5 °C Budapest

Olcsó az autó, mégis kevesebb kell belőle

Pénzcentrum
2007. április 10. 09:00

Az első negyedévben 41 ezer új személyautó kelt el, ez 4,6 százalékkal kevesebb, mint tavaly, ám ezen csak azok a kereskedők lepődtek meg, akik továbbra is túlzott illúziókat táplálnak a hazai vásárlóerővel kapcsolatban - írja a Népszabadság.

Az elmúlt három évben messze meghaladták az új autók eladásai a piac valós felvevőképességét. Az idén és a következő években a tavalyi 170-180 ezer darabos személyautó-értékesítéssel lehet számolni, ekkora a fizetőképes kereslet. A korábbi rekordokat olyan álomkonstrukciók szülték, mint a nullaszázalékos előleg, a roncsbeszámítás magas áron vagy az alacsony havi törlesztésű, ám maratoni futamidejű - 10-15 éves - hitelek.

A vevők már nem bíznak az olykor milliós nagyságrendű engedményekben, inkább műszakilag is új és magas minőségű modellt választanak, olyat, amelyik értéktartó. Hosszabb távon ugyanis a használt kocsi eladásának veszteségeivel is számolni kell.

Az elmúlt években a legolcsóbb kocsik voltak a legkelendőbbek, napjainkban viszont már minden kategóriában a magasabb felszereltségű, drágább modelleket veszik. Az a komoly és felelősségteljes vevő, aki legalább 20 százalékos előleget tud adni.

Nagyjából idén és a következő években is legfeljebb 180 ezer új személyautó eladásával lehet számolni a magyar piacon, ahol jelenleg 1100 szalonban és szervizben 30 ezer ember dolgozik.

Ahogy Európa-szerte, úgy itthon is tovább tart a koncentráció a piacon, és egyre többen foglalkoznak több márka értékesítésével - jelenleg a kereskedések 40 százaléka, s akad olyan cég is (Duna Zrt.), amely 14 márkát forgalmaz. A koncentrációt jelzi például, hogy korábban 25 Nissan-kereskedő működött a magyar piacon, január elsejétől már csak tíz tulajdonos kezében van a harminc szalon és szerviz, ami tehát nem érinti hátrányosan a fogyasztókat.

Magyarország még mindig az olcsó piacok közé tartozik, bár más országokhoz hasonlóan az új autók árai nálunk is folyamatosan emelkednek - derül ki a 19 ország éves átlagárait vizsgáló Roadtodate-EuroIndex összeállításából. Itthon egy év alatt 3,5 százalékkal drágultak az új autók, legalábbis a listaárak szerint. A csökkenő kereslet miatt folyamatosan akciózó piacon így továbbra is az európai átlagnál jóval olcsóbban lehet vásárolni. Az európai átlagárat mutató index Magyarország esetében 96. Az európai átlaggal a cseh árak esnek egybe, a legalacsonyabbak pedig a svájciak 88-as mutatóval. A lista élén a dánok állnak 198-as indexükkel, a legnagyobb piacon, a németeknél pedig 98-as a Roadtodata indexe.

A gépkocsi-kategóriák közül a kisautók drágultak a legjobban: 9,2 százalékkal. Ez - és a keresletet befolyásoló egyéb tényezők - a magyar piacon 9,6 százalékos forgalom-viszszaesést okozott.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Magyarok milliói vágják maguk alatt a fát: csúnyán ráfizethet, aki így fűt 2022 telén

A téli időszakban, fűtésszezonkor az ország légszennyezettségének mintegy 83-85 százalékáért felelős a lakossági fűtés.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 3. szombat
Ferenc, Olívia
48. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?