Egy családnak is bőven elég? Teszten a legújabb Honda Jazz

Egy családnak is bőven elég? Teszten a legújabb Honda Jazz

2020. szeptember 17. 11:01

Kizárólag hibridként lehet megvásárolni az új Honda Jazzt, ami sokakat eltántoríthat tőle, főképp a magasabb árcédula miatt. Ám aki mégis belevág, nem fogja megbánni: ennél praktikusabb autó nemigen van a piacon. A Pénzcentrum a fullextrás Jazz Crosstart tesztelte, alább kiderül, mennyire áll jól neki a szörfgatya-kék, illetve, hogy miért nem baj, ha a gyerek telibeönti az ülést a kedvenc üdítőjével.

Vélhetően a legtöbben ismerik, de legalábbis láttak már Honda Jazzt: a japán kisautó elég népszerű a hazai használtpiacon, pedig semmi különöset nem tud - azon kívül, hogy jó. Az előző generációk külseje megosztó, de van, amit nem lehet elvitatni: a Jazzek jellemzően megbízható autók, és ahhoz képest, hogy kívülről milyen kicsinek tűnnek, belül meglepően tágasak, és hihetetlen, mennyi cucc elfér bennük! A szomszédnak is van egy 1,2-ese, két gyerekkel vígan eljár vele, ha pedig egyedül rohangál a városban, akkor 4,5 liternél több benzint nem kér.

Szóval nagyvonalakban ezért szeretik annyira a magyarok a Jazzt, és egyébként ez az árcimkén is meglátszik: a használtpiacon 650 ezer - 700 ezer forint körül válogathatunk a kínálat legaljából, 13-15 éves példányok mennek ennyiért. És akkor nézzük a legújabb generációt: a Honda 2020-ban kétfajta Jazzt is piacra dobott, egy simát, illetva az általunk tesztelt Crosstar-modellt. Kívülről érdemi különbséget a hűtőrácsokban, illetve a kerekek méretében találunk - illetve a Crosstar minden lényeges paraméterben 3-4-5 centivel nagyobb, szélesebb, magasabb, mint a mezei Jazz. Emellett előbbiben gyár tartozék a fényezett tetősín, bár jól néz ki, de ezt akár hibaként is felírhatnánk neki: konkrétan nincs szíve az embernek bármit rágumipókozni, mert összekarcolódik. A Crosstar kasztnija körbe van műanyagozva, ami egyfelől nem szúrja a szemet, másrészt egy-egy parkolási baki után sem kapunk szélütést - a múanyagot egy fokkal könnyebb cserélni, mint lefényezni az elemet, amivel elkaptuk a kocsitároló tartóoszlopát az Auchan parkolójában.

De lássuk az árakat: az alap Jazz 7,2 millióról indul, a fullextrás verzió már 8,3 millió forint. Aki pedig Crosstart akar, csak ezzel az Executive-nak nevezett felszereltségi szinttel veheti meg, durván 8,8 millió forintért - a tesztautónk ezen felül kéttónosú fényezést is kapott, ami plusz 300 ezer forint, így pedig jócskán 9 millió forint fölé száll az ára. Azt mondjuk nem lehet vitatni, hogy elég pofás ezzel a fekete - szörfgatya kék kombinációval (és az ezüst tetősín is dob az összképen), de azt is meg lehet érteni, aki tud úgy létezni, hogy csak egyszínű a Jazz Crosstarja.

Mielőtt folytatnánk, vessünk egy pillantást a versenytársak, nagyjából hasonló méretű modelljeinek árcéduláira: a KIA Rio 4,6 millióról indul, de az egyel nagyobb Stonic indulóára is csak valamivel több, mint 5 millió forint. Sőt, a Suzukinál immár csak hibrid hajtáslánccal lehet autót venni, de még így is egy fullextrás Swiftet kb. 2 millióval kevesebbért vehetünk, amennyibe az Executive Jazz kerül. Hyundai i20-asból 6,7 millióért már fullextrásat kapunk.

Ha csak egy kicsi kell...

