A GKI Gazdaságkutató Rt.-nek az Erste Bank együttműködésével készült előrejelzése szerint az év eleji adatok is alátámasztják, hogy folytatódik a gazdasági növekedés tavaly ősszel elkezdődött export- és beruházás-vezérelt gyorsulása és az egyensúly némi javulása. A lakossági jövedelmek bővülése lefékeződött, az infláció átmenetileg emelkedik. Megkezdődött a kamatok csökkenése.
Az ipar kivitele januárban 18.7%-kal nőtt , miközben belföldi értékesítése 3.6%-kal csökkent. Több mint 25%-kal emelkedett a villamos gépek és műszerek gyártása, főleg a híradástechnikai cikkek exportja révén. Csaknem 4%-kal csökkent az energiatermelés - a melegebb időjárás hatására -, s a textilipar, az élelmiszeripar - ezen belül a dohányipar - valamint különösen a bőr- és cipőipar teljesítménye. Az építőipari termelés nagy bővülésében szerepe volt a kedvező januári időjárásnak is.
Januárban a népesség nagyobb hányada jelent meg a munkaerőpiacon, mint egy éve, a foglalkoztatottak és a munkanélküliek száma is nőtt . A munkanélküliségi ráta a november-januári átlaghoz képest 0.2 százalékponttal emelkedett. A versenyszférában valamivel többen, a költségvetési szektorban kevesebben dolgoztak, mint egy éve. A bruttó keresetek 8.1%-kal, a nettó bérek 7%-kal, a reálkeresetek 0.4%-kal voltak magasabbak, mint tavaly januárban. Ezen belül a költségvetési szektorban 6.6%-kal, a versenyszektorban 10.5%-kal nőttek a bérek.
A külkereskedelmi és a folyó fizetési mérleg hiánya januárban - 2003. utolsó negyedévéhez hasonlóan - kisebb volt, mint egy évvel korábban. Különösen örvendetes a kivitel magas szintje. Idén - főleg a beruházási fellendüléshez kapcsolódóan - a külkereskedelmi hiány még emelkedni fog, ezt azonban ellentételezheti az idegenforgalmi aktívum bővülése.
A következő hónapokban az áremelkedés még 7% fölött lesz, az év végére azonban ismét 6% körül várható. A gyorsulást főleg a forgalmi adók és a szabályozott (pl. energia-) árak éveleji emelése okozta. Az infláció csökkenése a magas bázis mellett a jövedelemnövekedés lassulásának és az EU-csatlakozással tovább erősödő versenynek lesz köszönhető. Ez utóbbi különösen az élelmiszerek körében lesz jellemző.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A jegybank, ha egyelőre inkább szimbolikusan is, de csökkentette az alapkamatot. További kamatmérséklés várható, miközben a forint viszonylag erős marad.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








