Szombattól élt volna a 80 forintos átutalási díj, de mégsem vezetik ezt be, megmarad viszont a pénzküldés minimális, 1 százalékot sem elérő díja.
Nem csak a bankkártyánk költözött a telefonunkba, a fizetés számos egyéb módjára is használjuk azt, mobilon bankolunk, azonnali elszámolással utalunk, pénzt küldünk, rendelünk, hitelesítünk, fogadunk fizetéseket, és a sort még hosszan folytathatnánk. Online és offline vásárláskor a magyar fogyasztók számos digitális fizetési mód közül választhatnak.
A megváltozott fogyasztói szokások miatt a digitális fizetési lehetőségek - mint a bankkártyás, vagy az okostelefonos fizetés, vagy például a QR-kódos fizetés - egyre szélesebb körben válnak elfogadottá. Ráadásul a fejlődésnek köszönhetően biztonságos alternatívát jelentenek a készpénzes fizetéssel szemben, ami viszont még mindig túl nagy szerepet játszik a gazdaságban.
Az iparági szereplők, például a bankok, a fizetéstechnológiai cégek és a szabályozók, mint például a jegybankok igyekeznek változtatni ezen. Ehhez azonban széleskörű rálátásra van szükségük az adott piac fejlettségére, valamint a fogyasztói elvárásokra, és fogyasztói viselkedésre. Ehhez dolgozta ki a Mastercard a Digitális Fizetési Indexet (DFI), amely a jövőben referenciaként szolgálhat a fejlesztési irányelvek és a szabályok kidolgozásához.
Magyarországon eddig nem volt olyan átfogó kutatás, amely évről-évre mind a három szempont figyelembevételével teljes képet mutatott volna mindezekről. A legfrissebb, idén májusban publikált DFI a 2020-as statisztikát mutatja be. Tavaly a Digitális Fizetési Index a 100-as skálán 51 pontot ért el. Ezt az eredményt az egyes pillérek egyedi pontszámaiból számították ki: 64 az infrastruktúra, 51 a tudás és 38 a használat esetében.
A kutatás szerint Magyarországon nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a felvilágosításra a digitális fizetési módok előnyeit illetően, hiszen a sokan még mindig nem tudnak elszakadni a készpénzes fizetéstől. A pandémia, az infrastrukturális felkészültség és az innovációk iránti növekvő nyitottság viszont nagyon kedveznek az átállásnak.
A DFI a magyarországi fogyasztók fizetésinek digitalizációját három fő szempont alapján méri:
Tudás
A Tudás alindex alapján a digitális fizetésekkel kapcsolatos hozzáállás és a digitális fizetések használatához szükséges készségek még növekedésre várnak. A fogyasztókban megvan az igény, hogy jobban megismerjék az elérhető digitális fizetési módokat. Azonban a lakosság tudatosságának növelésére és a készpénzmentes fizetés előnyeivel kapcsolatos oktatására is szükség van a digitális fizetések használatának növeléséhez.
- majdnem minden fizetési mód esetében a fogyasztók több mint 80%-a állította, hogy már hallott róla;
- 90% hallott a biztonsági intézkedések és a hitelesítési módok említett példáiról;
- 70% azok aránya, akik jól ismerik a leggyakoribbakat (SMS a tranzakciókról, PIN-kód, vásárlási limitek stb.)
Használat
Az index jelzi a digitális fizetések aktuális pozícióját a készpénzzel szemben, ahol van még tér használatbeli növekedésre. A lakosság tudatosságának növelésére és a készpénzmentes fizetés előnyeivel kapcsolatos oktatására van szükség ahhoz, ami a digitális fizetések használatának növeléséhez szükséges. Ennek eredményeképpen a Használat alindex kapta a legalacsonyabb pontszámot, ami összhangban van a másik két pillér eredményeivel. A készpénzmentes alternatívák iránti nagyobb kereslet és elérhetővé váló kényelmes és biztonságos fizetési megoldások pedig tovább csökkenthetik a jövőben a készpénz szerepét.
- 71% kapja rendszeresen számlára a jövedelmét;
- 2020 végére a felvett készpénz mennyisége majdnem megegyezett a kereskedőknél kártyával elköltött mennyiséggel;
- az emberek negyede legalább egy mobiltárcát kipróbált tavaly év végéig.
Infrastruktúra
Összefüggésében az eredmény azt mutatja, hogy a digitális fizetések erős alapon nyugszanak, amely a lakosság és a kereskedők digitalizációjával, illetve az új fizetési technológiák piacra lépésének köszönhetően szélesebb körben is elérhetővé válhatnak.
- a lakosság 90%-a rendelkezik bankszámlával;
- egy háztartásban átlagosan 1,3 bankkártya található;
- a mobilfizetés-megoldásokat 14% használja jelenleg a várható növekedés mellett.
A fizetési módokkal kapcsolatos tudás szorosan összefügg a használatukkal
Érdemes külön is megvizsgálni a Tudás indexet, hiszen alapvetően arra világít rá, hogy a felhasználók milyen ismeretekkel és tudással rendelkeznek a fizetési környezetről.