Nyilván nem lehet mindenkinek a zsebében többmillió forint, mondjuk egy új autóra. Akinek már csak egy kevés hiányzik a vételárból, mert mondjuk eladta a korábbi családi járgányt, de nem akar lízinghez nyúlni, annak jó választás lehet az autóhitel is, amihez még önerő sem kell - ráadásul év végéig tart a THM-kedvezmény is! Most a Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, hogy mit ajánlanak a bankok annak, aki 2 millió forintot venne fel 72 hónapos futamidőre - addig azért bírja már ki az autó, nem?

Az összeget erre a futamidőre a THM-plafon után 7,23 százalékos THM-el veheted fel az UniCredit Banknál, a törlesztő pedig havi 34 193 forint lesz 2021-től. Érdemes megnézni a CIB Bank ajánlatát is, itt jövőre 7,93 százalék lesz a THM, a törlesztőrészlet pedig 34 875 forint. Az  MKB Banknál kétmillió ezer forintot 72 hónapra 35 015 forintos részletre lehet felvenni (2021-től), a THM pedig 8,07 százalék lesz a plafon vége után.

Megnéztük, 5 millió forintot mennyiért lehetne felvenni ugyanilyen futamidőre: a THM-plafon után a kölcsönt szintén 7,23 százalékos THM-el veheted fel az UniCredit Banknál, a törlesztő pedig havi 84 482 forint lesz 2021-től. A CIB Bank  jövőre 7,93 százalékos THM-et ad, a törlesztőrészlet pedig 87 187 forint. Az  MKB Banknál ötmillió forintot 72 hónapra 87 537 forintos részletre lehet felvenni (2021-től), a THM pedig 8,07 százalék.

Ezért vaskos az árcédula

Hogy a Jazz miért ilyen drága a többi, hasonló méretű autóhoz képest? Nos azért, mert a Honda valóságos dömpingbe kezdett: 2022-ig hat olyan modellt is piacra akarnak dobni, amely részben, vagy teljesen elektromos meghajtású. Ennek esett "áldozatásul" a legújabb Jazz is, amit sima benzinmotorral nem is lehet megrendelni, csak az e:hev-nek nevezett, hibrid hajtáslánccal - aminek előállítása nyilván valamivel drágább, mintha csak a benzinmotort pakolnák be a kocsiba.

Ráadásul az e:hev-rendszer nem is egy, hanem két villanymotorból áll, plusz a másfél literes benzinmotor. Ezek összességében 109 lóerőt tudnak leadni 253 Nm nyomatékkal. Nem tudom, hogy egy ilyen autónál fontos-e, de az illendőség kedvéért említsük meg, hogy a Crosstar így 9,9 másodperc alatt van 100-on (a sima Jazznek 9,4 alatt megy ez a sprint). Ugyanakkor a villanymotoroknak hála elég dinamikusan lehet kigyorsítani vele, a szériatartozék e-CVT automataváltó elég pontos, egyáltalán nem érezni, mikor váltogat az elektromos-hibrid-benzines meghajtás között.

Viszont a Honda nem bízta a véletlenre: nem adta a felhasználók kezébe az irányítást, az autó dönti el, éppen melyik mód az ideális. Az ember a jó ügy érdekében maximum annyit tehet, hogy begnyomja az ECON-funkciót, ezzel valamelyest spórolhatunk az üzemanyaggal, bizonyos korlátozások árán. Illetve, ha inkább töltenénk az akksin, akkor betehetjük B-be a váltót, amikor jobban hasznosul a fékenergia, többet megy a benzinmotor - fura egyébként, hogy B-ben nem lehet bekapcsolni a tempomatot, pedig pont egy autópályás etap lenne az ideális arra, hogy összeszedjünk némi kakaót a gazdaságos városi guruláshoz.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Fogyasztás tekintetében eléggé vonzó lehet, hogy a Crosstar a megtett 350 kilométeren 4,5-4,6 literes átlagokat produkált - város, illetve autópálya is volt benne. Pedig én rendre hármast kaptam a kocsitól, ugyanis a rendszer minden leállításkor értékeli az elindulás óta megtett út gazdaságosságát egy 5-ös skálán. Még akkor sem lenne egyébként probléma, ha neadjisten' az 5-5,5 litert karcolná a fogyasztás: valamivel többől jövünk ki, mintha egy nagyobb kapacitású villanyautót csak köztéri, fizetős töltőn töltenénk.

