Borzasztó betegség terjed a magyar fiatalok között: a WHO is figyelmeztet

2019. május 27. 17:29

Bekerült az Egészségügyi Világszervezet listájára a videojáték-függőség, amely mostantól hivatalosan is mentális rendellenességnek minősül a WHO szerint.

2017 végén jelentette be az Egészségügyi Világszervezet, hogy frissíti a betegségek nemzetközi osztályozásának (ICD) listáját, amelynek mentális zavarokkal foglalkozó részére a videojáték-függőség is bekerül - szúrta ki a hvg.hu. A vonatkozó jegyzék 11. módosítása a napokban hivatalosan is megtörtént, ennek értelmében a videojátékokkal kapcsolatos zavarokra immár létező betegségként tekintenek a WHO-nál. Az új besorolás 2022. január 1-től lép hatályba.

Az ICD-11 nem csak közli, definiálja is, mi számít videojáték-függőségnek:

  • az első, hogy valaki elveszti a kontrollját a játék és annak ideje fölött;
  • a programok minden más tevékenységgel (még a napi rutinnak számító teendőkkel) szemben is fontosabb szerephez jutnak az egyénnél;
  • végezetül pedig az élet minden területén (beleértve a munkát és az iskolát) bekövetkezett, súlyosan negatív hatások ellenére a személy továbbra sem érzi, hogy gond van és rengeteget játszik.

A WHO ugyanakkor megjegyzi, hogy nem tekinthető mindenki videojáték-függőnek csak azért, mert sokat ül a számítógép és/vagy a konzol előtt, a fent sorolt tüneteknek ugyanis legalább 12 hónapon keresztül kell fennállniuk, hogy videojátékozás okozta viselkedészavarról beszéljünk.

A szervezetet már két éve, a játékfüggőség defeníciójának megalkotásakor számos társaság támadta, amiért szerintük a WHO nem rendelkezik olyan kutatási eredményekkel, amelyek egyértelműen kimondanák, hogy önállóan létező betegségről, nem pedig egy súlyosabb pszichés zavar okozta rendellenségről van szó. A WHO viszont azt közölte: a tervezetet szakemberek véleményét kikérve készítették el.

Rengetegen nyűvik a játékokat

Hazánkban is rengetegen játszanak, ezáltal pedig ki vannak téve a függőség veszélyének. Az eNET, az Esport1 és az Esportmilla által végzett kutatás szerint ugyanis hazánkban már mintegy 3,7 millió fő játszik videójátékokkal - mobiltelefonon, asztali számítógépen vagy éppen konzolon.

A hagyományos társasjátékok népszerűségét is túlszárnyalhatja az online játék, ami - a fizikai játékokhoz hasonlóan - kortól független. A 18 és 65 év közötti, legalább heti rendszerességgel internetező lakosság 92 százaléka szokott valamilyen rendszerességgel játszani hagyományos- vagy videojátékot, vagyis elenyésző azok száma, akik semmilyen játékkal nem játszanak. 

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 917 331 forintot 10 éves futamidőre már 6,55 százalékos THM-el,  havi 214 520 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,73% a THM, míg a MagNet Banknál 6,85%; az Erste Banknál 6,91%, a K&H Banknál 6,98%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Ehhez elegendő egy mobiltelefon és megfelelő internetkapcsolat, amivel - a KSH adatai alapján - már tavaly is az ország lakosságának 76,1 százaléka rendelkezett.

A fiatalok mellett az idősebbek is aktív tagjai a videójáték közösségnek, így ez egy újabb lehetőség, hogy a generációk találkozzanak, és az online térben a közös időtöltésé legyen a főszerep: együtt játszhatnak, szurkolhatnak kedvenc versenyzőiknek, de akár arról is érdekes lehet beszélgetniük, hogy a magyar labdarúgó-válogatott vagy a magyar e-foci válogatott jut-e ki előbb a világbajnokságra. Az e-sportra mint a jövő sportjára tekintünk

- mondta el Horváth Magyary Nóra, a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokságot is támogató K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.

Már Magyarországon közel félmilliós közösséget alkotnak a versenyeken résztvevő e-sportolók, akik rengeteg edzés, komoly munka árán tudnak a profi játékosok közé kerülni.

Magyarországon jelenleg az 5 legnépszerűbb játék a League of Legends (LoL), a Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), a Hearthstone, a Playerunknown’s Battlegrounds (PUBG) és a FIFA.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. december 13. 15:58
December 21-én adománygyűjtő műsorral támogatja a TV2 Csoport az Ökumenikus Segélyszervezet Adventi...
ChikansPlanet  |  2024. december 13. 15:04
Az évtized végére a megújuló energiaforrások már a világ villamosenergia-termelésének a felét adják...
Holdblog  |  2024. december 13. 09:09
Mottó: Nem csak tudósok, emberek is vagyunk. Csökkenteni kell a potenciálisan katasztrofális klímavá...
KonyhaKontrolling  |  2024. december 13. 07:45
Mivel már nagyon kevés van hátra az évből, és várhatóan mindenki a karácsonyi előkészületek körül te...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 14. szombat
Szilárda
50. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33