A fizikai és online kártyás fizetéseken és a számlaközi átutaláson túl az innovatívabb fizetési módokkal, például a másodlagos számlaazonosítókon alapuló azonnali átutalással, a QR-kódos fizetéssel és a mobiltárcás online fizetéssel kapcsolatos biztos tudás szintje jóval alacsonyabb. A márkák közül a mobiltárca-szolgáltatók a leginkább ismertek, míg a felhasználók kevesebb mint fele ismerte az egyéb említett fintech szolgáltatókat.
A mutatók közül a biztonsági intézkedésekkel és a hitelesítési módokkal kapcsolatos általános
tájékozottság szerezte a legmagasabb pontszámot: átlagosan a megkérdezettek 90%-a hallott róluk, és több mint 70%-uk állította, hogy jól ismeri a leggyakoribb típusokat (például SMS a tranzakciókról, PIN-kód, vásárlási limit stb.). A felhasználók ugyanakkor kevésbé biztos tudással rendelkeznek a fejlettebb vagy kevésbé gyakori biztonsági funkciókról (például felelősségkizárás és visszaterhelés, kártyazárolás vagy a külföldi használat korlátozása, biometrikus hitelesítés).
Ami a kényelem és biztonság szempontjából való megítélést illeti, szinte mindegyik fizetési mód esetén szoros összefüggés van: minél kényelmesebbnek tartják a felhasználók a fizetési módot, annál biztonságosabbnak érzik.
A legbiztonságosabbnak a készpénz bizonyult, és ez a második legkényelmesebb fizetési mód még a legnagyobb digitális hozzáértéssel rendelkező szegmens körében is, míg úgy tűnik, hogy minél innovatívabbak a fizetési módok, annál kevésbé bíznak bennük a fogyasztók. A mobiltárcával való fizetéssel kapcsolatban például sokkal rosszabbak a vélemények mindkét szempontból, mint a kártyás fizetés esetén. Ez arra is utal, hogy a fizikai jelenlét nagy szerepet játszik a biztonság megítélésében.
A kényelem- és biztonságérzet alacsony foka mellett az innováció iránti nyitottság általános hiánya
egy másik tényező, amely hátráltatja az átlagos felhasználók új fizetési módok kipróbálására való hajlandóságát. Csak a fogyasztók 39%-a állítja, hogy érdeklik a fizetési megoldásokkal kapcsolatos új
információk, és csak negyedük igyekszik megismerni őket.
A fizetési módokkal kapcsolatos tudás szorosan összefügg a használatukkal: minél jobban ismernek a fogyasztók egy adott megoldást, annál magabiztosabban és gyakrabban használják, míg a valódi ismeret a fizetési módok gyakorlati kipróbálása után alakul ki.
A jövőben, ahogy a viszonylag új fizetési megoldások (például a QR-kódos fizetések, részletfizetések stb.) jelenléte erősödik a piacon, várhatóan nőni fog a velük kapcsolatos tudás is.
Következtetések és feladatok
A kutatás fontos következtetése, hogy a jövőben, ahogy a viszonylag új fizetési megoldások (például a QR-kódos fizetések, részletfizetések stb.) jelenléte erősödik, várhatóan nőni fog a felhasználók velük kapcsolatos tudása is. Most különösen alkalmas az idő a digitális eszközök iránti általános nyitottság, vagyis az új csatornák és innovatív megoldások a koronavírus által felgyorsult bevezetésével járó lehetőségek kihasználására.
Habár a készpénz továbbra is meghatározó tényező a magyarországi pénzforgalmi piacon, a szerepe valószínűleg csökkenni fog a készpénzmentes alternatívák iránti nagyobb kereslet, illetve a kényelmes és biztonságos, a fogyasztók számára elérhetővé váló fizetési megoldások nagyobb kínálata miatt.
A Mastercard a pozitív változások mellett az innovatív fizetésekkel kapcsolatos jövőbeni feladatokra is felhívta a figyelmet.
Azok, akik már kipróbálták ezeket a digitális fizetési megoldásokat, szívesen használják őket a mindennapi fizetéseik során, de hosszú út vezet az első mobilos vagy okosórás fizetésig. A mobiltárcával és mobilfizetésekkel kapcsolatos témakörök esetén ugyanis sokkal kisebb a használatukkal kapcsolatos gyakorlati ismeret: például csak a válaszadók fele tudta, hogy a mobiltárcák internetes és bolti vásárlásokhoz is használhatók.
Fontos lenne, hogy a piaci szereplők megfelelően tájékoztassák az ügyfeleiket a mobilfizetésben rejlő előnyökről és arról a magas szintű biztonságról, ami ezeket a fizetéseket védi például a készpénzes vásárlásokkal szemben.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Kínai magasvasút épülne Ferihegyre?
- Kerkez Milost három mérkőzésre eltiltották
- Császárpingvin-fiókák ezrei pusztultak el
- Megint ukrán energetikai létesítményeket támadtak az oroszok
- Felejthetetlen olimpiai megnyitót ígér a NOB elnöke
- Rendőrnek adta ki magát, hogy pornográf felvételeket csaljon ki kislányoktól