Hat évvel ezelőtt, a biztosítási piac liberalizációját követően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (KGFB) területén is megszűnt a hatósági díjszabás, ami ebben a szegmensben is éles versenyt eredményezett. A CLB Biztosítási Alkusz elemzése az immár hetedszerre sorra kerülő "kötelező-kampány" küszöbén rövid áttekintést nyújt az elmúlt évek tapasztalatairól, valamint az online biztosítási alkuszoknak ezen a területen betöltött speciális szerepéről.
A KGFB-ről szóló kormányrendelet alapján 2001 óta valamennyi gépjármű-tulajdonosnak évente egyetlen hónap áll rendelkezésére ahhoz, hogy eldöntse: a következő évben is ugyanannál a biztosítónál marad-e, vagy inkább váltani szeretne. Noha már az első évben meghaladta a százezres határt a biztosítót váltók száma, az igazán nagy ugrás 2003-ban következett be: ekkor már 300 ezernél is többen gondolták úgy, hogy érdemes váltaniuk. Tavaly pedig már a félmilliót is elérte ez a szám.
Kampány éve Váltók száma |
2001 (kgfb 2002) 100-150 ezer |
2002 (kgfb 2003) 150-200 ezer |
2003 (kgfb 2004) 300 ezer |
2004 (kgfb 2005) 300 ezer |
2005 (kgfb 2006) 350-400 ezer |
2006 (kgfb 2007) 500 ezer |
Nem csoda, hogy miközben a piacon lévő biztosítók is egyre aktívabb kampányt folytatnak, évről évre egyre több biztosító kínálja ezt a fajta biztosítást. Míg 2002-ben hét biztosító mozgott ezen a piacon, az idén várhatóan már 14-en próbálnak minél több autóst elcsábítani versenytársaiktól.
A verseny élesedése (egyes esetekben harciassá válása) az ügyfelek számára pozitív és negatív következményekkel egyaránt járt. Míg korábban a legolcsóbb és legdrágább ajánlat között éves szinten általában tízezer forint alatt maradt a különbség, ma már az egyes tarifák között akár négyszeres is lehet az eltérés. Ezzel együtt járt a tarifák folyamatos bonyolódása is: míg korábban minden biztosító egy-egy oldalon meg tudta hirdetni aktuális tarifáit, ma már nem egy szereplőnek a négy újságoldal is kevés. A kezdetekkor tapasztalt kedvezményfajták száma 4-5-ről összességében száz fölé nőtt (a gyermekkedvezmény, és a mozgáskorlátozottak kedvezménye mellett olyanokkal is találkozhatunk, mint például a felekezeti kedvezmény vagy polgárőri kedvezmény).
Fentiek alapján nem csodálkozhatunk, ha az ügyfelek egyre nagyobb számban fordulnak a reménytelen próbálkozást jelentő papír-toll-számológép kombinációtól a jóval egyszerűbben kezelhető internetes díjkalkulátorok felé.
Alapvető feltétel: az Internet térnyerése
Mielőtt szemügyre vennénk az online alkuszok egyre meghatározóbb szerepét, vessünk egy pillantást arra, hogy a technológiai háttér hogyan befolyásolta és befolyásolja ma is ezeknek a szolgáltatóknak a térnyerését.
Az NRC Piackutató Kft. közelmúltban közzétett adatai szerint miközben az internetes elérés 2003-ban 17 százalék volt, addig ez az arány - - ma már 40 százalékos. Az adatokból az is kiderül, hogy 2,9 milliónyian használják legalább havi, míg 2,6 millióan legalább heti rendszerességgel a világhálót. Budapesten már 54 százalékos a penetráció, de már a községekben is minden negyedik lakos rendelkezik internet-eléréssel. Az otthoni internetezőknek immár 87 százaléka szélessávú hozzáféréssel rendelkezik. Nyilvánvalónak tűnik tehát, hogy az online alkuszok népszerűségét az Internet hazai elterjedése is nagymértékben befolyásolta, és az internet terjedésének bővülése a jövőben is egyre több ügyfelet terel majd az online alkuszok felé.
