8 °C Budapest

A béremelésként adott plusz pénz lesz járulékmentes?

Pénzcentrum
2016. szeptember 16. 09:32 2 perc

A hónap végén kezdheti meg a tárgyalásokat a kormány és az érdekképviseletek a járulékcsökkentésről. Arra van a legnagyobb esély, hogy a béremelésként odaadott többletpénz lenne járulékmentes vagy alacsonyabb lenne az elvonás - írja a Magyar Idők.

A lap úgy tudja, az egyik felvetett javaslat szerint kézenfekvő lenne a bérnövekményre rakódó járulék csökkentése vagy annak teljes elvonása. Tehát abban az esetben, ha a munkavállaló bruttó 100 ezer forintot keres, de a munkaadója felemeli a fizetését 150 ezer forintra, akkor az 50 ezer forintos különbözet után már ne kelljen egyik félnek sem járulékot fizetni, vagy a járulék mértéke legyen jóval alacsonyabb a különbözetnél. Ez ugyanis nem okozna akkora bevételkiesést az egészségügyi és nyugdíj-ellátórendszernek, mintha ezeket a járulékokat csökkentenék.

A munkaadók elsősorban a munkavállaló után fizetendő járulékok csökkentését szeretnék. Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára emlékeztetett: 

a munkaerő után fizetendő munkáltatói járulék nálunk az egyik legmagasabb a térségben, ami hátrányt okoz a vállalkozások versenyképességében,

ezért mindennemű mérséklést üdvözölnek. A megtakarított összeget a vállalkozások nemcsak a munkabérekre fordíthatnák, de beruházásokat is megvalósíthatnának, új munkaerőt vehetnének fel, ezáltal csökkenne a munkaerőhiány is.

Jelenleg ahhoz, hogy a dolgozó kézhez kapja a nettó 73 815 forintos minimálbért, a munkaadónak 142 635 forintot kell kigazdálkodnia. A bruttó 111 ezer forintból a munkavállalótól levonnak 15 százalék személyi jövedelemadót, azaz 16 650 forintot.

A nyugdíjkasszába 11 100 forintot fizet be keresete után a dolgozó, az egészségügyi kasszába pedig 9435 forintot. A tb-járulék tartalmazza a pénzbeli, természetbeni egészségügyi hozzájárulásokat, valamint az 1,5 százalékos munkaerő-piaci járulékot. A munkaadóknak a bruttó minimálbéren felül 29 970 forint társadalombiztosítási járulékot kell megfizetniük, emellett 1,5 százalék szakképzési hozzájárulást. Így a nettó 73 815 forintos minimálbér kézhezvétele a dolgozónak 37 185 forintjába kerül, a munkaadónak a bruttó 111 ezer forint mellett 31 635 forintot kell fizetnie. Az elvonás nettó bérhez viszonyított költsége 193 százalék. Eszerint azonnali bérnövekedést az jelentene, ha a munkavállaló által befizetendő terhet mérsékelné a kormány.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2026.11.03 13:57
Sok nő retteg a változókor beköszöntétől, pedig, ha tudjuk, mi és miért történik ekkor a női szervez...
laskainelli  |  2026.10.26 12:08
Legtöbben azt gondolják, hogy a pillangó a gyomorban, a vibrálás a levegőben, ha pittyen a telefon,...
coachco  |  2026.10.07 22:03
Csapvizet isztok? Miért? Miért nem? [...] Bővebben!
legacykft  |  2026.09.08 18:54
Két évvel ezelőtt kezdtem el a szociodráma csoportvezető-asszisztensi képzést. Szerettem volna valam...
kovacstunde  |  2025.11.15 08:00
Pár nappal ezelőtt Gabi barátnőmmel beszélgettünk, éppen ennek a cikknek a gondolataival voltam elfo...
NAPTÁR
Tovább
2026. november 9. hétfő
Tivadar
46. hét
November 9.
Feltalálók napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
AI & Digital Transformation 2026
AI-forradalom és agentic AI trend. November 26.
Deep Tech 2026
Technológia. Tudomány. Üzlet. November 18.
Vállalkozói Klub 2026
Új korszak, új lehetőségek. Ingyenes regisztráció!
HR (R)EVOLUTION 2026
Az ősz kiemelt HR rendezvénye november 17-én.
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2026. november 9. 11:32