15 °C Budapest

Megtévesztett a Katedra Nyelviskola, mégsem kell fizetnie

Pénzcentrum
2006. április 21. 13:42

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. április 20-án tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Katedra Nyelviskola Kft. egyes, a nyomtatott sajtóban közzétett reklámjával, mely azt sugallta, hogy "a Katedra a legjobb nyelviskola" a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, megsértve ezáltal versenytörvény vonatkozó rendelkezéseit. A GVH Versenytanácsa a Katedra Nyelviskola Kft.vel szemben megállapította a jogsértés elkövetésének tényét, versenyfelügyeleti bírságot azonban nem látott indokoltnak kiszabni.



Jelen versenyfelügyeleti eljárás tárgyát a Katedra Nyelviskola Kft. (a továbbiakban: Katedra) azon, egyes nyomtatott sajtótermékekben közzétett reklámja volt, melyben a reklám bal felső sarkában - apró betűkkel írva - közölte, hogy "a reklámtörvény szerint azt nem írhatjuk, hogy", majd ezt követően kiemelten nagy betűkkel jelenítette meg "a Katedra a legjobb nyelviskola" állítást. Ezután, a mondat folytatásaként, úgyszintén kis méretű, de vastagított betűvel közölték, hogy fentiekkel összefüggésben jellemzik a nyelviskolát a lentebb közölt állításokkal. Ezeket a nyelviskolát jellemző állításokat a reklám ugyanolyan méretű betűvel jelenítette meg, mint a bevezető részt. ("A Katedrát választotta több mint 175.000 beíratkozó."; "A Katedrát választotta több mint 1.000 vállalat kihelyezett nyelvtanfolyami szolgáltatójaként."; "A Katedrát választotta több mint 20.000 nyelvvizsgázó."; "A Katedrát választotta több mint 2.000 utas külföldi nyelvtanfolyama megszervezésére."; "A katedra foglalkoztatja a legtöbb ügyfélszolgálati munkatársat."; "A Katedránál tesznek legtöbben nyelvvizsgát a budapesti nyelviskolák közül."; "A Katedra rendelkezik nemzetközi minőségirányítási tanúsítvánnyal (ISO9001)."; "A Katedra akkreditált felnőttképzési intézmény."; "A Katedra kínálja a legtöbb akkreditált nyelvi programot."; "A Katedra hirdeti meg és indítja el a legtöbb tanfolyamot."; "A Katedra kínálja a legtöbb oktatási helyszínt.".)

Jelen ügyben a GVH Versenytanácsának arra kellett választ adnia, hogy a reklám egésze, illetve annak egyes állításai versenyjogilag alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére. Annak megítélésekor, hogy egy adott reklám egésze megtévesztésre alkalmasnak minősül-e, figyelemmel kell lenni a reklámban foglalt szöveges információra, azok elhelyezésének módjára, az alkalmazott betűnagyságra, vagyis a reklám összhatására. Ennek folytán a fogyasztót ért összbenyomás abban az esetben is lehet versenyjogot sértő, ha a reklámban írt egy-egy közlés önmagában nem valótlan. Az a tény, hogy "A Katedra a legjobb nyelviskola" részmondat nagy betűvel szedve, hangsúlyosan szerepelt a reklámban - a reklám megjelenítését tekintve - képileg és tartalmilag ezt a kiemelt részüzenet közvetítette a fogyasztók felé. Ezen nem változtatott az a körülmény, hogy a hangsúlyos kijelentéstől való elhatárolódás ("a reklámtörvény szerint azt nem írhatjuk, hogy") - egyébként alig észlelhető formában - megfogalmazódott a szöveg első részében. Az elhatárolódás és a reklám többi állítása - a tájékoztatás összhatását tekintve - hangsúlytalanná vált, mintegy eltűnt.

A GVH Versenytanácsa több, a reklámban szereplő - nem hangsúlyosan megjelenített - állítást vizsgált versenyjogilag. Nem tartalmazott valós állítást, s ily módon jogsértőnek minősült az az információ, hogy hány vállalat választotta kihelyezett nyelvtanfolyami szolgáltatóként a Katedra Nyelviskolát. A reklám a további állításokkal elsőbbségi állításokat fogalmazott meg más piaci szereplőkhöz viszonyítva azáltal, hogy az iskola jellemzőjeként írt állításokat a "legtöbb" szó használatával, mintegy összehasonlításként fogalmazta meg.

Az elsőbbségi állítások közül a Katedra némelyeket hitelesen támasztott alá, az a közlés azonban, amely a Katedrát úgy tüntette fel, hogy az adott nyelviskola hirdeti meg és indítja el a legtöbb tanfolyamot, csak részben minősült valósnak. Úgyszintén nem volt valósnak tekinthető az az állítás sem, amely azt közölte, hogy a budapesti nyelviskolák közül a Katedránál tesznek legtöbb nyelvvizsgát.

A fentiek alapján a GVH Versenytanácsa a Katedra Nyelviskola Kft.vel szemben megállapította a jogsértés elkövetésének tényét, versenyfelügyeleti bírságot azonban nem látott indokoltnak kiszabni. A bírság mellőzésének oka az volt, hogy a kis számban megjelentetett jogsértő reklámok rövid időn keresztül kerültek megjelentetésre, miáltal a reklám kevés fogyasztót ért el, így a versenyre gyakorolt hatása csekély volt. Ezen kívül a vállalkozás - a jogsértés valószínüsítését követően - nyomban felhagyott reklámozási gyakorlatával, és a versenyfelügyeleti eljárásban együttműködést tanusított.
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem