24 °C Budapest

300 autó jut 1000 lakosra - több az Audi mint a Trabant

Pénzcentrum
2007. szeptember 5. 08:15

Elérte a hárommilliót a Magyarországon forgalomban lévő személyautók száma. Azonban az újautó eladások dinamikája csökken ezért valamelyest öregedett a hazai járműpark átlagkora - írja a Népszabadság.

A Központi Statisztikai Hivatal összeállításból kiderül, hogy 2006 végén még 2,95 millió darabos személyautó-állomány mostanra több mint hárommilliósra bővült. Az első fél évben 84,7 ezer új és 17 ezer használt kocsit helyeztek forgalomba, ám ennyivel azért nem gyarapodott a járműpark, mert évente általában százezret kiselejteznek.

Az 1910-ben még ezernél kevesebb, ötven éve 12,7 ezer darabos magyarországi személyautó-állomány 1981-ben lépte át a milliós határt. Igazán 1990-ben gyorsult fel a bővülés és a fiatalodás üteme: akkor az 1,995 millió kocsi átlagkora 16 év volt. A kétmilliós határt 1991-ben lépte át a személyautók száma. Az újkori magyar autópiacon először 1998-ban csökkent mintegy 80 ezerrel a járműpark, mely akkor 2,22 millió személyautóból állt. Hatásos fiatalító kúrának bizonyult a korábbi években folyamatosan bővülő újautó-piac, így a 2002-ben nyilvántartott 2,5 milliós és 11,7 éves állomány 2006 végére 10,3 évesre fiatalodott.

Magyarország hárommillió kocsival is messze elmarad még a személyautó-ellátottságban a motorizáltabb államoktól: nálunk ezer lakosra 300, az olaszoknál 592, a németeknél 559, az osztrákoknál 505, a franciáknál 500, a rekorder Monacóban 732 autó jut.

Az autóállomány is jelentősen átalakult, ám sokszor nem a környezetvédelem volt az elsődleges cél: feltehetően szociális okok miatt több beígért szigorítást is megúsztak a kétüteműek, melyek az engedékenyebb szabályozás ellenére kikopnak a mezőnyből. A KSH legfrissebb nyilvántartásában 73,5 ezer Trabant, 50 ezer Wartburg és 1,4 ezer Barkas szerepel, ami egy év alatt 7 ezres, 4,5 ezres, illetve 3 ezer darabos csökkenést jelent.

Harminc éve még a 666 ezres személyautópark negyede Zsiguli, illetve Lada volt, Trabantból 120 ezret, Skodából százezret, Wartburgból 83 ezret, Moszkvicsból 44 ezret, Fiatból 20 ezret, Volkswagenből 14 ezret, napjaink listavezetőjéből, az Opelből nyolcezret tartottak nyilván.

Magyarországon ma Opelből van a legtöbb, a KSH összeállítása szerint ebből a márkából 420,5 ezret tartanak nyilván, Suzukiból 367 ezret, Volkswagenből több mint negyedmilliót, Fordból 209 ezret. A korábban évtizedekig egyeduralkodó kelet-európai márkák száma fokozatosan csökken, napjainkban már félezerrel több Audi van, mint Wartburg. Napjainkban a negyedik helyezett Ladákból jelenleg 183,8 ezer szerepel a nyilvántartásban, mert fél év alatt tízezret vontak ki a forgalomból, az orosz márka kocsijainak átlagkora 19,89 év, a Trabantoké 20,8 év, a Wartburg-állomány 20,48 éves.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A hazai személyautópark legfiatalabb márkája, a Chevrolet 2,18 éves, aztán a 10 ezres és 3,7 éves KIA, majd a Suzuki következik 6,13 évvel, a legöregebb márka a 65,33 éves Praga, ám ebből csak három szerepel a nyilvántartásban, mely szerint az 53 Steyr-Puch 35,17 éves.

A 2007-ben Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 84 700 darab volt, ami 11 százalékkal kevesebb, mint egy éve. A leggyakoribb márka a Suzuki, az Opel, a Ford, a Skoda, a Toyota, a Volkswagen, a Renault, a Chevrolet, ezután a Peugeot, a Citroen és a Fiat következett, ez a tizenegy márka adta az elsőként regisztrált autók 80 százalékát. A KSH adatai szerint a magyar személyautók közül minden hatodik dízelüzemű, a többi benzines. A legtöbb - 96,6 ezer -, gázolajjal üzemelő autó Volkswagen, aztán a 62,8 ezer dízel Opel és 56,5 ezer Ford következik.

Tavaly 53,57 millió személyautó készült, ám a világállomány nem gyarapodott ennyivel, mert évente harmincmilliót leselejteznek. A világon 640 millió személyautót, 250 millió buszt és teherkocsit tartanak nyilván. 1960-ban a személyautók száma 91 millió, 1980-ban 291 millió volt, és 1991-ben érte el a félmilliárdot. 2006-ban az USA-ban 133,9 millió autót üzemeltettek. A második helyen álló Japánban 57 millió, Németországban 46 millió, Oroszországban 25,3 millió, Kínában még csak 15 millió személygépkocsi van. A világ járműparkja 2050-re elérheti a kétmilliárdot.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

Üzleti ötletek tesztelése: ezt kell tenned, hogy befutó legyen a kampányod a közösségi piactéren

Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.

Meglepő dolgokat rejt egy kamasz naplója 2024-ben: less bele, a te gyereked is érintett!

Megvalósul Jocó bácsi nagy álma, színpadra állítják regényét. A Kamaszharc, bár fikció, a tanárként nap, mint nap megtapasztalt élethelyzeteket dolgozza fel.

Egyedülálló zenés activityt fejlesztett a magyar gyógypedagógus  (x)

Egy hazai gyógypedagógus-zeneterapeuta összerakott egy többszörösen díjazott zenei társasjátékot.

NAPTÁR
Tovább
2024. június 16. vasárnap
Jusztin
24. hét
Június 16.
Apák napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Felújítási támogatás - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető lakásfelújítási támogatásról.
Most nem