18 °C Budapest

Az autóipar dobja a mentőövet

Pénzcentrum
2007. február 15. 09:00

A magyar kivitel közel ötödét adó járműipar egy év alatt 32 százalékkal növelte exportját, és az idén is új csúcsra készül. A magyar járműipar tavaly 190 ezer autót és 2,3 millió motort gyártott, az idei terv 275 ezer autó és 2,5 millió motor - írja a Népszabadság.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A KSH adatai szerint a 2006. január-novemberi időszakban a közúti járműiparba tartozó termékcsoportok - személygépkocsik, motorok, alkatrészek és tartozékok - exportja mintegy 2600 milliárd forintot tett ki, ez a teljes magyar kivitel 18 százalékát jelentette. Az ágazat összexportja a 2005. január-novemberi időszakhoz képest - 32 százalékkal növekedett - azaz ez az ágazat húzta felfelé az átlagos kiviteli bővülést 24 százalékra.

Az öt legnagyobb exportárbevétellel rendelkező vállalkozás kivitele 2006 első tizenegy hónapjában 1925 milliárd forintot tett ki, ami közel 30 százalékos növekedést jelent.

A legfontosabb exportcélország továbbra is Németország, ahová a közúti járműipari termékek 46 százalékát szállították. Az iparágba tartozó termékek exportját tekintve 159 milliárd forinttal a második legfontosabb partner Csehország volt. A magas, 41 százalékos növekedés szinte kizárólag a közúti gépjárműmotorok jelentősen bővülő exportjának eredménye. A harmadik legnagyobb értékben Spanyolországba szállítottak az iparág termékeiből mintegy 147 milliárd forintnyi értékben, ami 26 százalékos forgalombővülést jelent. Az autóipari kivitel értéke Szlovákia és Kína esetében - alapvetően a gépjárműmotorok kimagasló exportnövekedésének következményeként - több mint duplájára, 141, illetve 68 milliárd forintra nőtt. Lengyelország esetében a kivitel értéke 3,8-szeresére, 113 milliárd forintra bővült, melyet túlnyomórészt a 2 milliárd forintról 68 milliárd forintra növekvő személygépkocsi-export alapozott meg.

A legjelentősebb magyar exportőr a száz százalékban exportra termelő Audi Hungaria. Az új TT elindításával pedig megkétszereződött az autógyártás, mely a kifutó és már kevésbé keresett típus miatt 2005-ben 12,3 ezerre esett, tavaly viszont már 23,67 ezerre nőtt, és a felfutás után várhatóan ismét meghaladja majd az évi ötvenezret. A korábbi eredményeken alapuló saját számításaink szerint az Audi Hungaria árbevétele megközelíti az 5 milliárd eurót.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Egy jóval kisebb volumenű, ám klasszikus magyar, és ugyancsak győri székhelyű Rába exportbevétele egy év alatt 6,6 százalékkal nőtt.

A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi üzemében 2006-ban 164 ezer autó készült, ennek 80 százalékát exportálta a cég, melynek legfontosabb külföldi felvevőpiaca továbbra is Nyugat-Európa - Olaszország, Németország és Nagy-Britannia -, de egyre több esztergomi Swiftet, SX4-est és Ignist vesznek a szomszédoknál is, Szlovákiában három év alatt ötszörösére nőtt a márka piaci részesedése.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 20. szerda
Vendel
42. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?