5 °C Budapest

Kóka: azonnal olcsóbb a sztrádaépítés, hamarosan kötvénykibocsátás - 100 cég a privatizációs listán

Pénzcentrum
2006. január 9. 09:27

Március végéig kibocsátásra kerül a mintegy 2.5 milliárd eurót kitevő autópályakötvény-csomag első, mintegy 1.3 milliárd eurós szelete, melyet még idén egy újabb 300 millió eurós csomag követ, mely az M0-s északi hídját finanszírozza - nyilatkozta a Napi Gazdaságnak Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Az autópálya-építési költségekkel kapcsolatban a tárcavezető megjegyezte, hogy a műszaki feltételek megváltoztatásával és a piaci verseny élénkítésével akár 20-25%-os költséglefaragás is elképzelhető a tervezés alatt álló szakaszoknál, de néhány százalékos megtakarítás azonnal, a már épülőknél is elérhető - jegyezte meg a tárcavezető.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A sztrádaépítés finanszírozásának EU-konformmá tétele érdekében a GKM olyan csomagot állított össze (megnevezte a programokba bevont utakat), amely az unió számára megfelelő és elszámolható az államháztartási körön kívül - hangsúlyozta Kóka, aki hozzátette, hogy most nagyrészt elődje, Csillag István sikerét aratja le, amikor átad egy-egy új útszakaszt.

Leszögezte, hogy emellett saját felelősségét abban látja, hogy hogyan épüljenek az eddiginél olcsóbban a sztrádák. Ezen cél által vezérelve "az autópályás és közutas szakmát megpróbálom rávenni arra, hogy a műszaki feltételek megváltoztatásával és a piaci verseny élénkítésével legyen elérhető a költségek csökkentése. Ez az M0-nál már meghozta gyümölcsét: 25 milliárd forintot spóroltunk, amelyből el tudjuk kezdeni az M31-es kivitelezését" - tette hozzá."

Mire fókuszálna az SZDSZ?

A következő kormányzati ciklust megelőzően a koalíciós tárgyalásokon Kóka véleménye szerint az SZDSZ-nek három dologhoz biztosan ragaszkodnia kell: az állam- és az egészségügyi reformhoz, valamint az adórendszer korszerűsítéséhez. "Programunkban nemcsak az adócsökkentés elvét, hanem a módszertanát is meg szeretnénk mutatni. Az SZDSZ által javasolt 20 százalékos átalányadó ugyanis nemcsak egyszerűen kivethető és behajtható, hanem a jelenleginél kisebb adóterhelést is jelentene" - jelentette ki Kóka.

A miniszter hozzátette: a húsz százalékhoz kompenzáció is járulna: az szja esetében maradna az adójóváírás - hogy a jelenleg adómentes rész továbbra se adózzon -, a húsz százalékos áfa mellett tovább élne az ötszázalékos kedvezményesgyógyszer-kategória, valamint a 15 százalék húszra való megemelése miatti teljes többletbevételt - rászorultsági alapon - támogatásra fordítanák.

A társasági adó esetében a 20 százalék szintén nem jelentene tehernövekedést a vállalkozások számára, mivel nem lenne mögötte iparűzési adó - magyarázta a miniszter.

100 cég eladósorban

Kóka jelezte, hogy az SZDSZ számára további súlyponti kérdés a privatizáció folytatása. "Jelenleg mintegy száz olyan cég van állami kézben, amelynek részben vagy egészben nincs ott keresnivalója. Ezek közé sorolom a Volánokat, a MÁV egyes részeit, az MVM Rt.-t, az FHB Rt.-t és a Szerencsejáték Rt.-t. E cégeket a magántőke is tudja működtetni. Tőzsdei bevezetésük a tőkepiacot is élénkítené. Esetükben nem látom be, miért is kellene azokat kizárólagos állami tulajdonban tartani" - zárta az interjút a gazdasági miniszter.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 27. szombat
Virgil
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?