Makó mostantól a pisztáciáról is híres lehet! A pisztácia különleges növény: külön porzós és termős fákból áll, így az ültetvényen Gábor és édesanyja kézzel porozták...
Mi, magyarok híresen szeretjük az intenzív, pikáns ízeket. Amíg az italok terén a pálinka tett minket világhírűvé, az ételeink egyik, mára már szinte elhagyhatatlan elemévé vált a paprika. A 2011-es nagy magyarországi chilibiznisz bummja óta egyre nagyobb a piaci kínálat és a kereslet a könnyfakasztó ízek terén, de sokan még a nagy hazai márkák mellett sem félnek elindulni. A HelloVidék egy gádorosi chilitermesztő házaspárral beszélgetett kistermelői tapasztalataikról, és hogy mégis mi fán terem a jó hazai chili.
Halászlé, gulyásleves, kakaspörkölt. Néhány étel, amelynek elengedhetetlen eleme a híres magyar fűszerpaprikán túl az instant hidegrázást és fokozott verejtékezést okozó chili. A 2011-es sorsfordító év előtt jobbára csak a neves kecelit, a cseresznyepaprikát és a macskapöcsét ismerte a hazai közönség, a magyar piac bővülésével azonban mára a fájdalomtűrő képesség alapján bárki megtalálhatja magának a tökéletes „ízfokozót”.
2015-ben egy nemzetközi versenynek köszönhetően az egész világ felfigyelt a tehetséges magyar chilisekre, amit az évente megrendezésre kerülő solymári és nagymarosi rendezvények azóta csak még tovább fokoztak. Talán nem véletlen, hogy pont az áttörés évében kezdett bele a szenvedélyes chilizésbe Kokovecz Adrienn és Viczián Ádám, akik mindössze 10 tő paprikával indultak, mára már viszont több százas nagyságrendben termesztik a növényt a saját udvarukban.
Adrienn és Ádám szülei is jártasak a növénytermesztésben, viszont a két fiatal mondhatni teljesen újoncként vágott bele a nagy munkába. Noha Adrienn kertész végzettsége miatt volt mire építeniük a kezdeti időszakban, Ádámtól távol állt ez a fajta mesterség, így az indulás a kísérletezgetés jegyében telt.
A chilitermesztést is, mint minden mást, tanulni kell. Ezt nem könyvekből tettük, hanem egymás, illetve saját tapasztalatokból. A termesztést, én úgy gondolom, amíg csinálja az ember, addig tanulja. Szerencsésnek érezhetjük magunkat, mert igen sok segítségünk volt. A feldolgozás egy kicsit távoli volt, sok ötlet, sok kísérletezés, mire az az ízvilág kialakult, amit mi elgondoltunk
– kezdett bele történetük mesélésébe Adrienn.
A saját vállalkozás felépítése évek hosszú, kemény munkáját jelentette. Közös kistermelői hivatásukat 2017-től jegyzik, addigra állt össze az a termékcsoport, amivel már nemcsak a kollégák, ismerősök, hanem a szélesebb nyilvánosság körében is meg tudtak jelenni a környékbeli piacokon a Viharsarki Chili márkanévvel. Noha a jelenleg hatályban lévő szabályok szerint kistermelőként csak a céghely 40 kilométeres körzetében lehet értékesíteni, így is akad 6-7 chilitermelő a körzetben, viszont nincs szükség gáncsoskodásra, egyedi termékeik miatt jól megélnek egymás mellett szűk piaci körülmények között. A nyers chili értékesítése helyett saját kreativitásukat kihasználva készítik a csak házi alapanyagokból összeállított mártogatósokat, habanero csatnit, barbarbecue szószt és a szokatlan párosítású savanyúságokat.
2018-ban a fiatal házaspár a HunHot versenyen való spontán indulásnak köszönhetően emelkedett ki a környékbeli mezőnyből a legjobb gyümölcsös chili szósz díjjal, amit 2019-ben a második legjobb savanyúság és paradicsomos szósz elismerés követett, de a siker így sem szállt a fejükbe. Bár Adrienn és Ádám mindig újabb és újabb ízkombinációkon töri a fejét, a saját fajtanemesítés meg sem fordult a fejükben, erre csak szerényen annyit mondtak, „azt rábízzák a nagyokra”.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az elnyert díjak kétségkívül adtak egy löketet a gádorosi chilipaprika hírnevének, de a munka sosem állhat meg. „Az emberek mindenfelé szeretik az erőset. Jó és minőségi áruval lehet csak érvényesülni, valamint mindig kell egy pici új is. Nekünk 15 fajta termékünk van, megoszlik, ki mit szeret: van, aki csak csípőset, de vannak, akik az extrém erőset. A vásárlóink 90%-a az ízes dolgokat keresi és a különlegességektől se zárkóznak el” – tette hozzá Adrienn. Mindehhez jelenleg három fólia sátorban termesztenek konténeres neveléssel a chinense (kínai paprika) fajtából 500-600 tövet, amihez még jön az 500 négyzetméteren ültetett annuum (közönséges paprika) fajtavilág.
Összesen körülbelül 20-25 fajta szokott lenni. Mindig kevesebbet akar az ember, de vannak új dolgok, amiket ki kell próbálni. Lesznek a klasszikus carolina reaper, moruga scorpion, ghost pepper, többfajta habanero és jalapeno, valamint pár különlegesség is
– sorolta a népszerű chilifajtákat Ádám. Bár a fiatal pár figyelemmel kíséri az aktuális trendeket, Ádám megjegyezte, hogy ő ettől függetlenül nem szeretett ki a magyar konyha alapjainak számító paprikafajtákból sem, de chili nélkül az ételeket már el sem tudná képzelni.
Azt illetően, miszerint a chili jelentheti a vidék számára a megtartó erőt és kitörési pontot, a fiataloknak vegyes érzéseik vannak. „Szerintem ez nem igaz, mert a nyers paprikát nem igazán lehet értékesíteni a magas ára miatt. Fel kell dolgozni, úgy viszont elindulhat egy pozitív folyamat, mert a különleges termék kelendő” – fejtette ki véleményét a kérdés kapcsán Adrienn. Szó mi szó, minden utcasarkon egy-egy chilitermesztőt valóban nem tudna fenntartani az ország, azonban amíg a magyarok továbbra is keresik a könnyfakasztóan pikáns ízeket, addig a hazai chilitermesztés is tovább fog virágozni.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








