A kétezres évek elején csődbe ment zalaegerszegi ruhagyárból 110 egyedi loftlakás épül, a régi porta helyén pedig hamarosan kávézó nyílik.
A globalizált tömegtermelés évtizedeiben egy jelentés azzal vádolja a legnagyobb márkákat, hogy kiszipolyozzák az ázsiai munkavállalókat. Az éhbérért dolgoztatott munkások sokszor a napi 2 dollárt -366 forintot- sem keresik meg.
"Let's clean up Fashion!", azaz "Tisztítsuk meg a divatot!" hangzik a jelszava annak a civil szerveződésnek, mely az úgynevezett sweatshopok, azaz az embertelen körülmények között termelő ruhagyárak ellen küzd. A "Labour behind the label" ("Munkaerő a címke/márka mögött") elnevezésű szervezet azért kritizálja a brit üzletláncokat, mert nem biztosítják termékeik készítőinek -elsősorban az ázsiai munkásoknak- a tisztességes béreket, a megélhetéshez szükséges jövedelmet. A legdurvább a helyzet Bangladesben és Thaiföldön, de Sri Lanka és Kína sem a legkecsegtetőbb feltételeket nyújtja a munkások számára.

A szervezet szerint a vezető -és világszerte ismert márkák- nem fizetnek annyit az ázsiai dolgozóknak, hogy az elég legyen számukra a létminimum eléréséhez. A rendkívül alacsony fizetéseket szerintük a globális verseny indokolja, mely arra kényszeríti a gyárakat, a dolgozókat, és sok esetben egész országokat is, hogy a lehető leggyorsabban, az igényekhez képest legrugalmasabban és a legalacsonyabb áron állítsák elő termékeiket.
A felmérés 25, élvonalbeli márkát vizsgált és osztályozott (0-tól 5-ig) aszerint, hogyan viszonyulnak a fejlődő országokban működő gyáraik dolgozóinak juttatásaihoz. A legrosszabbak között végzett a világ egyik legismertebb ruházati gyártója, a Levi Strauss & Co, aki -a tanulmány szerint- szinte egyáltalán nem vállal felelősséget munkavállalói juttatásaiért. Így a Levi's 0 pontot kapott, mert üzleti modelljével még a kormányokat is arra ösztönzi, hogy alacsonyan tartsák a munkabéreket.

A szerzők szerint éhbérért dolgoznak azok a munkások is, akik a nagy hipermarket-láncok -például az Asda vagy a Sainsbury's- olcsó, saját márkás ruházati termékeit állítják elő. Az csupán az érem egyik oldala, hogy ezek a termékek gyakran a lehető legolcsóbb alapanyagokból készülnek, de az üzletláncok a munkabéreken való spórolással teszik még költséghatékonyabbá a gyártási folyamatot.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Tesco 2,5 pontot kapott, az indoklás szerint a Magyarországon is ismert áruházlánc már tesz látható lépéseket a sweatshopok ellen, azonban a Labour behind the label szerint hiányzik cselekedeteikből a hosszútávú koncepció. Az áruházlánc szóvivője szerint ugyanakkor a Tesco elkötelezett aziránt, hogy beszállítóinak minden dolgozója megkapja a munkájáért járó tisztességes ellenszolgáltatást.
Mint arról nemrég beszámoltunk, A War on Want elnevezésű jogvédő szervezet az alacsony fizetések és az embertelen munkakörülmények miatt élesen bírálta a Tesco áruházak brit vezetését, miután bejárták azokat a bangladesi üzemeket, ahol az üzletlánc által forgalmazott ruházati termékek egy részét gyártják. A tényfeltáró jelentést július elején Glasgowban tartott éves közgyűlésén tálalták a Tesco vezetői elé, akik megbotránkoztak az állapotok láttán. A jogvédők három lepusztult bangladesi üzemet jártak végig, ahol éhbérért dolgozó embereket és európai szemmel felfoghatatlan munkakörülményeket találtak.
A dolgozók többsége megszólalni sem mert, ennek ellenére találtak olyan munkást, aki elmondta, hogy mindössze 7 penny (20 forint) az órabére, havonta alig 14 fontot (4120 forintot) visz haza. Becslések szerint legalább 44 font (13 000 forint) szükséges a minimális életkörülmények megteremtéséhez és a normális étkezéshez.
A felmérésben a legjobb helyen -3,5-ös pontszámmal- a Next, a New Look, a Monsoon és a Gap márkák végeztek.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








