A Pepco németországi leányvállalata fizetésképtelenné vált, ami akár több tucat üzlet bezárását és mintegy 500 munkavállaló elbocsátását eredményezheti.

Rengeteg magyarnak járhat kártalanítás: sokan nem ismerik a lehetőséget, így is rendezhető a tartozás
A késedelmes fizetések megelőzése, vagy a követelések azonnali behajtása számos vállalat stabilitása szempontjából kritikus fontosságú. A Pénzcentrumnak nyilatkozó szakértő szerint a kereskedelmi hitelbiztosítás, vagy követelésbiztosítás nem mágikus eszköz, amivel megszűnik a nemfizetés kockázata, ugyanakkor a szolgáltatás alkalmas a problémák megelőzésére.
Ennek egyik oka, hogy a biztosítás integrált része az előzetes kockázatfelmérés, és ezen keresztül a várhatóan nem, vagy nehezen fizető ügyfelek kiszűrése – fejtette ki a Coface szakértője. A biztosítás azokban az esetekben jelent védelmet, amelyek előre nehezen azonosítható kockázatokból fakadtak. Az ilyen késve fizetés, vagy fizetésképtelenség esetén a mindenkori önrésszel csökkentett mértékben, jellemzően 80% fölötti kártalanítást nyújt. Póka Valentin a Pénzcentrumnak kiemelte: ez azt is jelenti, hogy az előállítási, forgalmazási, illetve szolgáltatási költségek szinte biztosan megtérülnek.
A termék globálisan elérhető, együtt fejlődik a világkereskedelemmel. A magas jövedelmű OECD-országokban, vagy a fejlett gazdaságú országokban a termék igénybevétele nagyobb mértékű, mint a fejlődő országokban. Ennek természetesen oka az is, hogy egyes országokban évszázados múltra tekint vissza, míg például Közép-Európában mintegy 20-25 éve elérhető. Sok országban az ott befektető globális nagyvállalatok honosítják meg a biztosítási formát, majd a beszállítói lánc és a vevők is átveszik. Számos kapcsolódó pénzügyi szolgáltatással (például: faktorálás) együtt növekedik a használati aránya.
A vállalkozások 71 százalékának legalább egy üzleti partnere késik
Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet tavaly publikált felmérése szerint a vállalkozások 71 százalékának legalább egy üzleti partnere (6 százalékuk esetében a partnerek több mint fele) késedelmesen fizetett 2024 első félévében, a válaszadók 33 százaléka maga is tartozott a beszállítóinak, 16 százalékuk pedig lánctartozás, azaz vevőik késedelmes fizetése miatt nem tudott fizetni legalább egyszer az adatfelvétel időpontját megelőző évben.
A késedelmesen fizető üzleti partnerek problémája legnagyobb arányban a 20–49 főt foglalkoztató (77 százalék), a kereskedelmi (83 százalék) és a tisztán hazai tulajdonú cégek (72 százalék) körében jelent meg, míg a beszállítók felé történő tartozás leggyakrabban az 50–99 fős cégek (36 százalék) és a 250 fő feletti nagyvállalatok (36 százalék), valamint a feldolgozóipari vállalkozások (36 százalék) esetében fordult elő. Más felmérések pedig arról tanúskodnak, hogy
négy magyar cég közül egy a nem fizető ügyfelei miatt megy tönkre.
Ezért éri meg a biztosítóknak
A kereskedelmi biztosítók is forprofit vállalkozások, így természetesen csak akkor éri meg számukra az adott biztosítási típust fenntartani, ha a kezelt portfólió összességében, és nagyobb időtávlatban nyereséget termel. A követelésbiztosítási ágazat hasonlóan épül fel bármely vagyonbiztosításhoz – a kockázati közösség elvén működik. Minél több cég alkalmazza, annál alacsonyabb díjtétel mellett lehet a közösség számára proaktív szolgáltatást nyújtani – hangsúlyozta Póka Valentin.
A lényeg az, hogy amennyiben „A” cég szembesül egy káreseménnyel (vevői nemfizetéssel, vagy fizetési késedelemmel), azt a közösség többi tagja már el tudja kerülni. Továbbá: a követelésbiztosítás jellemzően portfólió alapú biztosítási forma – azaz, minden olyan vevőre kiterjed, akik halasztott fizetéssel teljesítenek. A portfólióban lesznek alacsonyabb és magasabb kockázatú vevők is – a díjak ennek megfelelően minden partnernél egyedi kalkulációval, a saját vevői portfóliójára szabottan kerülnek megállapításra.
