21 °C Budapest

Néhány igen kényes költségvetési tétel...

Pénzcentrum
2005. szeptember 28. 17:59

A mai kormányszóvivői sajtótájékoztatón Veres János pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés részleteinek bemutatásakor több kényes témát is érintett, melyek megválaszolása vagy külső, vagy belső okok miatt nem volt megnyugtató. Konkrétan hármat kívánunk megvilágítani a jelenleg rendelkezésre álló - kissé szűkös - információk alapján. Gripen-beszerzés Veres a portfolio.hu kérdésére

A mai kormányszóvivői sajtótájékoztatón Veres János pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés részleteinek bemutatásakor több kényes témát is érintett, melyek megválaszolása vagy külső, vagy belső okok miatt nem volt megnyugtató. Konkrétan hármat kívánunk megvilágítani a jelenleg rendelkezésre álló - kissé szűkös - információk alapján.


Gripen-beszerzés

Veres a portfolio.hu kérdésére elmondta, hogy a 2006-ra közölt államháztartási hiányadatoknál (eredményszemléletű korrigált: 4.7, nem korrigált: 6.1% a GDP arányában) csupán a pénzforgalmi szemléletű adatban (1582 mrd Ft) számoltak a honvédségi Gripen-beszerzések hatásával (éves bérleti díj), az eredmény-személetűben nem, holott ez igen jelentős módosító tényező lehet.

Jelenleg még nincs hivatalos Eurostat-állásfoglalás arról, hogy a haditechnikai jellegű beszerzéseket hogyan kell érvényesíteni az eredményszemléletű, azaz az uniós módszertanban. Amennyiben a fizikai szállítás időpontjában kell megtenni az elszámolást (azaz 2006-ban és 2007-ben, hiszen ekkor érkeznek a gépek Magyarországra), akkor ebben a két évben az eredményszemléletű hiányadatok a tervezettekhez képest a GDP 0.5-0.5%-pontjával tovább nőhetnek. A külföldi példák ennek irányába mutatnak. A Pénzügyminisztérium a beszerzés költségeit (100 milliárd forintos nagyságrend) a bérleti periódus ideje alatt egyenletesen kívánná szétteríteni (amely természetesen a hiányadatokat kedvezőbben érintené).

Ez a kérdéskör tehát lényegesen megváltoztatná a ma közzétett 2006-os hiányadatot (felfelé). Az MNB korábban már többször is felhívta a figyelmet ennek a tényezőnek a jelentőségére, erről bővebben ld.:

2005.05.24 11:36
A Gripen vadászgépek és a makroszámok

Szűkös büdzsé autópályára?

Kifejezetten érdekes volt a mai sajtótájékoztatón az, hogy Veres János elmondása szerint jövőre az autópálya-építésre fordított teljes összeg mindössze 200 milliárd forintot tesz ki (a GDP kb. 0.7%-a). Ebből a GDP 0.2%-ának megfelelő rész a konkrét építésre fordított összeg, szintén ekkora rész a karbantartásra kell, míg a fennmaradó rész a PPP-konstrukcióban (állami építés a magánszféra bevonásával) megvalósuló építésekhez szükséges. A fenti 200 milliárd azért is érdekes, mivel a kormány tervei szerint 2006-ban 266 km gyorsforgalmi utat adhatnak át az idei 95 km után.

Veres jelezte: azt hogy milyen szakaszok épülnek meg PPP keretében, egy még idén október körül elkészülő tanulmány alapján döntik el, de fontos kritérium lesz, hogy a PPP-szakaszoknál létezzen konkrét építési és üzemeltetési kockázat. Veres jelezte, hogy a már épülő autópálya-szakaszok PPP, illetve csak állami finanszírozási formában teljesülnek, ugyanakkor az ezt követően épülő szakaszoknál törekednek a PPP-konstrukció előtérbe kerülésére.



A pénzügyminiszter a tájékoztatón jelezte, hogy a jövő évi pénzforgalmi szemléletű hiány az eredetileg tervezett 998 milliárdról két tényezőnek tulajdoníthatóan nő 1582 milliárd forintra:

1. A költségvetés átvállalja a Nemzeti Autópálya Rt.-től annak 169 milliárd forintos - kereskedelmi bankokkal szemben fennálló - hitelét. Mint ismeretes, az NA Rt. az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek (ÁAK Rt.) átad bizonyos autópálya-szakaszokat.

Az ÁAK devizahitel-felvételből finanszírozta volna ennek kiegyenlítését, melyről a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a tervezett 3 milliárd eurós összeget jelentősen visszafogják, de az is lehet, hogy a teljes kötvénykibocsátás elmarad. Az NA Rt. viszont azért, hogy az állam felé rendezni tudja az általa átadott autópálya-szakaszok ellenértékét, még mielőtt ő megkapná az ÁAK Rt.-től a kötvénykibocsátás során bejövő összeg őt illető részét, több tételben bankhitelt vett fel, mely a költségvetésbe került, hiszen az átadott szakaszok építése során az államnak költségei voltak.

Az eddigi információk arról szóltak, hogy az átvállalandó 169 milliárdos tételt az NA Rt.-nek még az idén vissza kellene fizetnie a kereskedelmi bankoknak, ugyanakkor az átvállalás a jövő évi pénzforgalmi szemléletben jelenik meg, így ez azt jelenti, hogy az állam a hitelek átütemezését kérheti majd a bankoktól, annak várható többletterheivel együtt.

2. Az igazán érdekes tényező most jön: Veres János jelezte, hogy a kormány eddig számolt egy 415 milliárd forintos tétellel, mint költségvetési bevétel, de az a mostani bevételi tervekben már nem szerepel, ami jelentősen növeli a pénzforgalmi deficitet. Ennél konkrétabbat nem árult el erről a tételről. Valószínű azonban, hogy állami vagyonértékesítéshez kapcsolódó bevételekről lett volna szó.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. július 26. hétfő
Anna, Anikó
30. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. július 25. 14:35