11 °C Budapest

Hogyan alakulhat az új személygépkocsik iránti kereslet 2004. IV. negyedévében?

Pénzcentrum
2004. november 25. 09:26

A GKI Gazdaságkutató Rt. negyedévente készít felmérést a gépkocsi-piac várható alakulásáról a háztartások és a vállalatok körében. A legújabb felmérés során a magyar vállalati szektort reprezentáló mintán a kutatók felmérték a hazai cégek gépkocsi vásárlási terveit. A válaszadók 12%-a nagy valószínűséggel vesz majd autót, 12%-uk pedig valószínűnek tartja, hogy új gépjárművet vásárol. A cégek 26%-a nem tartja valószínűnek, hogy autót vesz a következő egy évben, 49%-uk pedig biztosan kizárta ennek lehetőségét. 2004 harmadik negyedévben a háztartások csupán 1.7%-a (64 ezer háztartás) gondolja úgy, hogy várhatóan egy éven belül új személygépkocsit vásárol. További 3.5% (131 ezer háztartás) tervezi használt autó vásárlását a következő egy évben.


2004-ben a gépkocsi-értékesítés jelentősen ingadozott. Az első negyedévben közel 46 ezer személygépkocsit adtak el, ami 3 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakától. A második negyedévben javulás következett be, 2003 második negyedévéhez képest 8%-kal nőtt az értékesített új személygépkocsik száma és megközelítette az 58 ezret. A harmadik negyedév újabb visszaesést hozott, az értékesítés kissé elmaradt a 49 ezer darabtól. Az előző év azonos időszakához képest ez 5%-os visszaesés. Az első tíz hónapban összesen ugyanannyi gépkocsit értékesítettek, mint 2003 azonos időszakában.

Az első negyedéves visszaesés egyik oka a regisztrációs adó bevezetése, mely februártól a gépjárművek fogyasztási adóját váltotta fel. 2004 második felében ismét a figyelem középpontjába került a regisztrációs adó, mely 2005-ben - a jelenlegi helyzettel szemben - része lesz a gépkocsi után fizetendő áfa alapjának.

A háztartások körében a gépkocsit vásárolni szándékozók 93%-a úgy gondolja, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 6%-a 3-6 millió forint között, 1%-a pedig 6 millió forint feletti összeget költ a gépjármű megvásárlására. A személyautó vásárlását tervezők 31%-a a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 58%-a várhatóan részletfizetés mellett dönt. A vásárlók 12%-a akarja a finanszírozást lízing formájában megoldani. A lízingelők aránya az előző negyedévhez viszonyítva nem változott, a készpénzes vevők aránya tovább csökkent a részletfizetés mellett döntők javára.
A cégek a korábbiakhoz hasonlóan a közép-kategóriás autókat fogják keresni a leginkább, ebbe a kategóriába tartozik az összes vásárolni kívánt gépkocsi 57%-a. A második legnépszerűbb csoportot a kis-kategóriás személyautók jelentik, részarányuk 26%. A vállalati márkapreferenciák eltérnek a lakosságétól. A vállalatok legkedveltebb márkái a Volkswagen, a Toyota és az Opel. A Toyota növelte népszerűségét, de így is csak másodiknak futott be. 2004 során jelentősen javult még a Renault és a Skoda megítélése. A lakosság által kedvelt Suzuki, mely 2004 első felében utolérte az Opel az értékesített autók számában, a vállalati kedveltségi lista végén található.

2004-ben felerősödött a személygépkocsi-értékesítés éves ciklusa, negyedévenként jelentős ingadozást lehetettt megfigyelni.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az év utolsó negyedéve hagyományosan magas forgalmú, vagyis számíthatnánk a forgalom hirtelen megugrására. 2005-re a regisztrációs adó mértéke kategóriánként eltérő mértékben, 4-13% százalék között növekszik. Az emelés logikája nem egyértelmű: a legalsó és legfelső kategóriák körében magasabb, a középső kategóriáknál mérsékeltebb emelés lesz.

A regisztrációs adó bevonása az áfa alapba, illetve az adó mértékének növelése drágítja a személygépkocsikat. A várható áremelkedés nagyrészt az adómódosításoknak tulajdonítható, mivel az importőrök főként a forint árfolyamának változása miatt igazítják áraikat, a forint erősödése azonban nem indokol emeléseket. Kérdéses, hogy az előre látható drágulás milyen mértékben ösztönöz a vásárlások előrehozatalára.

A GKI felmérése szerint 2004 negyedik negyedévében csak mérsékelt növekedésre számíthatunk, 2004-ben összességében a tavalyi forgalommal megegyező, esetleg attól elmaradó értékesítést vár a GKI. Az esetleges előrehozott kereslet a kutatók véleménye szerint nem fogja jelentősen növelni az éves értékesítést. A 2003-ban 21%-kal növekedett az új gépkocsik értékesítése, így az idei stagnálás mellett is jelentős forgalom figyelhető meg.

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem