Rekordra kapcsolt a lakáshitelezés, miközben kifulladt az őszi adásvételi lendület.
Az arany ára rekordmagasságba emelkedett, ami jelentős keresletnövekedést és piaci izgalmat generált a befektetők körében. A nemesfém értéke több mint 40%-kal nőtt az elmúlt évben, áprilisban pedig történelmi csúcsot ért el - írja a BBC.
"Körülbelül 250 000 font (~120,4 millió forint) értékű arany van ebben a dobozban" - mutatja Emma Siebenborn a régi, kopott ékszerekkel teli műanyag tárolót a londoni Hatton Garden ékszernegyedben működő családi vállalkozásuk irodájában. Ezek a hulladék aranynak számító darabok hamarosan beolvasztásra és újrahasznosításra kerülnek.
A Hatton Garden Metals üzletében az ékszerek mellett aranyrudak és -érmék is kaphatók. A legnagyobb rúd egy mobiltelefon méretű, 1 kilogrammos darab, értéke körülbelül 80 000 font (~38,5 millió forint). Az érmék között megtalálhatók a pontosan egy uncia 24 karátos aranyat tartalmazó Britanniák és a kisebb Sovereignek is.
Zoe Lyons, a cég ügyvezető igazgatója szerint soha nem látott érdeklődés tapasztalható: "Izgalom és pezsgés van a piacon, de idegességet és aggodalmat is érzékelünk. Bizonytalanság uralkodik a piac jövőbeli irányával kapcsolatban, és amikor ilyen érzelmek keverednek, az általában nagy volumenű kereskedést eredményez."
Az arany ára idén áprilisban 3500 dollár (~1,3 millió forint) fölé emelkedett unciánként, ami minden idők legmagasabb értéke, még az inflációt figyelembe véve is. Ez meghaladta az 1980 januárjában elért korábbi csúcsot, amikor az ár 850 dollár volt, ami mai értéken 3493 dollárnak felel meg.
A szakértők szerint több tényező is közrejátszott az áremelkedésben. Elsősorban az amerikai kereskedelempolitika kiszámíthatatlan változásai, a Trump-adminisztráció intézkedései rázták meg a piacokat. Emellett a geopolitikai bizonytalanságok is növelték az arany vonzerejét, amelyet sokan stabil befektetésnek tekintenek.
"Ez egyfajta tökéletes vihar az arany számára" - magyarázza Louise Street, a World Gold Council vezető piacelemzője. "A potenciális inflációs nyomás, a növekvő recessziós kockázatok, valamint a Nemzetközi Valutaalap által nemrég lefelé módosított gazdasági előrejelzések mind hozzájárulnak ehhez."
Az arany árfolyama azonban nemcsak emelkedhet, hanem csökkenhet is. Bár a nemesfém stabil eszköznek számít, nem mentes az árfolyam-ingadozásoktól. A múltban a jelentős áremelkedéseket gyakran komoly visszaesések követték.
Az arany előnye, hogy fizikai termékként létezik a bankrendszeren kívül, és védelmet nyújt az infláció ellen. "Az aranyat nem nyomtathatják a központi bankok, és nem lehet a semmiből elővarázsolni" - mondja Russ Mould, az AJ Bell befektetési igazgatója.
Az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt a kereslet az aranyalapú tőzsdén kereskedett alapok (ETF-ek) iránt, amelyek népszerűek a nagy intézményi befektetők körében. Tevékenységük szintén hozzájárult az áremelkedéshez.
A legutóbbi áremelkedés részben a Trump-adminisztráció által kiváltott piaci zavaroknak köszönhető. A legfrissebb árfolyamugrás akkor következett be, amikor Trump elnök online támadást indított Jerome Powell, a Federal Reserve elnöke ellen, azonnali kamatcsökkentést követelve.
Az arany erősödését azonban nem kizárólag a Trump-tényező magyarázza. Az ár 2022 vége óta meredeken emelkedik, részben a központi bankok vásárlásai miatt. "A központi bankok az elmúlt 15 évben nettó aranyvásárlók voltak, de ez az elmúlt három évben jelentősen felgyorsult" - magyarázza Street.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A központi bankok 2022 óta évente több mint 1000 tonna aranyat vásároltak, szemben a 2010 és 2021 közötti évi átlagos 481 tonnával. Tavaly Lengyelország, Törökország, India, Azerbajdzsán és Kína voltak a legnagyobb vásárlók.
Az elemzők szerint a központi bankok igyekeznek puffereket kiépíteni a növekvő gazdasági és geopolitikai bizonytalanság idején. Daan Struyven, a Goldman Sachs globális árupiaci kutatásának társvezetője szerint: "2022-ben az orosz központi bank tartalékait befagyasztották az ukrajnai invázió miatt, és a világ központi bankjainak tartalékkezelői rájöttek, hogy talán az ő tartalékaik sincsenek biztonságban."
Simon French, a Panmure Liberum vezető közgazdásza úgy véli, hogy a dollár alapú bankrendszerektől való függetlenség fontos motiváció a központi bankok számára. "Számos ország tart a dollárrendszer és potenciálisan az eurórendszer fegyverként való használatától" - mondja.
A Goldman Sachs előrejelzése szerint az arany ára 2025 végére elérheti a 3700 dollárt unciánként, 2026 közepére pedig a 4000 dollárt (~1,5 millió forint). Amerikai recesszió vagy a kereskedelmi háború eszkalálódása esetén akár 4500 dollárt (~1,6 millió forint) is elérhet még idén.
Mások azonban aggódnak, hogy az arany ára olyan gyorsan és olyan magasra emelkedett, hogy piaci buborék alakulhat ki - és a buborékok kipukkanhatnak. 1980-ban például az arany árának drámai emelkedését ugyanilyen figyelemreméltó korrekció követte, az ár 65%-kal csökkent a csúcsértékről.
Egyes elemzők szerint az árak végül jelentősen csökkenni fognak. Jon Mills, a Morningstar szakértője márciusban azt jósolta, hogy egy uncia arany ára akár 1820 dollárra is visszaeshet a következő években, ahogy a kínálat növekszik és a kereslet csökken.
Struyven ezzel nem ért egyet. Szerinte lehet rövid távú visszaesés, de az árak általában tovább fognak emelkedni. "Ha békemegállapodás születne Ukrajnában, vagy gyors kereskedelmi enyhülés következne be, a fedezeti alapok kivonnák pénzük egy részét az aranyból... De meggyőződésünk, hogy a jelenlegi bizonytalan geopolitikai helyzetben a központi bankok továbbra is felfelé tolják a keresletet."
A befektetők számára a fő kérdés, hogy az arany rekordára csak egy állomás a folyamatos emelkedésben, vagy már a csúcsot jelenti. Simon French szerint a csúcs már nagyon közel lehet, és a piacra most belépők valószínűleg csalódni fognak. Mások arra figyelmeztetnek, hogy a hype által a piacra csábított befektetők veszíthetnek, ha a piac megfordul.
"A rövid távú spekuláció visszaüthet" - fogalmazott Susannah Streeter, a Hargreaves Lansdown pénzügyi és piaci vezetője. "A befektetőknek az aranyat egy diverzifikált portfólió részeként kellene kezelniük - nem szabad minden tojásukat egy aranykosárba tenni."
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








