A növekedés nem állt meg, csak megfordult

Pénzcentrum
2007. február 5. 12:00

Csökkenő autóeladások, trükkös hitelkonstrukciók, bedőlt hitelek, visszavett autók, szövevényes adóztatás és emelkedő díjak. Röviden talán így tudnánk összefoglalni a hazai autópiac helyzetét. A szakértők véleménye helyenként eltér ettől. Nézzük tehát kívülállóként mit is láthatunk, merre tart a hazai autópiac.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Hol vannak már azok " a régi szép idők" mikor 30 százalékos kezdőrészlettel és 5 éves futamidőkkel szórták a népnek az autókat, casco nélkül pedig még az ártáblákat sem nézhettük meg. Aztán, ahogy lenni szokott, egyre több embernek támadt igénye a Dacia és Lada korszak után egy modernebb gépjárműre. Manapság már 0 százalékos kezdőrészlettel és 120 hónapos futamidővel is juthatunk autóhoz. Az akciós 0 százalékos THM-ekről nem is beszélve.

A reformoknak köszönhetően sokan húzzák szorosabbra a nadrágszíjat. Ezért aztán a finanszírozók kénytelenek újabb konstrukciókkal vásárlásra buzdítani a lakosságot. Egyre többen hirdetnek alacsony törlesztőrészletet, azonban az hamar kiderül, csupán az első néhány hónapra szól ez az ajánlat utána pedig duplára emelkedik a még jó néhány éven keresztül fizetendő havi járandóság.

Az "engedékeny" finanszírozási formák és a hazai eladósodási hajlandóság nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy tavaly mintegy 40 ezer autót kelljen visszavenni. A korábbi évekénél gyengébb eredményért elsősorban az autólízing - a negyedik negyedévben különösen szembeötlő, 11 százalékos - visszaesése felelős. E szektor részaránya a teljes piacból 62 százalékra mérséklődött. Ennek eredményeként több márkakereskedő is csődbe ment. Az eladások is csökkentek, idénre 180-190 ezer autóval számolnak a becslések, ami jövőre akár 160-170 ezer darabra mérséklődhet.

Az újautó piac mellett meg kell emlékeznünk a használt autókról is. Hazánkban évente mintegy 300 ezer használtautó cserél gazdát. Hozzávetőlegesen 150 ezer az autópiacokon, illetve hirdetések útján kerül az új tulajdonosokhoz.

Mintegy 2000 használtautó kereskedő próbálkozik a hazai piacon több-kevesebb sikerrel. Helyzetüket, az újautók kedvező finanszírozási konstrukciói mellett, a visszavett és külföldről behozott autók miatti túlkínálat és a multik megjelenése is rontja.

A hazai használtkocsi-forgalmat élénkíthetik az új uniós tagok: tömegesen járnak a német és olasz piacokra autókért a román és bolgár kereskedők, emiatt némi drágulás tapasztalható. Az egyre élénkülő kivitelben a Romániából érkezők máris jelentősen részt vállaltak. Itthon a használtautó-piac túlkínálata miatt várható 4-5 százalékos az áresés.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,9 százalékos THM-el, és havi 82 061 forintos törlesztővel fel lehet venni a Gránit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az MKB Banknál 3,21% a THM; a Raiffeisen Banknál 3,44%; a CIB Banknál és a Gránit Banknál 3,45%; míg az Unicredit Banknál 3,58%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ezért egyre több kereskedő szélesíti a szolgáltatás palettáját és a készpénzes felvásárlás, hitelközvetítés és teljes körű ügyintézés mellé garanciát is vállalnak az általuk forgalmazott gépkocsikra. Azonban a sorsukat nem kerülhetik el, a csökkenő kereslet és növekvő kínálat sokuk "életébe" kerül majd.

Az autópiac fekete báránya

Ami a legtöbb fejtörést okozza a hazai kereskedőknek, az a regisztrációs adó. Igaz, az Európai Unió tavaly októberében hozott bírósági ítéletének hatására fel kellett oldani a külföldről behozható használt autók évjárat-korlátozását. Ezzel egyidejűleg Magyarországot kötelezték a használt autókra kivetett indokolatlanul magas, már beszedett regisztrációs adó egy részének visszafizetésére.

2007. január elsejétől megszűnt az évjárat-korlátozás, és lekerültek a tiltólistáról az 1996 előtt gyártott autók. Az új avulási számítások szerint az értékarányosabb tarifáknak köszönhetően 2007. február 5-től az öregebb kocsik adótételei is enyhülnek majd, ám mindezek sem dobják meg a használtak importját.

Miközben az új autóknál 6,2 százalékkal magasabb lesz a regisztrációs adó, a használtaknál, különösen a 9 és 14 év közöttieknél csökkenni fog, némely esetben akár százezer forinttal is. A baj csak az, hogy egy ilyen idős autót nem éri meg külföldről behozni, mivel a rárakodó terhek és felmerülő költségek miatt már nem versenyképes a hazai piacon. Tehát nem kell az ilyen típusú autók behozatali dömpingjétől tartani.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 17. vasárnap
Hedvig
41. hét
Október 17.
Missziók Világnapja
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 16. 19:20