Csökkenő autóeladások, trükkös hitelkonstrukciók, bedőlt hitelek, visszavett autók, szövevényes adóztatás és emelkedő díjak. Röviden talán így tudnánk összefoglalni a hazai autópiac helyzetét. A szakértők véleménye helyenként eltér ettől. Nézzük tehát kívülállóként mit is láthatunk, merre tart a hazai autópiac.
Hol vannak már azok " a régi szép idők" mikor 30 százalékos kezdőrészlettel és 5 éves futamidőkkel szórták a népnek az autókat, casco nélkül pedig még az ártáblákat sem nézhettük meg. Aztán, ahogy lenni szokott, egyre több embernek támadt igénye a Dacia és Lada korszak után egy modernebb gépjárműre. Manapság már 0 százalékos kezdőrészlettel és 120 hónapos futamidővel is juthatunk autóhoz. Az akciós 0 százalékos THM-ekről nem is beszélve.
A reformoknak köszönhetően sokan húzzák szorosabbra a nadrágszíjat. Ezért aztán a finanszírozók kénytelenek újabb konstrukciókkal vásárlásra buzdítani a lakosságot. Egyre többen hirdetnek alacsony törlesztőrészletet, azonban az hamar kiderül, csupán az első néhány hónapra szól ez az ajánlat utána pedig duplára emelkedik a még jó néhány éven keresztül fizetendő havi járandóság.
Az "engedékeny" finanszírozási formák és a hazai eladósodási hajlandóság nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy tavaly mintegy 40 ezer autót kelljen visszavenni. A korábbi évekénél gyengébb eredményért elsősorban az autólízing - a negyedik negyedévben különösen szembeötlő, 11 százalékos - visszaesése felelős. E szektor részaránya a teljes piacból 62 százalékra mérséklődött. Ennek eredményeként több márkakereskedő is csődbe ment. Az eladások is csökkentek, idénre 180-190 ezer autóval számolnak a becslések, ami jövőre akár 160-170 ezer darabra mérséklődhet.
Az újautó piac mellett meg kell emlékeznünk a használt autókról is. Hazánkban évente mintegy 300 ezer használtautó cserél gazdát. Hozzávetőlegesen 150 ezer az autópiacokon, illetve hirdetések útján kerül az új tulajdonosokhoz.
Mintegy 2000 használtautó kereskedő próbálkozik a hazai piacon több-kevesebb sikerrel. Helyzetüket, az újautók kedvező finanszírozási konstrukciói mellett, a visszavett és külföldről behozott autók miatti túlkínálat és a multik megjelenése is rontja.
A hazai használtkocsi-forgalmat élénkíthetik az új uniós tagok: tömegesen járnak a német és olasz piacokra autókért a román és bolgár kereskedők, emiatt némi drágulás tapasztalható. Az egyre élénkülő kivitelben a Romániából érkezők máris jelentősen részt vállaltak. Itthon a használtautó-piac túlkínálata miatt várható 4-5 százalékos az áresés.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ezért egyre több kereskedő szélesíti a szolgáltatás palettáját és a készpénzes felvásárlás, hitelközvetítés és teljes körű ügyintézés mellé garanciát is vállalnak az általuk forgalmazott gépkocsikra. Azonban a sorsukat nem kerülhetik el, a csökkenő kereslet és növekvő kínálat sokuk "életébe" kerül majd.
Az autópiac fekete báránya
Ami a legtöbb fejtörést okozza a hazai kereskedőknek, az a regisztrációs adó. Igaz, az Európai Unió tavaly októberében hozott bírósági ítéletének hatására fel kellett oldani a külföldről behozható használt autók évjárat-korlátozását. Ezzel egyidejűleg Magyarországot kötelezték a használt autókra kivetett indokolatlanul magas, már beszedett regisztrációs adó egy részének visszafizetésére.
2007. január elsejétől megszűnt az évjárat-korlátozás, és lekerültek a tiltólistáról az 1996 előtt gyártott autók. Az új avulási számítások szerint az értékarányosabb tarifáknak köszönhetően 2007. február 5-től az öregebb kocsik adótételei is enyhülnek majd, ám mindezek sem dobják meg a használtak importját.
Miközben az új autóknál 6,2 százalékkal magasabb lesz a regisztrációs adó, a használtaknál, különösen a 9 és 14 év közöttieknél csökkenni fog, némely esetben akár százezer forinttal is. A baj csak az, hogy egy ilyen idős autót nem éri meg külföldről behozni, mivel a rárakodó terhek és felmerülő költségek miatt már nem versenyképes a hazai piacon. Tehát nem kell az ilyen típusú autók behozatali dömpingjétől tartani.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Áprilistól nem vizsgálják, sért-e szankciót Észak-Korea
- Bondár a nyolcaddöntőig jutott Mexikóban
- Ha valamire, hát az eladásokra nem panaszkodhat a Volkswagen
- Rendszerüzenet érkezett Orbán Viktortól
- Robbanás és tűz okozta egy ember halálát Lágymányoson
- „Ne bántsuk már tanulással a gyereket” – pszichológus a tavaszi szünetről