobb kkv-k esetében már nagyobb mértékben jelen van az export, és a jelenlegi bizonytalan nemzetközi gazdasági helyzet óvatosságra inti őket, többek között erre is visszavezethető a pesszimistább hangulatuk” – tette hozzá a szakember.
Noha a nyereségre vonatkozó előrejelzés 4 százalék körül stagnál a teljes minta esetében, cégméret szerint nézve árnyaltabb képet mutat a kkv-k vélekedése: a legkisebbek átlagos várakozásai másfél százalékpontot meghaladó mértékben javultak, elérve a 4 százalékot, a közepes méretű vállalatoké 1 százalékponttal, a legnagyobbaké 2 százalékponttal csökkent. Az előbbiek így 4, utóbbiak pedig 2 százalékos átlagos nyereségnövekedést prognosztizálnak.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