Az online alkuszok szerepe ma
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az első internetes kalkulátorprogram már 2001-ben megjelent, ekkor mintegy 250 felhasználó próbálta ki az újdonságot és váltott biztosítót arra támaszkodva. Az áttörésre 2003-ig kellett várni: ekkor már egy hónap alatt több mint 20 ezer ügyfél intézte a biztosítóváltást online alkusz segítségével. (A KGFB-kampány egyik botránya is ehhez köthető. A nagyobb biztosítók ugyanis - arra hivatkozva, hogy a fax nem felel meg az írásbeliség követelményeinek - nem akarták elfogadni az online alkuszi megbízásokat. Ekkor még az érintett ügyfelek megerősítő nyilatkozata kellett a probléma megoldásához, azóta már a polgári törvénykönyv is tartalmazza, hogy a fax hiteles üzenettovábbító eszköz.).
A 100 ezres határt két éve lépte át azok száma, akik a kötelező biztosítást online intézték, tavaly pedig ez a szám már meghaladta a 130 ezret is.
Jelenleg a piacon négy meghatározó online biztosítási alkuszcég működik: a 2001 óta piacon lévő Netrisk és a 2003-ban debütált Biztosítás.hu mellé 2004-ben a CLB, míg tavaly a Praeventio csatlakozott.
Miközben a KGFB átlagos díja folyamatosan emelkedik, a kalkulátorok által biztosított könnyű összehasonlíthatóság eredményeképpen az online-szerződések díjai kis mértékben ugyan, de folyamatosan csökkennek. Míg korábban az online váltók átlagos díja 42-44 ezer forint volt, ez az érték tavaly már 40 ezer forint alá esett.
A kötelező biztosítási kampányok hétéves története azt bizonyítja, hogy a KGFB esetében az ügyfelek 90 százalékát a kedvező díj érdekli. A CLB által működtetett www.biztositastipp.hu weboldalon a tavalyi kampány során tarifáló ügyfelek adataiból kitűnt, hogy az autósok már 5-6 ezer forintos különbség esetén is hajlamosak váltani, függetlenül attól, hogy az adott biztosítónak vagy egyesületnek milyen híre van. Ez nem is meglepő annak fényében, hogy ennél a biztosítási fajtánál a kiválasztott biztosító nem az ügyfélnek, hanem egy harmadik félnek, a károsultnak térít.
Folyamatosan bővülő szolgáltatáskör
A kötelező biztosítást követően gyorsan megjelent a lakás- és utasbiztosítás is az online alkuszok kínálatában, 2003-ban pedig már cascot is lehetett kötni a világhálón. Az ügyfelek folyamatosan növekvő kereslete és az ezen a területen is élesedő verseny egyre összetettebb, innovatív megoldások kialakítására készteti az online biztosítási alkuszokat. " A vásárlási szokások rohamos változása miatt cégünk nyáron elindította az első hazai internetes életbiztosítási kalkulátort is." - tájékoztat Buczolich Antónia, a CLB Független Biztosítási Alkusz ügyvezető igazgatója. "Ugyanakkor a meglévő szolgáltatásaikat is folyamatosan bővítjük. Jövő év elejétől valamennyi, a kötelező biztosítást nálunk megkötő ügyfelünknek átfogó ingyenes kárügyintézési szolgáltatást biztosítunk, amivel ismét sikerül versenytársaink elé kerülnünk egy lépéssel."

Máris árstopot jelentett be az Allianz: hajlottak Nagy Márton kérésére, jövő júniusig nincs áremelés
Tavaly év végi árain kínálja majd a biztosításait az Allianz, miután Nagy Márton belengette a biztosítói árstopot a napokban.

Most érkezett az NGM rendkívüli bejelentése: befagyasztják az árakat, napokon belül jöhet a rendelet
Újabb ársapkát helyezett kilátásba Nagy Márton, ugyanis nem látszik a megegyezés a biztosítókkal a lakásbiztosítások díjaival kapcsolatban.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az újratölthető flakonok a kozmetikai iparba is betörtek (+Videó)
A Respray flakonokat már 30 üzletben tölthetjük újra.