A kártérítések díjalapja tehát ügyfelenként, iparáganként, országonként és globálisan is megfelelően diverz ahhoz, hogy a biztosító ésszerűen profitábilis maradjon. Természetesen egy-egy kötvény, alkalmasint egy-egy iparág, de néha, komolyabb krízisek esetén akár egy ország teljes biztosítási portfóliója is veszteségbe fordulhat, ám ez megfelelő működéssel és proaktív kockázatkezeléssel normalizálható.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A menetrend
A cél olyan pénzügyi védelmi mechanizmus, amely csökkenti a cégek azon kockázatát, ha a vevők nem fizetnek a leszállított árukért vagy szolgáltatásokért. A hitelbiztosítási szerződések eltérő feltételeket tartalmazhatnak a nemfizetés kezelésére, így a pontos eljárás minden esetben a kötvényben foglaltak szerint történik. A menetrend többnyire a következőképpen néz ki.
- A biztosított fél bejelenti a nemfizetést a hitelbiztosítónak.
- A kártérítési igény, a nem fizetett számlák adatainak és a kapcsolódó dokumentumok benyújtása.
- A biztosító megvizsgálja a biztosítási kötvényt, hogy megállapítsa, a kár fedezet alá esik-e.
- Ha a kár fedezet alá esik, a biztosító kifizeti a kártérítést a szerződésben meghatározott módon (általában a kár egy részét, levonva az önrészt).
- A biztosító ezután maga intézi a vevővel szembeni követelés behajtását, vagy más módon kezeli a helyzetet.
Az információ itt is megkerülhetetlen
Fizetőképességi elemzés tekintetében elérhetőek piaci szolgáltatások, illetve a nagyvállalati szektor számos tagja kiforrott belső kockázatkezelési (scoring) modelleket használ. Ugyanakkor a kis- és középvállalatok jellemzően továbbra is információ és erőforrás hiánnyal küzdenek – mutatott rá Póka Valentin. Így számukra gyakran létkérdés, hogy megalapozott hitelezési döntéseket hozzanak (hiszen a halasztott fizetés gyakorlatilag egy hitelforma).
A nagyvállalati szegmensben tehát sokkal nagyobb arányban támaszkodnak a hitelbiztosítók szolgáltatásaira, mint a kkv-szektorban. Ezek a vállalatok felismerték, hogy olyan információkhoz jutnak a szolgáltatás által, amivel a saját hitelezési (hitelnyújtási) kockázataikat minimalizálhatják, és a banki hitelezéshez hasonló (néha akár magasabb szintű) elemzési és döntés-előkészítési hátteret kapnak a szolgáltatáson keresztül. Természetesen, a biztosító (és rajta keresztül a kockázati közösség minden tagja) profitál a közös ismeretekből, információkból.
Biztosítások és díjak
A követelésbiztosítás legjellemzőbb típusa az úgynevezett forgalmi alapú portfólió-biztosítás. A fizetendő biztosítási díj tehát a vevői portfólióban szereplő cégekkel bonyolított forgalom azon részére vetül, amely halasztott fizetéssel teljesül. A jellemző díjkulcsok jelenleg 0,5% alatt vannak – ha ezt összevetjük az előre fizető vevők diszkontálási igényével (azaz árkedvezmény igényével), ez mindenképpen kedvező díjtétel.
A biztosítás belépő szintje havi 80-100 ezer forint, tehát nagyságrendileg 250 millió forintos éves biztosítható forgalom esetén éri meg az alkalmazása. Persze, alacsonyabb forgalom esetén is hasznos, főleg magas költségarányú gyártás, vagy szolgáltatás esetén – húzta alá végezetül a szakértő.
Biztonságot nyújtó, mégis viszonylag ritkán alkalmazott megoldás, ha kezesként harmadik felet bevonni a megállapodásba. Erről célszerű külön megegyezést kötni, de az adott szerződésen belül is megoldható a kezesség rögzítése. Sokszor érdemi segítséget nyújthat a cégeknek a követelés átruházása is. Azzal azonban tisztában kell lenni, hogy ekkor az átruházó elveszíti a rendelkezési jogát a követelés felett.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


