A magyarok megtakarítási hajlandósága igen alacsony, a lakosság nagy része pesszimistán gondol nyugdíjas éveire és a megtakarításokra alkalmas pénzügyi termékek ismerete is nagyon hiányos - derült ki a közelmúltban az AXA csoport 26 országot lefedő nemzetközi felméréséből.
Az AXA által 2005 és 2006 novembere között az angliai Brightonban elvégzett szociális-pénzügyi kísérlet bebizonyította, hogy akik komolyan veszik a pénzügyi tervezést, jelentősen javíthatnak anyagi helyzetükön. Az AXA Avenue kísérleti projektben résztvevő tíz átlagos háztartás tagjai egy független pénzügyi tanácsadótól havi rendszerességgel ingyenes segítséget kaptak pénzügyeik tudatos alakításához, így a kísérleti időszak végére átlagosan 22,6 százalékkal csökkentették adósságállományukat. Ezzel párhuzamosan 41,5 százalékkal növelték megtakarításaikat, s vagyonuk átlagban 4,75 százalékkal gyarapodott.
Az angol lakosság nagy része a magyarhoz hasonlóan kevés időt és energiát fordít tudatos pénzügyi tervezésre. A kísérletben őket reprezentáló, személyre szabott pénzügyi tanácsadásban nem részesülő kontrol csoport ugyancsak tíz háztartásának átlagos adósságállománya 12 hónap alatt csupán 13,35 százalékkal csökkent. A pénzügyek terén könnyelmű kontrol csoport megtakarításai ez idő alatt mintegy 22,4 százalékkal csökkentek, és vagyonuk átlagban 3,28 százalékkal lett kevesebb.
Az angliai kísérlet rámutatott, hogy látványos elmozdulás érhető el az öngondoskodás és a felelős pénzügyi tervezés irányába a következő néhány egyszerű tanács megfogadásával:
• Töltsünk havonta legalább egy órát pénzügyeink tudatos áttekintésével és pénzügyi tervezéssel.
• Egy papírlapon két oszlopban készítsünk listát bevételeinkről és kiadásainkról és érjük el, hogy a kiadások összege alacsonyabb legyen, mint a bevételeké.
• Bár nem könnyű másokat beavatni személyes pénzügyeinkbe, számottevő bátorítást és motivációt jelent a tudatos tervezéshez, ha egy megbízható társsal rendszeresen megbeszéljük pénzügyeink alakulását.
• Hitelfelvétel esetén nagyon fontos tisztán látnunk, összesen mennyi a visszafizetésre váró teljes kölcsön összege, ebből mennyit jelent a kamat, és mikorra fogy el az adósság. Csökkentsük adósságrendező pénzügyi termékekkel a havi visszafizetések mértékét.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
• A takarékoskodás megkezdése előtt meg kell szabadulnunk a lehető legtöbb adósságtól, mert a hitelek után fizetett kamatok jelentősen meghaladhatják a rövidtávú megtakarításokon elért hozamokat.
• Ne halogassuk a hosszú távú megtakarítások megkezdését. Egy pénzügyi szakértővel számoltassuk ki nyugdíjunk várható (megközelítő) összegét. Csak olyan munkaviszonyban szabad munkát vállalnunk, amelyben a munkaadó hivatalosan fizeti a nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot.
Tóth Szilárd az AXA Nyugdíjpénztár igazgatótanácsának tagja elmondta: "Az angliai kísérlet tanúsága szerint az interaktív személyre szabott tanácsadás sokkal inkább motiválja a pénzügyeikkel foglalkozó laikusokat, mint a tájékoztató anyagok passzív áttekintése. A pénzügyileg kevésbé tájékozott személyek nem bíznak saját döntéseik helyességében még akkor sem, ha minden szükséges információ rendelkezésükre áll. A tájékozatlanság érzetéből eredő önbizalomhiány miatt gyakran semmilyen pénzügyi döntést nem hoznak, pedig a legtöbb ember képes racionális döntésekre és az öngondoskodásra, ha megfelelő időt és energiát fordít a tervezésre, alkalmanként leltárt készít jelenlegi helyzetéről, világos célokat fogalmaz meg és átgondolja, mivel tudja azokat elérni."
Az angliai pénzügyi kísérlet részletes leírása és a tapasztalatok angol nyelvű összefoglalója a http://www.axa.co.uk/avenue/ weboldalon érhető el.
Óriási bejelentést kapott rengeteg magyar autós: súlyos költség lett olcsóbb, ezt már sokan megérzik
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak átlagdíjai országosan 0,8 százalékkal csökkentek a III. negyedévben.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