Minden változik, a lényeg nem

Ha eltekintünk az árcédulától, akkor bizony a legújabb Jazz követi az elődök hagyományait: praktikus, belül a méreteihez képest elépesztően nagy. A Crosstarban a fejtérre sem lehet panaszünk, még 190 centis magassággal is elvezethető, ráadásul az új, osztott oszlopos szélvédőnek hála gyakorlatilag minimális a holttér.

A Crosstar privilégiuma, hogy a szövetek vízállóak, ezáltal könnyebb is tisztítani őket, ilyennel van bevonva a teljes műszerfal is. Kesztyűtartóból egyből kettőt is kapunk, de az ajtókba is lehet pakolni, a középkonzolba is, és a könyöklő is kifejezetten öblös. Külön praktikus, hogy a műszerfal két oldalára is raktak egy-egy italtartót, ha megy a klíma, akkor még hűti is a palackunkat, mert pont a beleér a légbefúvóba - cserébe ránk nem jön a hűvös levegő, dehát valamit valamiért.

A középső, nagy kijelző nem lóg ki a középkonzolból, ami pluszpont, ráadásul a rajta futó operációs rendszer már fényévekkel jobb, mint az előző verzió, amivel mi sem voltunk túl elégedettek. USB-csatlakozóból négy is van az autóban (elöl-hátul 2-2), és az okostelefon csatlakoztatás is kiválóan működik, úgyhogy attól el is tekinthetünk, hogy a gyári navigáció még mindig kicsit a 2010-es évek elejét idézi. Az eddigi kicsit dadogó, olykor átláthatatlan rendszert felváltotte egy gyorsabb, jobban kezelhető program - és végre van fizikai gombja a hangerőnek. A tolatókamera képe teljesen jó, ráadásul a látószögek között is variálhatunk.

Autóvásárláson gondolkodsz, de szűkös a keret? Válogass a hitelajánlatok között a Pénzcentrum kalkulátorában!

A kétküllős (egyébként elég pofás) kormánykerék mögött szintén egy digitális kijelző van, kétoldalt pedig egy-egy csík jelzi az üzemanyagszintet, és az akku töltöttségét. Kicsit fura dizájn, de idővel hozzá lehet szokni. A táblafelismerő rendszer remekül működik, tényleg azt mutatja, ami ki van téve, nem a GPS-adatokból dolgozik, a távolságtartó tempomat is teszi a dolgát. Viszont a sávtartó olykor használhatatlan: csipogott, terelt akkor is, amikor nem kellett volna, aztán, mintha csak azt mondta volna, "jó, akkor csinálsz, amit akarsz!", inkább lekapcsolt.

Meglepően sok cucc megy bele

A hátsó ülések még mindig 60-40 arányban felhajthatók, a Magic Seatot vélhetően sosem engedik el a Jazzből. És milyen jól teszik! Felhajtva egy 1,2 méter magas rakteret kapunk a kocsi hátuljában, ami némiképp ellensúlyozza, hogy a csomagtartó csak 298 literes (ide zsúfolták be az akkupakkot). Amikor pedig nem akarjuk felhajtani az ülőlapokat, akkor is lehet a hátsó ülések alá is pakolni. A lábtér megléepően nagy, 170-180 centis magassággal is élhető a hátsó traktus!

Összességében a Jazz megőrizte mindazt, amiért eddig is szerették az emberek: praktikus, kényelmes és hihetetlen mennyiségű cuccot bele lehet pakolni. Emellett keveset is fogyaszt. Talán igaza lehet azoknak, akik családi autónak választják, mert bár nem egy erőgép, de nem is azért van: ha viszonylag kis fogyasztással szeretnél elrohangálni mondjuk az agglomerációban és Budapesten, és olyan autót keresel, amivel könnyű parkolni, akkor ez a te autód - csak győzd megfizetni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. május 19. szerda
Ivó, Milán
20. hét
Május 19.
Forrásvizek napja
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?