Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság a legsúlyosabb, úgynevezett fekete dobozos figyelmeztetés elhelyezését fontolgatja a Covid–19 vakcinák dobozán.
Testhosszal előz minket Csehország, Románia: na, így nehéz lesz a túlélés a magyar turizmusnak
A turizmus fontos szerepet játszik számos európai régió, különösen a kevésbé fejlettek fejlődésében, mivel jelentős kiáramló és munkahelyteremtő potenciállal rendelkezik. Hazánkban is erős a törekvés, hogy minél több, minél gazdagabb térségek utazóit csábítsunk ide, ám vendégágyak tekintetében van még hová fejlődnünk. Jelenleg nagy riválisunk, Csehország is köröket ver ránk, de keleti szomszédunk, Románia is több venfdégággyal várja a turistákat, mint hazánk.
A 2021-es évben EU-ban a becslések szerint összesen 28,1 millió férőhely állt rendelkezésre az összesen 597 ezer turisztikai szálláshelyen. Ezen belül a teljes rendelkezésre álló kapacitás valamivel több mint egyharmadát Olaszország és Franciaország adta, az egyenként kb. 5,1 millió férőhelyével. Őket követte Spanyolország (3,8 millió férőhely, ami az összes férőhely 13%-a) és Németország (3,5 millió; 12%).
De miért fontos a turizmus? Európa a világ vezető turisztikai célpontja. A turizmus fontos szerepet játszik számos európai régió, különösen a kevésbé fejlett régiók fejlődésében, mivel jelentős kiáramló és munkahelyteremtő potenciállal rendelkezik, különösen a fiatalok körében. A turizmusra jelentős rugalmasság és állandó növekedés is jellemző, amely még a legutóbbi gazdasági válság alatt sem változott. A turizmus természetesen szoros kapcsolatban áll a természeti, történelmi és kulturális értékek használatával és fejlesztésével, illetve a városok és régiók vonzerejével, ahol élünk, dolgozunk, és ahova szívesen ellátogatunk. Emellett a látogatók által vásárolt és kedvelt termékek és szolgáltatások fejlesztéséhez, innovációjához és sokszínűségéhez is kapcsolódik.
Megtépázott ágazat
A 2009-től 2019-ig tartó folyamatos növekedést követően az EU turizmusa a Covid által 2020-ban leginkább érintett ágazatok közé tartozott. Az uniós szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 2020-ban a felére esett vissza 2019-hez képest. 2021-ben a fellendülés egyértelmű jelei mutatkoztak, és a 2019-es pandémia előtti szint közel kétharmadát érte el, míg a 2022-es havi adatok eddig azt mutatják, hogy a növekvő tendencia 2022-ben is folytatódik. A 2022. szeptember 27-én közzétett számok szerint a 2022 első hat hónapjában az eltöltött vendégéjszakák száma elérte a 2019 első hat hónapjának 86%-át.
Az utazók száma azonban nem egyenletes, ahogy a vendégágyak száma sem. Az alábbi frisseen közreadott adatokból készült táblázatban azt láthatjuk, Európa mely országai rendelkeznek a legtöbb ember fogadásásra alkalmas hellyel:
Ahogy a grafikonon is látszik, hazánk eléggé a lista végén kullog: a 2021-es adatok szerint a 344 ezer ággyal a 18. helyen vagyunk, ami az EU-s összeértéknek mindössze az 1,22 százaléka.
Párizs, az EU leglátogatottabb városa
A 2020-as referenciaévtől kezdve az Eurostat adatokat gyűjt a kiválasztott városokban eltöltött éjszakákról, beleértve az összes fővárost és a legalább 200 ezer lakosú városokat, valamint néhány más, a turizmus szempontjából különösen fontos várost. 2021-ben több mint 44 millió vendégéjszakát töltöttek Párizsban, az EU leglátogatottabb városában, amelyet Berlin és Madrid követ 13,8 millió, illetve 12,5 millió vendégéjszakával.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Bulgária, Horvátország, Ciprus és Románia kivételével a leglátogatottabb város az egyes tagállamok fővárosa volt. Litvániában és Máltán az országban eltöltött összes vendégéjszaka több mint felét a főváros adta. A többi balti országban is a fővárosok domináltak (Lettországban és Észtországban Riga és Tallinn az összes eltöltött éjszaka 40,3%-át, illetve 35,5%-át tette ki). A fővárosok igen jelentős részesedése volt megfigyelhető Luxemburgban (36,9 %), Magyarországon (20,0 %), Csehországban (16,5 %) és Dániában (15,9 %), valamint Izlandon (32,3 %) is.
Másodlagos desztinációk
Hazánk és a környező országok, beleértve Szlovákiát, Csehországot, Lengyelországot és Ausztriát, keresleti dinamikája azért nagyban különbözik olyan, szintén kontinensen belüli, de dél-európai, vagy nyugat-európai úti céloktól, mint Spanyolország, Franciaország, Olaszország. A 2022-es év nálunk, a CEE régióban is elhozta a rég várt felgyorsult ütemű növekedést, de ezzel együtt teljesítményükben egyértelműen másodlagos desztinációkról van szó, amelyek Londonnal, Párizzsal, vagy a kifejezetten szabadidős közönségkedvenc Mallorcával nem összevethetőek - mondta el korábba a Pénzcentrumnak Takács Márton, a Moore Global Hotel és Turizmus munkacsoportjának globális vezetője.
Az összeurópai nyitásnak és a fundamentumoknak köszönhetően a kelet-közép európai keresleti fejlődésnek is egyértelmű és lendületes íve, ám a fent említett országokkal összehasonlítva természetes, hogy jelenleg versenyhátrány Ukrajna földrajzi közelsége, ennek piaci bizonytalanságot fokozó hatása erősebb, mint mondjuk Franciaországban. A régióból mégis kiemelném Magyarországot, aki fejlődési üteme régiósan kiemelkedő 2021-hez képest. Például májusban Budapest a 2. helyen szerepelt az említett országok között szállodapiaci teljesítményindikátorokban. Kicsivel előztük meg Csehországot: Budapesthez képest Prága eggyel lejjebb szerepelt a listán.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








