Visszafogott kezdés várható a szerdai nyitást követően a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. elemzője szerint.
Javában tombol a nyár, és vakáció alatt előfordul, hogy kevésbé vagyunk szigorúak a pénzügyek terén. Többen külön spórolnak erre a néhány hétre, hogy ebből fedezzék az utazásunkat és a nyaralás alatti kiadásainkat. Azonban pihenés közben is fontos, hogy ügyeljünk adataink biztonságára. Az OTP Bank közleményében összeszedték, mire érdemes figyelni az utazás előtt és mi a teendő, ha mégis csalás áldozatává válunk.
A csalók sosem mennek szabadságra. A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint 2024 első negyedévében emelkedett a nem kártyához kapcsolódó és a fizetési kártyákkal elkövetett csalások száma is. Pozitív tendencia azonban, hogy alkalmanként kevesebbet emelnek le az áldozatok számlájáról.
Az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett, háztartásokat érintő visszaélések összértéke 5,4 milliárd forint volt, ami 5,39 százalékos növekedést jelent 2023 utolsó negyedévéhez képest. Alkalmanként átlagosan 1 millió 269 ezer forintot csaltak ki az áldozatoktól, ami csökkenést jelent az előző negyedévi 1 millió 456 ezer forinthoz képest. A legjellemzőbb visszaélési módszerek a pszichológiai manipuláció (47,2%) és az adathalászat (26,6%). Szintén gyakoriak a számlához történő közvetlen hozzáférés megszerzésével (25,3%) elkövetett csalások is. Mindegyik elkövetési mód esetében az ügyfelek adják ki az adataikat az elkövetőknek, így pedig a csalók könnyen hozzáférhetnek az ügyfelek pénzéhez. A hitelintézetek biztonsági fejlesztési csak, akkor működnek hatékonyan, ha az ügyfelek is vigyáznak az adataikra.
Az OTP Bank első féléves adatai szerint a teljes ügyfélkár felét (54%) a bank nevében történő fiktív hívásokkal csalják ki a szélhámosok. Ezen felül több olyan népszerű csalási forma is terjed, amelyeknek könnyebben esnek áldozatul az ügyfelek a készülődés vagy a vakáció alatt.
A Magyar Nemzeti Bank adataiból kitűnik, hogy az ügyfelek és a bankok egyre jobban szűrik a csalók akcióit. Az utolsó negyedévben több mint 7 ezer sikertelen visszaélési kísérlet volt, ami több mint kétszerese az egy évvel korábbinak. Fontos, hogy a számlatulajdonosok is minden óvintézkedést megtegyenek pénzük biztonságáért.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Számos olyan eszköz áll rendelkezésre, amelyek segíthetnek megvédeni az ügyfeleknek a pénzünket:
- Biometrikus azonosítás: Az ügyfeleknek a mobilbankban lehetőségük van, hogy engedélyezzék ezt a funkciót, ezt követően arcfelismeréssel vagy ujjlenyomat-olvasó segítségével léphetnek be az applikációba, vagy hagyhatják jóvá internetes vásárlásainkat. További védelmet nyújt, ha ezt a módot használják internetbanki belépéshez is, push értesítéssel vagy QR-kóddal.
- Napi limit beállítás: Tartsuk alacsonyan a napi limiteket. Mobilbankban, illetve internetbankban egyaránt igény szerint módosíthatják az ügyfelek az ATM készpénzfelvételi, a vásárlási és a virtuális vásárlási limitet is. Sőt, már a napi átutalás plafonját is meghatározhatják. Az induló alapbeállítás szerinti napi egymillió forintos maximumot minden ügyfél meg tudja változtatni, szükségleteihez tudja igazítani.
- Banki hívás ellenőrzése: Az ügyfelek a mobilbankba belépve, hívás közben a Profil menüpontra (a saját nevük melletti ikonra) kattintva megnézhetik, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e. Az új funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető.
- Területi Korlátozás: Állítsuk be a külföldi használat korlátozását attól függően, hogy épp hol tervezzük használni készpénzfelvételre vagy vásárlásra. Hosszabb külföldi nyaralás előtt jelentsük be határon túli tartózkodásunkat, hogy a bank nagyobb sikerrel tudja kiszűrni a visszaélés gyanús tranzakciókat.
- WebKÁRTYA: Kezeljük elkülönítve az internetes vásárlásra szánt összegeket. Egy virtuális kártyára, alszámlára díjmentesen átvezethetjük azt az értéket, amennyit éppen el szeretnénk költeni online.
- Mentsük el a telefonunkba az OTP Bank bármikor hívható telefonszámát (+36 1 366 6000), hogy szükség esetén kéznél legyen.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








