20 °C Budapest

Vérre menő küzdelem kulturált keretek között - tanulhatnak a magyar mobilcégek

Pénzcentrum
2004. április 14. 11:24

Tüzetesen vizsgálódva legalább egy hasonlóságot felfedezhetünk hazánk mobilpiaca és a távol-keleti piacok között: a piacvezető vállalat görcsösen ragaszkodik pozíciójához, míg számos más cég lohol a nyomában. Ezen a ponton a hasonlóságoknak vége is szakad, ugyanis valahol az öldöklő, túlélésért folytatott harc hevében sem feledkeznek meg a piaci szereplők az alapvető kulturális normák betartásáról. Nézzük miként csapnak össze a japán vállalatok! (Az összeállítás alapját a BusinessWeek cikke szolgáltatta.) Ha egy vállalatról elmondható, hogy nem szokott hozzá a "piaci követő" szerephez, akkor az NTT DoCoMo egy ilyen társaság. A mobilcég már régóta vezető a japán piacon és jelenleg is 56%-os részesedéssel bír, mely kétszerese a legnagyobb rivális, KDDI által kihasított szeletnek. A DoCoMo sikerének egyik kulcsa a kiemelkedő innovativitásban rejlik. A vállalat már öt évvel ezelőtt bevezette az "i-mode" szolgáltatást, melynek segítségével ügyfelei e-mailezhetnek, vásárolhatnak és bankügyeiket intézhetik telefonjukon keresztül.


Már a rövid bemutató után is sejthető, mennyire érzékenyen érintették a menedzsmentet a legújabb adatok, melyek szerint a februárban végződő 11 hónapra vetítve a KDDI 2.4 millió új ügyféllel gazdagodott, míg az NTT csupán 1.6 millióval. Ez az első eset, hogy a második számú piaci szereplő dinamikusabban bővül, mint a DoCoMo.

Még kínosabbak az eredmények, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a KDDI éppen a fejlett adatszolgáltatás területén verte meg riválisát, ami pedig tradicionálisan az NTT DoCoMo specialitása (volt?). 2001-ben a DoCoMo adta ki a világ legelső harmadik generációs (3G) készülékét, melytől a gyors hang, videó és adattovábbítás kapcsán kiemelkedő sikereket reméltek. Az eredmények azonban messze elmaradtak a várakozásoktól, főként a túlzottan magas árak (mind tarifa, mind készülékszinten) és az elégtelen lefedettség miatt. A szolgáltatások zöme állítólag még a tokiói metrón sem üzemelt kifogástalanul. A piacvezető tehát szenvedett, stratégiai hibát vétett az árazásnál és egy fejlett piacon a hasonló ballépések nem maradhatnak büntetlenül.

Mindeközben a KDDI, mely 2001-ben jött létre három kisebb vállalat egyesülése által, két éve bekerült a köztudatba, amikor a 3G-hez képest lassabb, de megbízhatóbb adatszolgáltatással állt elő. Ez az AU-nak nevezett csomag hamarosan kiemelkedő érdeklődésre tartott számot, elsősorban olcsóbb és kedveltebb készülékei, a tartósabb akkumulátorok és fogyasztócentrikus szolgáltatások által. Ezen felül a KDDI meglepő lépésre szánta el magát: fixdíjas csomagokat vezetett be, melyek keretében havi 40 dollárért korlátlanul lehet használni az AU adatszolgáltatásait. A DoCoMo ehhez képest sokkal drágább. A fentiek eredményeképpen a KDDI mára 13 millió előfizetővel rendelkezik a "high-speed" szolgáltatások terén, szemben a DoCoMo 3 milliójával.


A KDDI AU szolgáltatása tehát a társaság aranybányájaként funkcionál. A vállalat nettó profitja várhatóan 80%-kal, 996 millió dollárra emelkedik majd, 27.3 milliárdos árbevétel mellett a márciusig tartó üzleti évben, nagyrészt az AU-nak köszönhetően. A Lehman Brothers becslései szerint a profit az 1.7 mrd dolláros szintet is elérheti ebben az évben.
HR BLOGGER
laskainelli  |  2025.07.10 14:28
Egy szakítás után az ember szíve darabokra hullik, fáj a múlt elengedése, az elképzelt szép jövő elt...
vezetoi-coaching  |  2025.07.09 19:10
Mike (a mindentudó Donnát kérdezi, milyen emlékezetes ajándékot vehetne Harvey-nak, hogy köszönetét...
coachco  |  2025.07.08 18:48
Végre nincs meleg, még tán esik is sok helyen, talán lesz időtök olvasni egy kicsit… [...] Bővebbe...
hrdoktor  |  2025.07.07 10:16
Bár az év legmelegebb hetei előtt állunk, azért nem állhat meg az élet, meg kell találni a módját, h...
kovacstunde  |  2025.07.05 08:00
Hosszú évek óta Angliában bébiszitterként dolgozó kliensem panaszolta; hogy kisiskolás unokáját a me...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. július 11. péntek
Nóra, Lili
28. hét
Ajánlatunk
  • Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)

    A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.

EZT OLVASTAD MÁR?