A kutatók közösségi bejegyzésekből is azonosítottak albínó siklókat – egy fotó akár tudományos felfedezést is érhet.
Tényleg filléres főváros Lisszabon Budapesthez képest? Erről tudj, ha 2025-ben kiruccanást tervezel
Hamarosan megnyílik Budapesten egy újfajta gasztropiac, a Time Out Market, ezen a héten a Pénzcentrum videoblogja, a CashTag Lisszabonban nézte meg, hogy mire is számíthatunk a magyar fővárosban, hiszen Portugáliában már régóta üzemel egy ilyen piac. Emellett körülnéztünk a város éttermeiben és a boltokban is, összevetettük az árakat az itthoniakkal.
Ahogy melegszik az időjárás, egyre gyakrabban jut eszünkbe a nyár, a szabadság és az utazás.Sok magyarnak konkrét programmá vált akár egy pár napos nyaraláson is, hogy a helyi üzletekben néhány alapvető termék árát összehasonlítsa a hazaiakkal - és nem egyszer az jön ki, hogy az eredetileg drágábbnak gondolt úticélunknál a mindennapi dolgokat bizony sokkal olcsóbban szerezhetjük be a magyar áraknál.
A Pénzcentrum stábja Portugália fővárosában, Lisszabonban töltött pár napot, ahol viszont nem csak az árakat vetettük össze a hazaiakkal, hanem megnéztük azt a gasztropiacot is, amely az ígéretek szerint hamarosan Magyarországon is megveti majd a lábát. Kiderítettük továbbá, mennyiért lehet egy jót enni a tenger mellett fekvő fővárosban, és megnéztük, hogy gazdaságilag ki vészelte át jobban az elmúlt viharos éveket.
Többen vannak, jobban élnek
Portugália és Magyarország érdekes módon szinte ugyanakkora területtel és lakossággal rendelkezik. Azaz, lakosságuk valamivel nagyobb a miénknél: 10 millió felett tud maradni stabilan, míg a magyar lakosság folyamatosan csökkenve már csak 9,75 millió fő.
A gazdasági mutatókban még ennél is jobban le vagyunk maradva: ha 400-as euróárfolyammal számolunk, a portugál átlagkereset körülbelül havi 60 000 forinttal magasabb a magyarnál, mediánkereset pedig több mint havi 100 ezer forinttal magasabb. Ha pedig a 2024-es GDP-t nézzük, Magyarországon 0,6%, Portugáliában 1,9%-os volt a növekedés.
2024-ben, az EU-átlag feletti volt Portugáliában az infláció mértéke, 2,9 százalék, de ez még mindig jobb, mint a nálunk mért 3,7 százalék - az élelmiszerek ez nálunk átlagosan 5,4 százalékkal, míg Portugáliában 2,7 százalékkal drágultak tavaly.
Lisszaboni menü
Jót enni egy olyan helyen, mint a portugál főváros, természetesen igen könnyű, még olcsón is. Ahogy Budapest, úgy Lisszabon is tele van gyrososokkal, döneresekkel: egy gyros pitában ezeken a helyeken 4 euró, 1600 forint körül mozog, míg a menük 5-6 euró (2000-2400 forint) körül. A központi, turisták által kedvelt teraszos helyeken 10 euróért (kb. 4000 forint) lehet kapni egy grillezett csirkemell-menüt, amihez jár köret is és tengeri ételekből aztán végképp nincs hiány, 12 euró, azaz kb. 4800 forint például egy lazacmenü.
5 euróért, tehát 2000 forintért szintén központi helyen már reggeli menüt kaphatunk, ami tartalmaz egy szendvicset, egy narancslevet és egy kávét is - ez jóval olcsóbb, mint Budapesten. Klasszikus kávézókban egy presszó kávé 400 forint, ugyanez egy specialty kávézóban 800 forint körül van - ezt folyamatosan tapasztaltuk a városban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
És mi a helyzet a boltokban?
Most pedig lássuk a bolti árakat! Ehhez próbáltunk hasonló üzletláncokba bemenni, amelyek Magyarországon is megtalálhatók. Lidl-ből például elég sok van Lisszabonban, a másik nagy bolthálózat a városban a Pingo Doce. A zöldség-gyümölcs árak a Lidlben a legtöbb terméknél alacsonyabbak voltak, mint az utcai zöldségeseknél. A narancsnak két euró, azaz 800 forint körül volt kilója, az akciós 676 forintba került. A különböző almák kilója átlagosan pedig körülbelül 700 forint volt.
Péktermékek közül az egyszerűbb, zsemleszerűek ára 17 cent (kb. 68 forint), a különböző húsos, töltött péksütemények ára 95 cent körül volt, tehát kevesebb mint 400 forint. A 400 grammos cipónak az ára 69 cent volt, azaz kb. 275 forint. Az 1 kilós csirkemell ára átváltva 2568 forint volt, ez körülbelül 200 forinttal olcsóbb az otthoni Lidlben, fél kiló csirkecomb viszont 1108 forint.
A marhahúsok árában nagy különbség nincs, kint is elég magas árakba futottunk. A sertéshúsok közül viszont a kilós sertésszűz 2000 forintba került. 1 liter , 100%-os narancslé 716 forint, a felvágottak 5-600 forint körül voltak, a sajtok kilós ára körülbelül 7 euró, azaz 2800 forint átlagban.
A literes olívaolajok ára akciósan 2500 forint körül volt, a kilós száraztészták 1 euró körül voltak kirakva a polcokra, azaz 400 forintért. 1 kiló rizs, 1 euró 25 cent, vagyis 500 forint volt. M-es tojásból 1 doboz 916 forintért volt kapható, viszont 12 tojás van egy dobozban.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








